När ändra inkomst på försäkringskassan?
Jag har fått mer procent + löneförhöjning på jobbet och undrar när jag ska ändra min inkomst på försäkringskassan? När börjar det räknas, är det förra årets årsinkomst eller hur funkar det? Någon som vet? :)
Jag har fått mer procent + löneförhöjning på jobbet och undrar när jag ska ändra min inkomst på försäkringskassan? När börjar det räknas, är det förra årets årsinkomst eller hur funkar det? Någon som vet? :)
Du anmäler det bästa gång du har ett ärende hos dem. Och det räknas från avtalsdatum på avtalet om ny lön.
Nästa gång du begär VAB eller Föräldrapenning eller sjukersättning.
Är du föräldraledig just nu? Då ska du ändra direkt (och löneökningen räknas från avtalsdatum om den är retroaktiv). Annars gör du vid nästa ärende.
Jag är föräldraledig just nu, fick dottern i feb., började jobba heltid i augusti, det var då jag fick 100% och löneförhöjningen ( eg. från 1 juni) och nu är jag mammaledig igen. Ringde till fk i augusti och hon sa få att det måste gå ett år innan jag får ändra till min nya lön.. Men dö kan jag alltså ändra det nu?
Den nya lönen gäller inte från det datum som lönen gäller ifrån, det gäller retroaktivt för fp från och med det datum som avtalet skrevs under. Har liknande sits själv nu. ny lön gäller från oktober men för fp så är datumet december när avtalet skrevs under. Hoppas du blev klokare. Din Hr avdelning eller ditt fack kan hjälpa dig med datum om du inte vet när det godkändes.
Då ska du anmäla det nu och skicka med papper från arbetsgivaren där avtalsdatum syns.
Är det en liten löneökning (tror det var tio procent de får ändra utan utredning) så kan man bara ringa och anmäla via telefon på heder och samvete. De vill veta nya lönen, från när den egentligen gäller samt när avtalet skrevs under. Du får som sagt från fk från avtalets skrevs under medan många arbetsgivare ger dig mellanskillnaden mellan ökningen och avtalsdatum.