• skogsbär

Bebis med mjölkallergi

Hej! Någon med erfarenhet av bebis med mjölkallergi, hur ni upptäckte det? Har börjat med ersättningen NAN 1 till min fem månaders bebis, började för ca tre veckor sedan och igår kom det en massa röda utslag på kinden samt helt rödflammig på bröstet efter jag matat honom. Allergi?

• Svar på tråden Bebis med mjölkallergi
  • NLAL

Prova nan ha 1. Den bytte vi till då pojken inte tålde nan 1 eller nan 1 pro.

• ungmamma94

Mjölk allergi får man nog inte utslag av Vad jag vet? Aldrig hört de iallafall. Våran dotter fick ont i magen och skrek konstant i 3 månaders ålder när vi kollade upp det. 
    Något annat som han är känslig mot? Hade kollat upp det! :)

• Egendomligt

Min sons symtom på mjölk- och äggallergi var utslag och gnällighet, så utslag kan vara ett symtom.

• NLAL

Jo, röda utslag kan vara tecken på det. Vet flera som haft så.

• skogsbär
    ungmamma94 skrev 2014-01-15 14:24:15 följande:
    Mjölk allergi får man nog inte utslag av Vad jag vet? Aldrig hört de iallafall. Våran dotter fick ont i magen och skrek konstant i 3 månaders ålder när vi kollade upp det. 
    Något annat som han är känslig mot? Hade kollat upp det! :)
    Nej vi har inte märkt något annat han varit känslig mot. Igår fick han dock lite banan skrapad på en sked. Men han har ju ätit banangröt utan att få några utslag så det borde ju inte vara bananen. Plus att han fick utslagen direkt efter flaskan. Han fick utslag idag på morgonen med på bröstet, rödflammig men sedan så fick han inga utslag alls nu för ett par timmar sedan när han fick mat.
  • skogsbär
    NLAL skrev 2014-01-15 14:20:09 följande:
    Prova nan ha 1. Den bytte vi till då pojken inte tålde nan 1 eller nan 1 pro.
    Hur märkte ni att han inte tålde nan 1? Utslag precis som min?
  • Nyfikna72

Fast utslag och sånt får de flesta bebisar av allting i början. Kroppen anpassar sig i början och reaktioner kan det bli av mycket. Det behöver inte innebära nåt om det inte påverkas väldeliga. Första gången de äter tomat brukar de flesta bli lite röd runt munnen men inte slutar man ge tomat för det.

• NLAL

Tänkte aldrig på om han blev röd, men hanskrek och grät av den. Då vi bytte blev det tyst. :)

• skogsbär
    NLAL skrev 2014-01-15 15:54:41 följande:
    Tänkte aldrig på om han blev röd, men hanskrek och grät av den. Då vi bytte blev det tyst. :)
    Det är lite så han gör med, om jag blandar en flaska så det blir 165 ml så äter han nästan på pricken halva och sedan börjar han skrika och protestera lite men om man vaggar och sjunger brukar det gå ner lite till även fast han är ledsen och inte riktigt nöjd med det. Det är ju värt att prova nan ha 1 i så fall innan man ger sig på de mjölkfria som kostar skjortan. ;)
  • NLAL

Ha1 är lite dyrare också, men vad gör man inte?! Och den är gjord för att undvika att dom ska få mjölk/laktosallergi typ. På coop forum där jag bor kostar en förpackning 115 kr, och på ica kvantum 90kr. Så är skillnad mellan butikerna också.

• skogsbär
    NLAL skrev 2014-01-15 21:46:21 följande:
    Ha1 är lite dyrare också, men vad gör man inte?! Och den är gjord för att undvika att dom ska få mjölk/laktosallergi typ. På coop forum där jag bor kostar en förpackning 115 kr, och på ica kvantum 90kr. Så är skillnad mellan butikerna också.
    Yes, åkte till coop igår och 115 kosta pulvret, då blir det ica nästa gång. ;) Det blev ju skillnad på protesterna när jag nu bytte. Han äter 150 ml utan problem. Innan fick jag ju kämpa med att få i han 100 ml. Dock får han fortfarande utslag, inte varje gång men när det väl kommer utslag så är det mycket. Försöker få tag på bvc med omöjligt när det är telefontid...
  • Annoz87

jo min fick utslag. det var när vi började med gröt, så dök det upp några minuter efter att han ätit varje gång

• skogsbär

Vi har nu fått bekräftat att det är mjölkallergi. Blodprov togs. Tråkigt men skönt att äntligen få veta och slippa gå runt och undra.

Svar på tråden Bebis med mjölkallergi