lisan79 skrev 2014-01-16 20:32:24 följande:
Barnens pappa och jag har varit skilda i tre år. Dom har aldrig träffat någon annan man en just den här. Barnens pappan och jag har träffats tillsammans med barnen till maj ifjol. Och träffa den " nya " i augusti. Barnens pappa tycker jag är det vidrigaste som finns på denna jord , och har väl gjort små gliringar till barnen om detta....Idag sa den stora tjejen att hon tycker synd om pappa , och han är bra för han inte träffat någon annan . ( vilket han har gjort ) men som dom inte vet. Flickorna har haft mig helt för sig själv , och jag har bara haft fokus på dom....... och det är klart att det svider .
Och där har du flera av anledningarna.
- Barnet är van att ha dig helt för sig själv och måste nu dela. Ett sätt att hantera detta är att gå väldigt långsamt fram, träffa din nya främst när dina barn är hos sin pappa, verkligen visa dina barn att du fortfarande finns kvar för dem och att de fortfarande är viktigast för dig.
- barnens pappa är negativ och visar sin inställning. Självklart bidrar detta, barn är lojala, de tycker synd om sin pappa och han bidrar i detta. Svårare att hantera... men prata prata prata med barnen och fråga varför det är bra att inte träffa någon annan, varför det är dåligt att göra det, få igång ett samtal, förklara att man kan tycka olika om detta, även om pappan inte vill träffa någon annan så kanske du vill det osv.
Och ge det tid! Skynda långsamt. Hjälp din nya långsamt in i att lära känna dina barn. Låt honom stå för ett nytt, positivt tillskott i livet - gör saker ihop med honom som barnen gillar! Gör roliga saker ihop tills ni gillar varandra.