• strumpan123

Någon mer med graviditetsdiabetes?

Känner mig lite ensam, har inte någon annan att prata med om graviditetsdiabetes så undrar om det finns fler där ute som åkt på detta?

Fick reda på det i v12 på tidig glukosbelastning och är nu i v19 (18+2)

• Svar på tråden Någon mer med graviditetsdiabetes?
  • Tutilure

Ursäkta att jag frågar, men varför gör man en glukosbelastning från början?
    Är nyfiken eftersom jag inte har blivit ombedd att göra det vid någon av mina tre graviditeter.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • strumpan123

antingen om man har det i nära släkt eller övervikt. Övervikt för mig.
    Vet inte om alla landsting har så men är är det så.

• Cissan

Jag fick veta idag att jag har det 😔 Är i v 32 Tar du insulin?

• strumpan123
    Cissan skrev 2014-01-17 19:54:53 följande:
    Jag fick veta idag att jag har det 😔 Är i v 32 Tar du insulin?
    Nej jag fick metformin, en tablett som ska hjälpa till att sänka värdena. Är bara på tredje dagen med den.
    Lägsta dosen då jag inte har så farliga värden men läkaren tyckte det var bäst att sätta in då det kan bli värre nu under andra halvan av graviditeten.

Har du fått något mot det?
  • Cissan

Nä bara ordinerad kost. Jag har igår och idag tagit mitt socker 7 ggr, det har legat som högst 6,4 (imorse efter frukost) sen minst 4,6....så håller jag det så ska jag slippa. Vad är dina värden?

• strumpan123
    Cissan skrev 2014-01-18 12:16:46 följande:
    Nä bara ordinerad kost. Jag har igår och idag tagit mitt socker 7 ggr, det har legat som högst 6,4 (imorse efter frukost) sen minst 4,6....så håller jag det så ska jag slippa. Vad är dina värden?
    Det låter ju jättebra! mina värden går allt från ca 4,4 upp till 8 som jag försöker hålla under..eller ska hålla mig under.
    Är inte så jätteduktig med min kost :/ Men så länge det inte går över 8 så är det ju bra ändå fast jag borde bli lite nyttigare.
  • sabiina

Jag fick besked igår om att jag fått graviddiabetes. Ska till spec mvc idag och få hjälp med att komma igång med blodsocker mätningen hemma... Vi går in i vecka 31 imorgon och detta känns så sjukt jobbigt för mig...

Hur går det för er?

• Gudinnan
    Tutilure skrev 2014-01-16 17:02:54 följande:
    Ursäkta att jag frågar, men varför gör man en glukosbelastning från början?
    Är nyfiken eftersom jag inte har blivit ombedd att göra det vid någon av mina tre graviditeter.
    Bättre och se likom
    Jag fick göra med 2:an då jag hade stort SF mått och han låg över Tvillingkurvan redan vecka 20
    Men allt såg bra ut ingen diabetes och då fick jag dricka den där härliga drinken uuuuhhhhhaaaa Äckligt !!!
    Men ungen blev iaf stor 5,810g fast jag inte hade diabetes.

Här i danmark fick jag gör det med 3:an men här e det så att när man e gravid och inskriver dig vecka 6 så gör man ett kissprov för att se om man har diabetes varje gång man ska till bm gör man detta det e rutin kontroll varje besök.
    Jag gjorde 3 ggr men då var jag bara hon barnmorska 3 ggr på HELA graviditeten
    Men allt såg bra ut
    Ändå tar man ut pojken 2 veckor innan BF för att han oxå var stor ..
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • NinaH
    sabiina skrev 2014-01-29 08:02:12 följande:
    Jag fick besked igår om att jag fått graviddiabetes. Ska till spec mvc idag och få hjälp med att komma igång med blodsocker mätningen hemma... Vi går in i vecka 31 imorgon och detta känns så sjukt jobbigt för mig...

Hur går det för er?

Fick samma besked förra vecka (Är i 30+0 idag). Är måttligt glad och känner mig lagom lyckad... Har tid till endokrinolog på fredag så jag vet inte alls vad som väntar. Medicin, insulin eller "bara" koständring.

Gällande glukosbelastning. I skåne ingår det per automatik glukosbelastning.
  • sabiina
    NinaH skrev 2014-01-29 22:32:25 följande:

Fick samma besked förra vecka (Är i 30+0 idag). Är måttligt glad och känner mig lagom lyckad... Har tid till endokrinolog på fredag så jag vet inte alls vad som väntar. Medicin, insulin eller "bara" koständring.

Gällande glukosbelastning. I skåne ingår det per automatik glukosbelastning.
    Visst är det tråkigt.. Man känner sig misslyckad på något sätt!

Började mina mätningar lite smått igår.. Idag börjar jag på riktigt. Känns jobbigt!
Svar på tråden Någon mer med graviditetsdiabetes?