• pratglada tjejen

Sambo fått nytt jobb=Restaurang=omöjliga tider=hjälp!

Hej min sambo har fått jobb. Som köksbiträde inkl. disk och så. Började idag. Redan från första mötet verkade chefen gärna ha honom mer än vad som borde på jobbet (arbetstider). Han pratade om 185h och varje helg. Det försvann ju iallafall, vi påpekade att det är 160, varpå han svarade att det är 172-173h/månad som heltid inom restaurang.
    Fick veta att han ska börja kl.9.30 alla dagar han arbetar.

Timmarna blev 173h/månad heltid. Varannan helg, schema ej klart, han ska jobba "ett par dagar först", antar att det innebär veckan ut.
    Han började alltså idag. Så fick han äta lite mat vid kl.12 om han var hungrig. Restaurangen ät stängd mellan kl.15-17. Han fick äta igen kl.15. Sedan fortsätta han att jobba. Kl.16 sa hans chef att han kan ta 2h rast nu och börja kl.18 igen. Så han ringde mig och prata, satt i soffan och bara väntade på att jobba igen.
    Han pratade med kocken som sa att han säkert kommer att sluta 21-21.30. 

Är detta verkligen okej? 9.30-21.30. P.g.a. hans enorma rast är detta en vanlig arbetsdag och innebär att han ska jobba 9.30-21-30 5 dagar i veckan!!?? 2h rast ja.. men ändå...

Bakgrund: han är ny i Sverige, har fått instegsjobb. Arbetsförmedlingen betalar arbetsgivaren 80% av lönen i ett år. Han ska jobba som vanligt, men får stöd då han inte kan svenska än (chef och personal kan hans språk+engelska).

Ingen erfarenhet inom restaurang, råd och tips från dem som vet tack!!

• Svar på tråden Sambo fått nytt jobb=Restaurang=omöjliga tider=hjälp!
  • matildadl

Restaurang är en tuff bransch, dom tiderna är vanliga tyvärr. Skulle det vara något problem i slutet så se till att kontakta facket. Risken finns är att dom utnyttjar honom pga hans ovisshet om hur det ska vara. Jag hoppas allt löser sig :)

• pratglada tjejen

Ja det är det jag är rädd för. Jo jag har förstått att restaurang kan vara tuffare. Men dessa tider låter väl lite väl.
    Skulle innebära kl.9.30-21-30 5 dagar i veckan, med 2h rast kl.16-18. 

Jag hoppas ju på att tiderna bara är nu när han ska lära sig allt.. Men det tvivlar jag på.
    Är dessa tider ens rimliga?

• Aniiee

Jag tycker att det låter lite väl för ett köksbiträde/bus boy. Jag har jobbat som kock (både som sous och chef) och mina biträden jobbade block på 10 timmar, men inte varje dag och inte hade de tid att sitta ner i två timmar och göra ingenting. Särskillt inte utan mat. 

Kolla på restaurangavtalet, TS. Det låter inte helt rätt, det här. Jag jobbade ändå i UK, där är det inte lika "noga" som i SVE. Det händer att folk vill fula till sig arbetskraft.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • pratglada tjejen

Tack för svar.
    Mat fick han ju, både kl.12 och kl.15. Jag tror inte att detta gäller varje dag. Men även om detta är 5 dagar i veckan så är det mycket tycker jag. 

• Elaifiknow

Om han arbetar de tiderna du skriver, fem dagar per vecka - så blir det ju långt mer än heltid. Annars ser jag inget konstigt med tiderna, delade turer förekommer inom vissa branscher.

• Aniiee
    Elaifiknow skrev 2014-01-16 21:58:52 följande:
    Om han arbetar de tiderna du skriver, fem dagar per vecka - så blir det ju långt mer än heltid. Annars ser jag inget konstigt med tiderna, delade turer förekommer inom vissa branscher.
    Det skulle bli ty 8 ggr heltid, plus varannan helg på det.

Nej, det låter faktiskt inte rätt, TS.....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Tow2Mater
    pratglada tjejen skrev 2014-01-16 20:43:31 följande:

varpå han svarade att det är 172-173h/månad som heltid inom restaurang.

Inte bara inom restaurnag. En normal heltid med 40 timmar per vecka är samma sak som 2080/12 = 173 timmar per månad. Helt vanlig heltid alltså.
  • pratglada tjejen

Vad kommer 2080 ifrån? :)

Jag jobbar som undersköterska, heltid är 160h. Men vet att det kan vara vissa skillnader, men visste inte att det var så stor skillnad.

5 dagar i veckan kl.9.30-21 med 2 h rast, kan ju ändå inte vara normalt.
    Men vi får väl vänta och se hur nästa vecka blir. Idag började han kl.11 och så fick han gå hem 14.15.... Så konstigt. Ledig lör och sön. Men tror att det var bara introduktion denna vecka. Bara och vänta på schema nästa vecka och se vad han ger för schema.

• Tow2Mater

40 timmar i veckan x  52 veckor per år = 2080 timmar. Dela det med 12 for att få timmar per månad.

Olika avtal kan ha annat, men detta är annars standard.

Svar på tråden Sambo fått nytt jobb=Restaurang=omöjliga tider=hjälp!