• hellogoodbye

Är orolig för hur det ska bli med ev ett syskon.

Hej.

Ska försöka göra en lång historia kort, är mamma till världens underbaraste barn sedan 6,5 år tillbaka. Jag älskar honom över allt annat och vi har ett så speciellt band till varandra då vi under de här åren gått igenom oerhört mycket tillsammans. Var ensamstående länge och har en sambo sen nästan 3 år tillbaka.

Att skaffa ett syskon ger mig delade känslor då jag är så rädd och osäker. I tanken vill jag så gärna uppleva en graviditet igen, ge min pojk ett syskon. (Tolka inte det fel som att jag enbart skulle vilja ha ett barn till för att "ge" till min son, tack).

Jag är _möjligtvis_ gravid nu, jag vet inte säkert och det väcker reaktioner hos mig. Hur kommer det bli? Kommer jag kunna älska det ev nya barnet lika gränslöst som jag älskar min son? Kommer vårt band också bli lika starkt trots att vi kanske (förhoppningsvis inte) kommer gå igenom samma saker som jag och min son?  Kommer min son känna sig åsidosatt? Alltså snälla hjälp mig, hur har ni känt inför syskon? Har någon haft samma oro som mig?

• Svar på tråden Är orolig för hur det ska bli med ev ett syskon.
  • Flickan och kråkan

Helt normalt att känna och tänka som du gör. Med ett barn är det helt obegripligt hur man skulle kunna älska någon annan så gränslöst som det barn man har. Nu har jag tre - en 6-åring, en 4,5-åring och en liten knodd på ett halvår. Och ja, jag älskar dem tveklöst lika villkorslöst och gränslöst. De äldre har inte fått dela med sig av min kärlek utan kärleken har bara blivit större. Det finns liksom en ny lika bottenlös portion kärlek till varje nytt barn . Och så får man lite grädde på moset genom den kärlek och anknytning som växer fram barnen emellan.....och något vackrare än att se det......ja, det finns inte

• hellogoodbye

Tack för ditt svar!Glad verkligen stort tack!

Gjorde ett graviditetstest idag, och det var positivt. Hur räknar man ut hur länge jag varit det tro? Och ska jag kontakta barnmorska snart eller hur funkar det? Allt var så annorlunda sist jag var gravid, det var oväntat, jag var 19 och allt gick så fort, nu känns det som ganska lugnt.

Svar på tråden Är orolig för hur det ska bli med ev ett syskon.