• Anonym (Vad händer?)

Vad händer i en vårdnadsutredning?

Min fd pojkvän ligger i vårdnadstvist om sina barn. Vi bröt upp vår relation i somras vilket var oerhört jobbigt och jag har valt att inte ha kontakt med honom alls sedan dess. Han mejlade mig i höstas och frågade om jag kunde tänka mig prata med soc ang hur barnen har det hos honom, jag mådde mycket dåligt då och sa att jag inte ville det. Nu har han mejlat igen med samma fråga. Vårdnadstvisten är startad av hans exfru och är helt befängd i mina ögon, han är en väldigt bra pappa till barnen, de har en väldigt fin relation och han älskar verkligen sina barn. Jag undrar vad som händer om jag pratar med soc? Jag har ingen lust att svara på frågor om vår relation, om vårt uppbrott osv. Om jag pratar med soc nu, blir jag då något slags vittne om det sen skulle bli en rättegång senare? Han har inte så stort socialt nät omkring sig och egentligen ingen annan som kan beskriva hans relation med barnen så nära som jag kan. Det är inte rätt om han skulle förlora barnen utan att det finns någon grund till det och om det delvis beror på att jag inte ställde upp skulle jag må skit.

• Svar på tråden Vad händer i en vårdnadsutredning?
  • Vaniljpinglan

Men om det inte är er tvist så kommer de inte fråga så mycket om er utan om din syn på barnens och ditt ex realation och kanske småprata om varför ni gick isär men huvudpratat ligger på det som det handlar om. Om du blir kallad som vittne beror på om nån kallar dig som vittne, vill ditt ex ha dig som vittne kallar han dig och då kommer motparten fråga ut dig med och exets advokat kommer fråga dig frågor med

• Anonym (Vad händer?)
    Vaniljpinglan skrev 2014-01-14 22:22:08 följande:
    Men om det inte är er tvist så kommer de inte fråga så mycket om er utan om din syn på barnens och ditt ex realation och kanske småprata om varför ni gick isär men huvudpratat ligger på det som det handlar om. Om du blir kallad som vittne beror på om nån kallar dig som vittne, vill ditt ex ha dig som vittne kallar han dig och då kommer motparten fråga ut dig med och exets advokat kommer fråga dig frågor med

Skit, det är precis det jag är rädd för, att behöva sitta i rättegång och bli utfrågad. Fast kallad kanske jag kan bli ändå oavsett om jag pratar med soc nu? För visst måste man vittna om man blir kallad som vittne? Usch, jag är så rädd att säga något som kanske snarare stjälper än hjälper, han förtjänar inte att bli av med barnen! De far inte illa hos honom.....
  • en glad
    Anonym (Vad händer?) skrev 2014-01-14 22:30:51 följande:

Skit, det är precis det jag är rädd för, att behöva sitta i rättegång och bli utfrågad. Fast kallad kanske jag kan bli ändå oavsett om jag pratar med soc nu? För visst måste man vittna om man blir kallad som vittne? Usch, jag är så rädd att säga något som kanske snarare stjälper än hjälper, han förtjänar inte att bli av med barnen! De far inte illa hos honom.....
    Risken att du blir kallad som vittne minskar förstås om du ställer upp o medverkar i vårdnadsutredningen. Då vet ju domstolen redan din inställning och behöver inte ställa fler frågor än dem de kan läsa sig till i utredningen ...

Vårdnadsutredningen rör ju inte dig så frågorna kommer ju inte att handla om ditt föräldraskap utan hans ....
  • Vaniljpinglan
    Anonym (Vad händer?) skrev 2014-01-14 22:30:51 följande:

Ja det kan du bli men blir det bara om ditt ex eller motparten kallar dig, om du svarar sanningsenligt på alla frågor du får så blir det bra, för du svarar utifrån vad du ser eller sett inte vad du hört nån säga
Svar på tråden Vad händer i en vårdnadsutredning?