• ImaleC

Hjälp! Minskat SF mått!

Magsjuka o graviditet är verkligen ingen bra kombination. Jag råkade också ut för att inte känna bebis alls på mer än sex timmar. Fick åka in till förlossningen, ctg såg inte bra ut först men efter att jag fått vätskedropp stabiliserade det sig. Blev inlagd för extra ctg under natten men kunde åka hem på morgonen. Sen gjorde de en extra koll idag, en vecka senare, o allt ser bra ut. Så det är väl bara konstatera att det är bra att vara observant om man inte känner rörelser o ringa in för råd o ev koll. Det var lite otäckt hur fort det gick, visserligen hade jag spytt i drygt 14 tim men jag trodde inte jag var så påverkad.

• ImaleC

Ja, känner man inga rörelser (trots att man försöker lura bebis med både kall dryck och buffar på magen) skall man helt klart ringa, jag kände mig jättedum för vem som helst kan ju begripa att man inte vill ha in någon med magsjuka på en förlossningsavdelning men hon som tog emot samtalet var jättebra, bad att få prata ihop sig med deras koordinator och sen fick jag komma in bakvägen direkt till ett "isoleringsrum".
    Jag brukar bli rätt dålig när jag har magsjuka (vilket tack och lov inte är så ofta!) så att jag spytt i snitt en gång i timmen hela natten och morgonen tänkte jag inte var så farligt, tänkte inte på hur mycket vätska man tappar (som normalfrisk klarar man ju det ganska bra i vanliga fall).Tanken att man skulle bli inlagd med dropp för "en vanlig magsjuka" kändes väldigt avlägsen men som sagt vissa saker skall man uppenbarligen ta på allvar!

Svar på tråden Hjälp! Minskat SF mått!