Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Apelsin

Katter som bajsar överallt hjälp!

Några katt/djurkunniga här inne som vet vad jag ska göra åt mina katter?Jag har två katter som nästan hela sitt liv varit innekatter. Men nu efter en flytt har de fått gå ut och har varit ute en hel del det senaste året. De älskar det! Men det finns ett problem och det är att de bajsar mitt på gräsmattan eller på vår grusuteplats. Vad gör jag åt det här? De har tydligen börjat bajsa hos grannen också och jag är livrädd för att de vill förbjuda katterna att gå ut i fortsättningen. (Vilket är helt förståeligt.)

Har ni några knep?

• Svar på tråden Katter som bajsar överallt hjälp!
  • nemo1

Du verkar för det första inte bo så till att du kan ha utekatter. Är katterna kastrerade?

• Apelsin

De är ute några timmar ibland på dagen. Är alltid inne nattetid och när vi inte är hemma. Så helt utekatt är de inte. Vi har grannar men bor inte jättetätt.  Självklart är de kastrerade. Honor båda två.

• Fjärilslarv

Texten blev skum här är hela:

Några katt/djurkunniga här inne som vet vad jag ska göra åt mina katter?Jag har två katter som nästan hela sitt liv varit innekatter. Men nu efter en flytt har de fått gå ut och har varit ute en hel del det senaste året. De älskar det! Men det finns ett problem och det är att de bajsar mitt på gräsmattan eller på vår grusuteplats. Vad gör jag åt det här? De har tydligen börjat bajsa hos grannen också och jag är livrädd för att de vill förbjuda katterna att gå ut i fortsättningen. (Vilket är helt förståeligt.)

Har ni några knep?

• Fjärilslarv

Några katt/djurkunniga här inne som vet vad jag ska göra åt mina katter?

Jag har två katter som nästan hela sitt liv varit innekatter. Men nu efter en flytt har de fått gå ut och har varit ute en hel del det senaste året. De älskar det! Men det finns ett problem och det är att de bajsar mitt på gräsmattan eller på vår grusuteplats.

Vad gör jag åt det här? De har tydligen börjat bajsa hos grannen också och jag är livrädd för att de vill förbjuda katterna att gå ut i fortsättningen. (Vilket är helt förståeligt.)

Har ni några knep?

• Fjärilslarv

några synpunkter:

1) Givetvis har du sådan uppsikt över dina katter att du SER vart de gör sina behov, har du inte det, så har du dem inomhus.

2) Har du erbjudit grannen kompensation/hjälp för att de har bajsat inne hos dem?

• nemo1

Du kan inte gör något åt saken så länge du låter dem vara ute. Bygg en rastgård istället.

• Apelsin

Men finns det inget man kan typ strö ut i gräset eller nåt annat knep? 

Det är ju inte normalt att en katt bajsar mitt på gräsmattan tycker jag. Kan man inte lära dom eller få dem att inte vilja göra behoven där? 

Fjärilslarv skrev 2014-01-14 15:05:21 följande:
    några synpunkter:

1) Givetvis har du sådan uppsikt över dina katter att du SER vart de gör sina behov, har du inte det, så har du dem inomhus.

2) Har du erbjudit grannen kompensation/hjälp för att de har bajsat inne hos dem?

Först vill jag tacka för att du löste det med texten. Vet inte varför det blev så. 
    Jag ser ibland när de gör sina behov och då säger jag till dem omedelbart så de ska förstå att det är fel. Men jag iakttar dem inte hela tiden så det händer ju att de gör behoven utan att jag ser också. 
    Sen har jag inte erbjudit grannarna nåt än. I somras trodde vi båda att bajset kom från en igelkottfamilj som bodde här. Vi har inte pratat mer om det sen dess. Men såklart får vi hitta en lösning på det här, både för vår skull och för grannarnas. 

• Fjärilslarv
    Apelsin skrev 2014-01-14 16:00:42 följande:

Men finns det inget man kan typ strö ut i gräset eller nåt annat knep? 

Det är ju inte normalt att en katt bajsar mitt på gräsmattan tycker jag. Kan man inte lära dom eller få dem att inte vilja göra behoven där? 

Först vill jag tacka för att du löste det med texten. Vet inte varför det blev så. 
    Jag ser ibland när de gör sina behov och då säger jag till dem omedelbart så de ska förstå att det är fel. Men jag iakttar dem inte hela tiden så det händer ju att de gör behoven utan att jag ser också. 
    Sen har jag inte erbjudit grannarna nåt än. I somras trodde vi båda att bajset kom från en igelkottfamilj som bodde här. Vi har inte pratat mer om det sen dess. Men såklart får vi hitta en lösning på det här, både för vår skull och för grannarnas. 

Vi har en kattjävel som skiter i vår rabatt på vår och sommaren, katten är grannens men eftersom grannen på rikitgt skrämmer mig och inte alls tycker om mig eller min man så orkar vi inte säga till. den satt för övrigt i vårt garage en gång då det tydligen var hål i väggen mellan vårt och grannens garage. som kattallergiker så jublar jag...eller inte.... det är på grund av utekatterna här som jag får allergivaccination (fast mer typ allergidämpning i mitt fall, eftersom jag är dödligt allergisk).
  • Fjärilslarv

Missförstå mig inte ts; jag älskar djur och skulle om jag tålde pälsdjur ha ett mindre zoo hemma haha, men när katten gör sina behov på vår tomt så tycker jag att den är en kattjävel faktiskt :p.

När jag försöker skrämma den så tittar den bara på mig och gäspar (!), men när min man kommer så sticker den på under en sekund...snacka om orättvist!

• Apelsin
    Fjärilslarv skrev 2014-01-14 16:21:42 följande:
    Vi har en kattjävel som skiter i vår rabatt på vår och sommaren, katten är grannens men eftersom grannen på rikitgt skrämmer mig och inte alls tycker om mig eller min man så orkar vi inte säga till. den satt för övrigt i vårt garage en gång då det tydligen var hål i väggen mellan vårt och grannens garage. som kattallergiker så jublar jag...eller inte.... det är på grund av utekatterna här som jag får allergivaccination (fast mer typ allergidämpning i mitt fall, eftersom jag är dödligt allergisk).
    Vi är som tur var sams och har en OK relation med varann. Känner inte varann så jätteväl men vi vill verkligen inte få några problem med dem. 
  • Fjärilslarv
    Apelsin skrev 2014-01-14 16:28:52 följande:
    Vi är som tur var sams och har en OK relation med varann. Känner inte varann så jätteväl men vi vill verkligen inte få några problem med dem. 
    vad skönt!
    Vår granne tycker att vi är "jävla stockholmare" för att vi inte tycker det är ok att han kör med vinkelslipar, verktyggsågar  osv. Det är alltså samma typ av verktyg som man har i en riktig verkstad. Han har garaget öppet (som är hans verkstad) och vägrar att ljudisolera. skitkul när man sitter på altan ca 5 meter därifrån..eller inte. 
Svar på tråden Katter som bajsar överallt hjälp!