• Anonym (ts)

NuvaRing!

Hej! Jag ska idag sätta in min första p-ring, har aldrig använt preventivmedel innan och i samråd med bm kom vi fram till att ringen verkar passa bäst.
    Hon nämnde att ökade flytningar är relativt vanligt, ni som fått det hur är de? Luktar dem osv? Vill ju känna sig fräsch!!
    Sen sa hon att de är jämnare hormonupptagning med ring, samt att den verkar lokalt så att den är "snällare" än tex p-piller. Är lite skraj för biverkningar, dock verkar jag tolerera mediciner bra i övrigt, kanske kan hoppas att det gäller detta med. Hur har de vart för er? :)
    Killen är ganska stor med, är de obehagligt för honom med ringen? Bm nämnde att vissa killar känner den, andra inte. Kan vara så att en del tycker den är "skön" tom. Kan man ju hoppas att min tycker. :)

• Svar på tråden NuvaRing!
  • Anonym (känslig)

Jag är "allergisk" mot hormoner och klarade av nuva ringen jätte bra eftersom det var sådan låg och jämn fördelning på hormonet.
    DOCK. Blev jag gravid 2 gånger precis efter varandra ganska direkt efter att jag börjat använda den. BM förklaring, "man kan behöva skydda sig med kondom första veckan efter varje mens"

Visste inte om att jag var gravid första gången heller då jag hade blödningar som vanligt och jag trodde jag fått kräksjukan (var under nov-dec) så det han gå 13 veckor.
    Så jag själv rekommenderar INTE nova ringen.. nu använder jag kopparspiral.

• Rockabillydelight

Jag hatar den. Hatar. Mina slemhinnor har blivit jättekänsliga och min sambo som är.... Välutrustad gör att de känns som man har ngt liggande å skaver jämt. Jag vet man kan ta ut under tiden å sätta in igen men fan de gör ont i slemhinnorna. Haft min sen i juni. På fredag byter jag ut skiten.

• Sinbad

Hade min i typ 2 månader, stod inte ut tillslut! Fick precis som hon här ovanför känsliga slemhinnor. Allt gjorde ont, kunde inte ens föra in en tampong eller ha sex pga smärtan.

• Anonym (ts)

Tråkigt att höra att ni inte är nöjda. :( Jag hoppas verkligen att jag slipper massa jobbiga biverkningar. Första ringen är insatt nu i alla fall. Skönt att slippa piller som man ska komma ihåg att ta varje dag.

Funkar inte ringen så blir de plåster. Men hoppas verkligen att den passar mig!

• Anonym (Hmm)

Hade nuva ring i 5 år innan vi planerade barn. Efter det har jag haft spiral. Var super nöjd. Hittade inga p-piller som jag mådde bra av. Är man i ett seriöst förhållande så tror jag inte det känns konstigt att ta ut den vid sex. Gjorde vi alltid. Annat om man har Ons eller nytt förhållande kanske;). Sen är det väl som det mesta. Vissa saker funkar för vissa å inte för andra.

Hoppas du blir nöjd:)

• Anonym (Lite jobbigt)

Jag har precis haft min i två veckor. Den glider ut hela tiden. Bara igår fick jag trycka tillbaka den på plats två gånger! Det är riktigt drygt. Jag får den inte längre in än den redan är, men ändå åker den fram så jag känner den hela tiden. Något fel gör jag uppenbarligen, men jag har ingen aning om hur jag gör rätt.

• Anonym (mia)

Jag har haft min i omgångar och alltid varit nöjd. 
    Det hon sa om flytningar kan jag nog hålla med  om, men det är inte jämnt man har det. 
    jag har inte tyckt om tanken om att ha den inne vid sex så jag har faktiskt plockat ut den, och sedan sköljt av och satt i efter sexet. Ska då sättas in, inom 2 timmar efter uttagandet. 

Ända nackdelen är att den är dyr, men annars bara bra. 
    hoppas du blir nöjd, var lätt och bli gravid efter den togs ut och bebisverkstad startades.

• Anonym (mia)
    Anonym (Lite jobbigt) skrev 2014-01-15 19:52:31 följande:
    Jag har precis haft min i två veckor. Den glider ut hela tiden. Bara igår fick jag trycka tillbaka den på plats två gånger! Det är riktigt drygt. Jag får den inte längre in än den redan är, men ändå åker den fram så jag känner den hela tiden. Något fel gör jag uppenbarligen, men jag har ingen aning om hur jag gör rätt.
    tycker d ska kontakta den som skrev ut dom, för så ska den inte vara. du måste satt in den fel på något vänster. 
  • Anonym (ts)

Härligt med lite positivt också!! :)

Jag håller tummarna att de funkar! Den känns inte alls, nu här ja ändå både den och tampong. De är ju bra iaf. :)

• Anonym (ts)

Nu har jag haft ringen i ca en vecka, känner inte av den alls förutom,

De enda är att mensen varade i typ 2 dagar, sen borta 1 dag å så kom de lite igen.

Nu dem två senaste dagarna har jag haft en hel del flytningar, i trosorna/trosskyddet är dem "vita" och luktfria. Men precis när jah torkar mig ser dem lite brunaktiga ut. Kan de fortfarande vara lite mensrester?

I övrigt inga biverkningar än, flytningarna kan jag stå ut med men känns lite ofräscht om dem är färgade... :( mest för att det skulle vara jäkligt jobbigt om de blev nåt på lakanet efter sex osv. Är i ett nytt förhållande...

• Anonym (ts)

Blöder fortfarande, är de normalt i början av användning? Ökar efter sex, men liite lite hela tiden. Är inte van vid att gå och småblöda såhär.. :(

• Anonym (Isa)

För mig fungerade den kanon, inga biverkningar alls. Man kan ta ut den när man har sex.

• Anonym (Ringen)

Hej!

Det är vanligt att småblöda i början. Det kan ta några cykler innan det blir bra. 

• Madraykin

Jag provade ringen under några månader, då jag var ute efter ett preventivmedel som inte gav likadana biverkningar som p-piller. Tji fick jag - fick precis samma besvär som vid p-piller. Och det där med att den ska vara snällare mot kroppen har jag läst delade meningar om - kritikerna menar på att det är lite av samma princip som att pissa i en vattenbassäng, lokalt visst men pisset blandas ju ut i hela bassängen ändå. Så vad som är sant och inte sant gällande ringen i denna fråga vet jag inte, bara att en kanske inte ska köpa rakt av att den är snällare mot kroppen. 

Men nu sen 1.5 år tillbaka använder jag pessar, och är helt frälst. Vilken frihet! Inga mer jäkla hormoner för min del Glad

Sen är det dock inte alla som får biverkningar såklart. Men håll gärna koll på ditt mående framöver, såväl fysiskt som psykiskt!

• Anonym (ts)

Tack för svaren. Har inga direkta biverkningar (än iaf) förutom blödningarna.

Så bara dem ger med sig så tycker jag dr funkat fint!

• Anonym (nuva)

Hej!

Jag har nu min 4:de ring inne, dvs haft nuvaring i 4 månader ungefär. När jag väntade första mensen så kom det bara lite bruna flytningar och så var det inget mer.. blev orolig för graviditet pga det. Men det är tydligen så att det tar en tid för kroppen att vänja sig med ringen, som en annan här också sa. Mina andra menser har kommit några dagar senare än då jag åt p-piller, men mensen håller endast i 3 dagar nu och är inte riklig alls motän mina 5 dagar mera rikligare mensdagar på p-piller. Nöjd :) Ingen jobbig mensvärk heller. Ringen har aldrig åkt ut, sambon känner inte av den vid sex och jag har inga jobbiga flytningar iaf än så länge.

Hoppas nuvaring fungerar lika bra för dig som den har gjort för mig :)

• Anonym (ts)

Härligt med positiva erfarenheter!! :)

Jag har aldrig använt preventivmedel innan, så de är helt nytt för mig. Håller alla tummar och tår att jag blir nöjd. Får ge de lite tid så kroppen kan vänja sig. :)

• nov

Jag har använt ringen i lite mer än ett år tror jag. Avslutade användandet i helgen.
    Det gick bra i början, men min kille kände ringen så vi har tagit ut den nästan varje gång. Hade ibland ökade flytningar. Efter ca ett halvår började jag dock få biverkningar. Började bli skörare, ibland sved det efter att vi haft sex. Men det var till o från.
    Nu efter ett år så har det svidit både före o efter sex. Jag måste be honom vänta eller ta det jättelugnt så att jag slipper svidandet.... Så tråkigt. Och nu senaste månaden har sexlusten försvunnit till slut... Så därför har jag lagt ringen på hyllan. Tänker inte använda några hormonella medel ett tag.

Hade samma problem med p-piller. Använde Neovletta, gick bra i ca ett år, sen började jag få extrema huvudvärk i samband med mens. Eftersom det hänt två ggr nu så vill jag inte använda hormoner mer. Tråkigt eftersom det var smidigt med nuvaring.

Har däremot läst att det har funnits flertal problem med nuvaring när jag sökte på google (sökord: "nuvaring problem"). Några dödsfall där nuvaring är starkt misstänkt. Vill inte skrämma upp, men man bör nog vara försiktig med hormoner. Hör av er till barnmorska/läkare så fort ni känner smärta nånstans eller när något inte känns som vanligt. Bättre fråga för mycket än för lite.

Kom ihåg att alla reagerar olika på olika p-medel. Även om det inte funkat för en del kan det funka för andra.

Svar på tråden NuvaRing!