• Iam

Nästan ett år senare.

Ja, tiden går fort när man har fullt upp. 

Har funderat på att skriva detta inlägg ett tag nu, men har inte vetat hur jag ska formulera mig. Är fortfarande osäker... Men jag ger det ett försök. 

Jag har alltså separerat från den man jag levde med när jag senast skrev här inne. 
    En ful och smutsig separation kantad av otrohet och mycket hemskheter från hans sida. 
    Det är dock inte separationen det ska handla om, utan all den erfarenhet och kunskap jag fått under det senaste året. 

Jag har alltid varit så säker i min sak, jag tycker det jag tycker.. Och så är det fortfarande. 
    Jag tycker fortfarande att barn ska hållas utanför konflikter, att barnen inte ska lida för sina föräldrars misstag, att man inte ska använda dom som vapen.. osv osv. Allt det jag under ett par års tid stenhårt hävdat i tråd efter tråd. 

MEN.. 

Jag har nu fått en helt ny syn på varför en del mammor reagerar som dom gör när det kommer in en ny kvinna i deras barns liv. För även om mina bonusbarn inte var mina biologiskt, så var dom mina rent känslomässigt... och den känslan som väcktes inom mig när mitt ex "bytte ut mig" mot sin nya tjej var inte vacker. Det konstiga var att jag var inte svartsjuk på att hon fick honom.. jag ville inte ha honom.. Jag hade redan gjort slut när otroheten och deras förhållande uppdagades. Men jag blev som en lejoninna inför det sätt dom behandlade barnen på, som att barnen inte längre var viktiga eller behövde tas hänsyn till. Nu var det inte mina barn.. och jag hade inga lagliga rättigheter... Så jag stängde dörren bakom mig och gick utan att se tillbaka. Men en mamma hade inte kunnat eller behövt göra det. 

När han behandlade mig som skit och ilskan över svek och nedvärderingar växte inom mig kunde jag stänga dörren bakom mig och aldrig se tillbaka. En mamma hade inte kunnat eller fått göra det. En mamma är tvungen att samarbeta med den man som behandlat henne som sopor. 

Och den nya kvinnan.. Hon tror självklart gott om den hon älskar. Vilka andra alternativ finns? Han är ju så underbar mot henne... så varför skulle hon tycka något annat än gott om honom? Och visst kan hon tycka att han gör fel ibland, men inte behöver man väl överreagera som mamman gör?? 

Jag tycker som jag tycker när det kommer till barn.. det kommer jag alltid att göra. 
    Men jag har fått en helt annan ödmjukhet inför den situation som många separerade föräldrar står inför. Det är inte alltid lätt att hålla tillbaka tårarna. Det är inte alltid lätt att låta bli att fälla den där kommentaren.. och det är inte alltid så lätt att dölja sin ilska.. Inte ens när barnen är med. 
    Vi är alla människor och ingen ska behöva vara omänsklig i sina känslor. 

Idag är jag god vän med barnens mamma, vi har pratat mycket om det som varit och hon har tackat mig för den roll jag haft i hennes barns liv. Den har gjort skillnad säger hon.
    Jag tycker fortfarande att hon resonerar fel mellan varven, och nu kan jag säga det till henne på ett respektfullt sätt... och jag kan finnas som bollplank när hon resonerar kring hur hon ska hantera saker. 

Kontentan är väl att det är inte lätt att vara bonusmamma där konflikten finns mellan dom biologiska föräldrarna. Det vet alla vi som varit där. 
    Men det är inte heller lätt att vara den biologiska mamman och stå mitt i konflikten heller. 
    Om alla vi vuxna hade haft lite mer förståelse, och ett vuxnare beteende, kring allt.. Då hade kanske fler barn kunnat njuta av hela sin stora nya familj och se fördelarna med så många vuxna som finns där för att älska och värna om dom. 

• Svar på tråden Nästan ett år senare.
  • nymedlem

Har undrat lite om vad som hänt med dig eftersom du brukade vara så aktiv i styvforumet.

Blir ledsen av att höra vad du fått utstå dock. Jag har varit med om samma sak så jag vet precis hur hemskt det känns. Nu hade jag turen att mitt ex bara var styvpappa till mitt barn och därav slipper både jag och barnet honom nu efter separationen. Ganska exakt 1 år sedan.

Jag tror att de bonusföräldar och bioföräldrar som klarar detta bäst är just de som varit med på båda sidor! Då blir man mer förstående och ödmjuk.

Nu hade jag aldrig några problem med min bonus mamma, eller med bonusbarnet heller för den delen. Men jag hatar de gånger mitt barn har hälsat på där nu efteråt och berättar om den nya.
    Den min exsambo dumpade oss för!

• Iam
    nymedlem skrev 2014-01-14 13:45:08 följande:
    Har undrat lite om vad som hänt med dig eftersom du brukade vara så aktiv i styvforumet.

Blir ledsen av att höra vad du fått utstå dock. Jag har varit med om samma sak så jag vet precis hur hemskt det känns. Nu hade jag turen att mitt ex bara var styvpappa till mitt barn och därav slipper både jag och barnet honom nu efter separationen. Ganska exakt 1 år sedan.

Jag tror att de bonusföräldar och bioföräldrar som klarar detta bäst är just de som varit med på båda sidor! Då blir man mer förstående och ödmjuk.

Nu hade jag aldrig några problem med min bonus mamma, eller med bonusbarnet heller för den delen. Men jag hatar de gånger mitt barn har hälsat på där nu efteråt och berättar om den nya.
    Den min exsambo dumpade oss för!

Ja, ju mer erfarenheter man har, desto mer ödmjuk inför andras situation blir man ju. 

Själv är jag dock lyckligare än jag någonsin varit och är fullkomligt förälskad i det liv jag har nu. Och med dom erfarenheter jag har så är jag bättre rustad och har mer koll på situationen när jag nu igen har en relation med en man med barn. Jag ser skillnaderna som är till det positiva och kan se varningssignaler så mycket tydligare. Jag har även själv ett annat förhållningssätt till det hela som jag märker att jag själv mår bättre av. 

Sen hade jag heller aldrig problem med barnen i min förra relation, utan det var andra faktorer som ställde till det. 
    Nu har jag inte heller problem med barnen, som accepterat mig fullt ut, vilket är skönt. 

• sextiotalist

Hej
    Oj, vilken resa och vad tufft, har saknat dig.
    Ja, man blir förhoppningsvid ödmjuk. Jag har sett förvandlingen på nära håll, en väninna till mig förändrades, eller snarare visade sidor, på ett sätt som gjorde mig paff.

vad skönt att du har en bra relation med barnens mamma, då kan ni fortfarande ha kontakt. Fast jag misstänker att exet inte är lika nöjd med detta.

Kram på dig och vad skönt att du har gått vidare och inte fallit ned i bitterhet.

• Anonym (H)

Grattis till ny kärlek och en ny rond i livet!

Har du last igenom några av dina trådar och inlägg från tidigare när du var så tvärsäkert på saker och ting? Om så, känns det genant nu eller är du förlåtande och snäll mot dig själv?  

• Iam
    sextiotalist skrev 2014-01-14 14:02:28 följande:
    Hej
    Oj, vilken resa och vad tufft, har saknat dig.
    Ja, man blir förhoppningsvid ödmjuk. Jag har sett förvandlingen på nära håll, en väninna till mig förändrades, eller snarare visade sidor, på ett sätt som gjorde mig paff.

vad skönt att du har en bra relation med barnens mamma, då kan ni fortfarande ha kontakt. Fast jag misstänker att exet inte är lika nöjd med detta.

Kram på dig och vad skönt att du har gått vidare och inte fallit ned i bitterhet.

Hej! 

Ja det har varit en tuff resa på många sätt! 

Jag har ingen kontakt med barnen, men det är för deras skull. Dom har haft nog med svårigheter kring separationen, vi fick ju inte ens säga hej då till varandra. Ena veckan fanns jag där som en del av familjen, och när dom kom tillbaka var det en annan tjej som bodde där. Men jag är som sagt inte förälder och hade inga rättigheter att ställa krav.. och hade jag börjat bråka om det vet jag att mitt ex hade låtit det slå tillbaka på barnen.. Så jag lät det vara och hoppades att det skulle bli bra i slutändan. 

Men jag har ju haft koll på hur dom mår genom deras mamma, och det har vi valt att inte berätta för exet.. för som du säger skulle han inte gilla det.. och det hade återigen gått ut över barnen. Så det är hennes och min lilla hemlighet. 
    Barnen har inte haft det lätt, men nu verkar det som att det börjar falla på plats med allt.. och det är jag glad för för deras skull. 

Och bitterhet skulle bara slå tillbaka på mig själv.. det är han inte värd :) 
    Mitt mål har varit att vara lycklig, må bra och vara nöjd med livet.. och där är jag nu.. på ett sätt jag aldrig var tidigare. 

Kram!! 

• Iam
    Anonym (H) skrev 2014-01-14 14:08:04 följande:
    Grattis till ny kärlek och en ny rond i livet!

Har du last igenom några av dina trådar och inlägg från tidigare när du var så tvärsäkert på saker och ting? Om så, känns det genant nu eller är du förlåtande och snäll mot dig själv?  

Tack tack :) 

Har inte läst igenom nej, men vet ju vad jag skrivit.. och genant är det inte.. Jag tycker ju fortfarande så.. bara det att jag kan ha en större förståelse för att det inte alltid är så lätt att leva upp till sina principer. Så jag känner inte att jag har något att förlåta mig själv för.. 
    Men är glad för att jag vågat växa och utvecklas :) 

• Minna76

Roligt att se dig här igen, jag har saknat dig och dina tänkvärda inlägg. Beklagar vad du gått igenom men roligt att läsa att du skapat dig ett nytt liv som du trivs i och att du mår bra idag.

Kramar

• h8him

Vilket klokt inlägg. Jag beklagar att han inte var den du hade trott och önskat, men jag hoppas att du hittar lyckan igen, med eller utan man.

• Iam
    Minna76 skrev 2014-01-14 15:44:31 följande:
    Roligt att se dig här igen, jag har saknat dig och dina tänkvärda inlägg. Beklagar vad du gått igenom men roligt att läsa att du skapat dig ett nytt liv som du trivs i och att du mår bra idag.

Kramar

Tack, det var snällt skrivit! 

Kram

• Iam
    h8him skrev 2014-01-14 15:48:32 följande:
    Vilket klokt inlägg. Jag beklagar att han inte var den du hade trott och önskat, men jag hoppas att du hittar lyckan igen, med eller utan man.

Lyckan har jag redan hittat, först på egen hand och lagom till jag var nöjd med livet som det såg ut dök kärleken upp. 

Tack! 

• Anonym (bibo)

Kul att se dig här igen Iam!

Jobbig resa du har haft, men härligt att du är lycklig nu iaf.

Kramar

Svar på tråden Nästan ett år senare.