• Norbergarna

Ados-test poäng?

Lite nyfiken, vi fick hem pappren igår, sammanfattningen över sonens utredning, han fick diagnosen Asperger strax innan jul.
    På Ados fick han tydligen 17 poäng, sen står det att cut-off för autismspektrum är 10. Jag undrar helt enkelt om någon vet hur dessa poäng räknas osv. Vilka poäng har era barn fått till ex?

• Svar på tråden Ados-test poäng?
  • Mumin80

När psykologen hade genomgång med oss så gick hon igenom adostest-resultaten. Men då var det flera delar som poängsattes, typ tre delskalor och underkategorier till dem. Jag minns inte om det var nån sammanvägd summa eller snitt också,  det dom då syftar på väl? 

Det jag minns är att det var lite olika poänggränser i dom olika delarna. Å så var det en lägre gräns för autismspektrum (asperger m.m.) och en högre för autism. 

Poängen räknar psykologen när dom tittar på inspelningen från testet. Det finns nåt "facit" som dom tittar efter, t.ex. sånt som joint attention, ögonkontakt, hur barnet tar instruktioner, övergångar mellan aktiviteter m.m.

• Lillegrill

Om det är ADOS 2 (nyaste ADOS-testet) finns det en massa filmer på Youtube som går igenom det om man söker på ADOS 2. Nån av dem går också igenom hur poängen räknas.

• Norbergarna

Japp står såhär i pappren vi fick: I det aktuella fallet har modul 3 ur ados använts samt vissa delar ur modul 2.
    Testresultat: Observationen visar ett resultat som är beläget över cut-off gränsen för autismspektrum (17 poäng, där 10 poäng är cut off för autism)

Så jag antar att dessa 17 poäng som han fick, verkar ju vara en totalpoäng så att säga.
    Tack för tipset  "lillegrill" ska kolla in detta! :)

• Lillegrill

Skumt att de använder olika moduler! Vad jag fattar det finns ADOS, modul 1-4 (beroende på ålder) men i utvecklade versionen (ADOS 2.0 skulle man kunna säga) ADOS 2 så har man lagt till en Toddler module, och dessutom ändrat lite i de övriga 1-4. Det är enbart ADOS 2 jag lyckats hitta på Youtube.

Svar på tråden Ados-test poäng?