• Anonym (undrande)

Skulle ni kunna släppa

Jag har ett förhållande med en man vars barn inte alls tycker om mig. Inte av någon speciell anledning förutom att han tycker att det är jobbigt att det kommit in en annan person i hemmet. Han hotar med att flytta till mamma var och varannan dag och nu har jag ställt frågan till pappan. "Skulle det vara ett alternativ att barnet flyttar till sin mamma på heltid?"  Han får såklart komma till sin pappa när han vill så länge han inte bråkar. 

Jag vet att pojken enbart hotar med att flytta med det men han trivs inte med mig och jag inte med honom när han är arg hela tiden.

Frågan är den, skulle ni som har barn kunna släppa vårdaden till den andra föräldern om det inte funkade mellan er nya relation och ert barn?

• Svar på tråden Skulle ni kunna släppa
  • Queenie70

Haha...Nej, eftersom jag är normalfungerande så finns det givetvis inte på kartan om saker ställdes på sin spets, att jag skulle välja en partner före mitt barn. Om min partner ens skulle ställa frågan till mig skulle vederbörande vara ute ur huset innan han fått på sig skorna.

• Anonym (undrande)
    Queenie70 skrev 2014-01-16 16:32:53 följande:
    Haha...Nej, eftersom jag är normalfungerande så finns det givetvis inte på kartan om saker ställdes på sin spets, att jag skulle välja en partner före mitt barn. Om min partner ens skulle ställa frågan till mig skulle vederbörande vara ute ur huset innan han fått på sig skorna.
    Jag förstår absolut hur du tänker. Om barnet bor kvar, hur skulle du då lösa problemet. Skulle du vänta ut barnet så han "vänjer sig" vid din nya relation, eller göra slut på förhållandet för barnet skull?
  • sär skriven

Öh, nej, jag hade inte valt min partner framför mitt barn. Som Q säger, hade min man föreslagit det hade han åkt ut utan pardon. Och hade det inte fungerat mellan min son och min man, så hade han inte blivit min man från början.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Queenie70
    Anonym (undrande) skrev 2014-01-16 16:38:57 följande:
    Jag förstår absolut hur du tänker. Om barnet bor kvar, hur skulle du då lösa problemet. Skulle du vänta ut barnet så han "vänjer sig" vid din nya relation, eller göra slut på förhållandet för barnet skull?
    Jag hade inte väntat ut, och heller inte göra slut på förhållandet i första skedet, utan sökt en aktiv lösning. Samtalskontakt, familjerådgivning, Bup etc. Om det till syvende och sist ändå visade sig att mitt barn mådde dåligt av att bo tillsammans med min partner, hade vi fått bli särbos till barnet mådde bättre el blivit större.
  • Angelica8912

Öööh nä. Jag hade aldrig valt någon framför min dotter. Och om ens frågan kom upp, hade jag blivit fruktansvärt arg och sårad och hade förmodligen aldrig kunnat fortsätta de förhållandet.. Faktiskt.

• Whitetrash86

Att ge upp vårdnad är väl ändå att ta i?

Skulle försöka prata med barnet, se om man kunde göra mer som familj, sen barn och ny för att skapa en bra relation mellan alla.

Sen om barnet vill bo mer hos mamma (som i detta fall) eller iaf känna att det är okey att åka extra till mamma om man vill/behöver så skulle inte jag har så stort problem med det i början.

• Nyfiken gul

Barn går alltid före en partner - punkt. Sånt är överhuvud taget inte förhandlingsbart. Punkt. 

Jag är själv bonusmamma och jag hade verkligen gått till botten med att förstå och lösa problemet.  Varför är han arg? Varför tycker han inte om dig?  vad har DU gjort för att han ska gilla dig?  Vad har du gjort för att han INTE ska gilla dig? 

Det finns mycket att göra i detta sits - om man bara vill - men det gäller att ni samarbetar kring detta. Du, din partner och barnet. 

Jag fattar verkligen att det är jobbigt.   Men grejen är att barnet bestämmer inte - det gör hans pappa och hans mamma.  

Barnet kan mycket väl ha egna känslor o tankar kring att föräldrarna separerade. Ett barns högsta önskan är ju att föräldrarna ska välja varandra igen oavsett ny partner eller inte.  Och en ny partner ses ofta som en rival mot föräldrarna. Både för att mamma o pappa inte kan bli ihop igen och för att en ny partner slåss om uppmärksamheten  med barnet. 

Barnet har inte bett om en ny partner.    Barnet kan också ha jobbigt med om en partner dyker upp alldeles för fort i det nya livet efter separation. 

Att skuffa undan barnet kommer i allra högsta grad få det att känna sig sviken och övergiven.  

Ta tag i det här istället. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Lisa)
    Exakt VAD i att barnet flyttar kommer att göra att det tycker om dig mer?
  • Philippa

Bara att du ens funderar på saken visar att du är en väldigt egoistisk person.... hoppas du blir utslängd!

• Anonym (undrande)
    Anonym (Lisa) skrev 2014-01-16 16:58:17 följande:
    Exakt VAD i att barnet flyttar kommer att göra att det tycker om dig mer?

Jag menar såklart inte att han skulle tvingas bo hos sin mamma men eftersom hans hotar med att flytta dit så skulle svaret kunna bli. OK gör det då?! Varför skulle han hata mig mer för något han själv önskat?

Svar på tråden Skulle ni kunna släppa