• Miss MJ

Förvärkar eller sammandragningar och foglossning???

Denna kvällen tror jag håller på att ta kål på mig.
    Har haft foglossning sen v 15, samt sammandragningar sen kanske v 18 el nåt. 
     Det är mitt andra barn, men denna graviditeten är inte min första  lik.
    Hade det besvärligt då med, men mer på slutet bara.

Är nu v 37+5 och ikväll så ger sig inte värken i ryggen, det kör på bakåt- som om bäckenet trycks ut. Samt att jag har kraftigare sammandragningar än vad jag tidigare haft. Det spänner och det drar i livmodern- bak ner i skinkorna. Varit ganska i hållande sista timmen nu. Har svårt att ligga ner med.

Vet inte riktigt vad jag ska tro. Är det kraftigare sammandragningar el förvärkar? Eller värkar? Som jag minns de "riktiga" värkarna så gjorde de betydligt mer ont. Men detta slutar ju inte heller. 

Någon som har upplevt nåt liknade? Kan ju ringa förlossningen och fråga med, men ska ju till mvc i morgon bitti och som man nu är - det klarar sig nog tills dess tänker jag....Obestämd
    Vill ju inte ringa i onödan... 

• Svar på tråden Förvärkar eller sammandragningar och foglossning???
  • Fiddolino

Jag har det likadant. Ringde till förlossningen i lördags då det nästan var outhärdligt. Fick rådet att ta två Alvedon och vänta. Skulle det inte gå över efter 4-5 timmar så skulle jag komma in tyckte dom.

Varm dusch eller bad kan oxå hjälpa!

• Miss MJ
    Fiddolino skrev 2014-01-15 20:47:49 följande:
    Jag har det likadant. Ringde till förlossningen i lördags då det nästan var outhärdligt. Fick rådet att ta två Alvedon och vänta. Skulle det inte gå över efter 4-5 timmar så skulle jag komma in tyckte dom.
    Varm dusch eller bad kan oxå hjälpa!
    Stackare, sen i lördags!!!! 
    Dessa alvedon! Man har lust att be dem fara å flyga... Det hjälper ingenting. Har inte gjort på hela graviditen....
    Men visst det är rekommendationerna man ger. Står i deras PM. 

Tack för tipsen iaf! Funderar på en dusch. Har hållt på och värmt min vetekudde ett tag nu. Den gör lite gott, men den kallnar så fort.... 
  • Tessou

Jag hade också jätte ont igår kväll, oturs datum för gravida?

Jag har hemsk foglossning, och igår kväll var smärtan i nedre ryggen värre än värst denna graviditet.. Jag hade extremt ont i ljumskarna och en hemsk mensvärk! Ljumskarna kändes liksom som att de var av is, konstig förklaring kanske.. men det ilade nå fruktansvärt..

Har inte vågat ta alvedon efter jag läste detta... Jag är i vecka 35+1.
    www.aftonbladet.se/nyheter/article18164874.ab

♥ ELIAS 090326 - BF 18/2-2014 ♥
  • Fiddolino

Ja det verkar vara ett riktigt otursdatum :-P

miss MJ; hur gick det efter duschen/badet? Blev det nån bättring??

Tessou; då har du ont på samma ställen som mig. Pratade med min gynekolog idag om det och hon retade livmodertappen idag ihop om att sätta igång nått så jag slipper denna smärta! Kan ju alltid hoppas

• Miss MJ
    Tessou skrev 2014-01-16 12:17:06 följande:
    Jag hade också jätte ont igår kväll, oturs datum för gravida?

Jag har hemsk foglossning, och igår kväll var smärtan i nedre ryggen värre än värst denna graviditet.. Jag hade extremt ont i ljumskarna och en hemsk mensvärk! Ljumskarna kändes liksom som att de var av is, konstig förklaring kanske.. men det ilade nå fruktansvärt..

Har inte vågat ta alvedon efter jag läste detta... Jag är i vecka 35+1.
    www.aftonbladet.se/nyheter/article18164874.ab
    Ja det var det tydligen.... 

Foglossning verkar vara mer vanligt än ovanligt. Många som har väldiga besvär med detta. Jättejobbigt är det, kan göra vem som helst galen.....Skrikandes 

Smärtan i ljumskarna känns igen.... Jag brukar beskriva den som att ha en stör i varje sida... Min förra förlossning tog inte edan riktigt utan på vä sida hade jag ingen effekt av den så där kändes det som att jag hade en tre yxor eller nåt. Hoppas inte på att få uppleva det igen. 

Var ju hos bm idag och hon bekräftade det jag trodde igår. Jag hade förvärkar.... Hoppas att det inte blir så utdraget nu bara.... Vill ha nästa vecka... Om man kunde få bestämma det så bra det hade vart. Glad

Det med alvedon tror jag du kan ta med en nypa salt. Det är alltid så med sånt kvällstidningarna slår upp.  Och nu för tiden är tydligen allt farligt om man är gravid... Inte äta och dricka det... Blir så trött. Äter brieost om jag är sugen på det. Men kanske inte lika mycket som annars. Kaffe dricker jag mer än rekommendationen om jag känner för det... 
    Menar att när min mamma väntade mig så fanns det inga sådana rekommendationer mer än östersjöfisk och de borde inte förtära alkohol. Men rökte som en borstspinnare gjorde hon och ja, jag har inga större "fel" på mig... Flört

Så hjälper alvedon dig ta det. Mig hjälper det inte.

Idag har det varit bättre, än så länge...
  • Tessou
    Miss MJ skrev 2014-01-16 18:54:15 följande:
    Ja det var det tydligen.... 

Foglossning verkar vara mer vanligt än ovanligt. Många som har väldiga besvär med detta. Jättejobbigt är det, kan göra vem som helst galen.....Skrikandes 

Smärtan i ljumskarna känns igen.... Jag brukar beskriva den som att ha en stör i varje sida... Min förra förlossning tog inte edan riktigt utan på vä sida hade jag ingen effekt av den så där kändes det som att jag hade en tre yxor eller nåt. Hoppas inte på att få uppleva det igen. 

Var ju hos bm idag och hon bekräftade det jag trodde igår. Jag hade förvärkar.... Hoppas att det inte blir så utdraget nu bara.... Vill ha nästa vecka... Om man kunde få bestämma det så bra det hade vart. Glad

Det med alvedon tror jag du kan ta med en nypa salt. Det är alltid så med sånt kvällstidningarna slår upp.  Och nu för tiden är tydligen allt farligt om man är gravid... Inte äta och dricka det... Blir så trött. Äter brieost om jag är sugen på det. Men kanske inte lika mycket som annars. Kaffe dricker jag mer än rekommendationen om jag känner för det... 
    Menar att när min mamma väntade mig så fanns det inga sådana rekommendationer mer än östersjöfisk och de borde inte förtära alkohol. Men rökte som en borstspinnare gjorde hon och ja, jag har inga större "fel" på mig... Flört

Så hjälper alvedon dig ta det. Mig hjälper det inte.

Idag har det varit bättre, än så länge...
    Sa din BM ifall hon trodde det var på G? Jaa, foglossning är inge vidare.. men det var väntat för jag hade det förra gången också.

Jo, det är väl så.. Det är väl jag som är så godtrogen, och lättlurad, så jag tror på allt... Oskyldig Men får jag sådär ont igen så blir det alvedon. Hur har det varit för dig under dagen - bättre, lika eller sämre?
  • Miss MJ
    Fiddolino skrev 2014-01-16 17:12:54 följande:
    Ja det verkar vara ett riktigt otursdatum :-P

miss MJ; hur gick det efter duschen/badet? Blev det nån bättring??

Tessou; då har du ont på samma ställen som mig. Pratade med min gynekolog idag om det och hon retade livmodertappen idag ihop om att sätta igång nått så jag slipper denna smärta! Kan ju alltid hoppas
    Du jag orkade inte ta nån dusch... Idag sa bm att det inte var bra som omföderska att göra det när man hade förvärkar för då kunde det dra igång och livmodern öppna sig. 
    Tänkte det är väl bara bra?! Glad

Men det lugnade sig själv vid en tio tiden. Hur gick det för dig?Har det lyckats med retningen? Vill att det blir nästa vecka, är trött, trött och trött på detta nu... Skulle vilja vänta till efter helgen då jag vill frossa i pizza och godis känner jag.... Om man kunde bestämma när man vill ha som sagt vad det vore bra. Glad
  • Miss MJ
    Tessou skrev 2014-01-16 18:59:41 följande:
    Sa din BM ifall hon trodde det var på G? Jaa, foglossning är inge vidare.. men det var väntat för jag hade det förra gången också.

Jo, det är väl så.. Det är väl jag som är så godtrogen, och lättlurad, så jag tror på allt... Oskyldig Men får jag sådär ont igen så blir det alvedon. Hur har det varit för dig under dagen - bättre, lika eller sämre?
    tröttsamt hade skrivit svar till dig och när jag postade inlägget så blev jag utloggad... Svarar igen senare ska lägga pojken nu... 
  • Fiddolino

Var det inte bra att duscha sol omföderska?

Kan ju vara bra att veta då jag tyckte det var bästa smärtlindringen. Kanske dumt om det ökar på tempot när man väntar på barnvakten kanske hihi.

Vet inte om jag känt av så mycket mer än lite mer tryck neråt än vad jag haft innan.

Skulle försöka stå och gå så mycket jag orkar och kan så tyngdlagen kunde hjälpa till oxå. Har tid igen den 27 för ny undersökning och ny retning om inget händer kan vänta till onsdag då vi ska på husvisning på tisdag

• Tessou
    Fiddolino skrev 2014-01-16 17:12:54 följande:
    Såg inte att du skrivit till mig förrän nu.. Känner du någon skillnad efter retningen? Vilken vecka är du i?
    Miss MJ skrev 2014-01-16 19:29:26 följande:
    tröttsamt hade skrivit svar till dig och när jag postade inlägget så blev jag utloggad... Svarar igen senare ska lägga pojken nu... 
    Ha ha, gör så du...

Svar på tråden Förvärkar eller sammandragningar och foglossning???