Inlägg från: Tobby |Visa alla inlägg
  • Tobby

Regelbunden veterinärkontroll?

Vi gör "hälsokontroller " på vår katt 1 gång per år , i samband med vaccination ! Det är bra att upptäcka ev saker i tid om det skulle vara nått !

• Tobby
    lennartsdotter skrev 2014-01-16 17:45:09 följande:

Det behövs inte mer än den allmänkoll veterinären gör när man vaccinerar.

För att upptäcka ev sjukdomar på ett tidigare stadie så är det bra tycker vi ! Jag själv går ju på kontroll varje år så varför skulle jag inte gå med mina djur
  • Tobby
    lennartsdotter skrev 2014-01-17 23:11:20 följande:
    Och vad gör veterinären utöver den allmänkontroll som görs innan vaccination när ni gör den årliga kontrollen? Själv går jag inte på några årliga kontroller. Jag går till läkaren när jag misstänker att någonting är fel och forskning visar att sådana här årliga hälsokontroller faktiskt inte alls har den effekt man utlovar. 
    Provtagning på njurar tex , vilket är ett vanligt problem hos katter , dom kollar även höfter , vikt ger tips o råd om det är nå man behöver veta efter resultatet
  • Tobby
    lennartsdotter skrev 2014-01-18 20:02:25 följande:
    Kollar höfter? Menar du att de känner eller röntgar? Att klämma på en katt ingår ju i den allmänna hälsokollen innan vaccination. Milda HD-fel kan du dock inte känna på en katt. Fel på höfterna är inte heller någonting som uppstår spontant bara sådär. Bättre då att röntga och få en bedömning en gång för alla. Personligen tycker jag att det är overkill att kolla njurvärden på unga katter. Från 10 års ålder, absolut befogat men inte på unga katter. Men man gör som man vill. 
    Vi har gjort röntgen på våra katter
  • Tobby
    lennartsdotter skrev 2014-01-18 20:02:25 följande:
    Kollar höfter? Menar du att de känner eller röntgar? Att klämma på en katt ingår ju i den allmänna hälsokollen innan vaccination. Milda HD-fel kan du dock inte känna på en katt. Fel på höfterna är inte heller någonting som uppstår spontant bara sådär. Bättre då att röntga och få en bedömning en gång för alla. Personligen tycker jag att det är overkill att kolla njurvärden på unga katter. Från 10 års ålder, absolut befogat men inte på unga katter. Men man gör som man vill. 
    Två av mina katter vi haft har varit 3 resp 5 år när njurar börjat krångla
  • Tobby
    lennartsdotter skrev 2014-01-18 22:08:25 följande:
    Vilket är extremt och man kan inte utforma generella rekommendationer efter extremfall. Jag förstår att du med din erfarenhet kollar, men det går inte att göra det allmängiltigt pga. det. Någon som haft en katt som dött av hjärtfel i ung ålder kanske fortsätter med att ultraljuda sina katters hjärta varje år. För gemene man är det orimligt dels pga. kostnaderna men främst för att det på det stora hela är osannolikt att ens katt kommer drabbas av allvarligt hjärtfel i ung ålder.

Alla agerar efter sina egna erfarenheter, men man får försöka hålla lite perspektiv sådär i allmänhet.
    Visst men det skadar inte att vara rädd om sina djur som sig själv ! Vi är hos veterinär o klipper klor oxå blir så bra resultat då
Svar på tråden Regelbunden veterinärkontroll?