• Wyrm

Hur är det egentligen med grön potatis?

Vad beror det på?
    Varför får man inte äta det?
    Hur farligt är det?
    För gravida?
    För barn?

Jag hittar ju gröna potatisar ibland och jag brukar slänga dem direkt. Men ibland när man kokar dem utan att skala och delar dem på mitten, i fall de är stora, så vet jag ju inte vilken del som hör ihop med vilken om en har grönt på sig. Jag brukar slänge den delen. Jag ger sonen (15 mån) hela potatis som jag är säker på att de är grön-fria.

• Svar på tråden Hur är det egentligen med grön potatis?
  • norgesessan

jag har hört dom är giftiga....potatisen har då fått ljus på sig när dom låg under jorden (den låg for nära ljuset) jag har inte fått gröna potatis, men gröna chips ibland.....jag äter aldrig nåt misfärgad.....fast...är det inte bara det gröna som är farligt? jag vet inte....

• Wyrm

Ja, det var lite det jag ville ha svar på.
    Att de ska vara giftigt har jag hört, men jag vet inget konkret.

• Meline

Man ska inte äta gröna potatisar iaf, egentligen ska man slänga hela potatisen eftersom giftet kan ha spridit sig i den även om den inte är helt grön. Det gröna är egentligen inte själva giftet, utan bara ett tecken på att potatisen har utsatts för för mycket ljus (som den kan få även när den plockats), vilket i sin tur leder till att giftet bildas. Solanin har jag för mig att giftet heter, så det går kanske att hitta mer om man söker på det.

Men du lär ju inte dö på direkten så länge du inte äter flera kilo potatis på en gång, men man kan bli illamående och liknande av mindre mängder.
    Vet däremot inte hur det ligger till med graviditeter.

• Sportiz

Man ska inte äta grön potatis!
    Jag brukar liknade vid att "man skär väl inte bort mögel på en brödbit och sen äter resten".

• fipa2

Men vad händer om man ändå äter det? Dör man?

• Muminmamman

Vuxna kan äta potatisen om man skurit bort det gröna med god marginal. Barn ska INTE äta potatis som varit missfärgad.

• Konvaljen

Jag skär alltid bort det gröna och äter resten. Det är nog inte så kinkigt med det då det gäller vuxna, vi tål betydligt mer än vi tror...

• Muminmamman

Jag tar tillbaka det jag skrev. Nu lyder rekommendationerna att man alltid ska kasta hela potatisen. Både barn och vuxna.

www.swegro.se/fragor.asp

• yaneth

vad jag vet så ska gravida INTE äta potatis som har grönt, pga giftet

• Meline

Det hjälper inte att skära bort det gröna eftersom det egentligen inte är det gröna som är giftigt...
    Det gröna är egentligen vanligt klorofyll, men potatisarna blir inte gröna utan ljus, och när de utsatts för så mycket ljus brukar giftet ha bildats.

Fipa:
    Bara om man äter några kilo grön potatis... Inte utan ansträngning, alltså. Men man kan bli lite illamående av det, tror jag, och det är ett nervgift så det är inte det bästa att få i sig.

Svar på tråden Hur är det egentligen med grön potatis?