• jennii89

hur ofta använder du tandtråd?

Tänkte det var intressant att veta hur fräscha människor är i munnen idag ;)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden hur ofta använder du tandtråd?
  • fluu

Aldrig, börjar bara blöda då.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Apopan

Aldrig, tycker det är jätteläskigt. Lär väl börja den dagen tandläkaren klagar dock, men hittills så har jag haft finfina tänder. Tror det där är mycket genetiskt också och vad en faktiskt stoppar i munnen. Sambon använder tandtråd varje dag och har inte alls några roliga tänder och tandkött. Han betalar nästan 100kr mer än mig i månaden för sin försäkring via folktandvården t.ex. 

• Anonym (Rena tänder)

Har alltid haft starka och fina tänder. Om jag inte använder tandtråd så känns inte tänderna rena och då kan jag inte sova.

• beckybe83

Några gånger per år. Oftast i samband med att jag besökt tandläkaren som frågar om det. Har väldigt fina tänder och har aldrig haft hål. *knack knack ta i trä* Bara besvär med tandsten men knappt det. Har svårt för att använda tandtråd. Mår nästan illa när jag håller på. Kan bero på det faktum att jag har haft svårt att andas med näsan. Har inte prövat sedan de för ca 1 år sedan vidgade näsgångarna och rätade upp skiljeväggen så jag kan andas ordentligt. Kanske skulle testa och se om det känns annorlunda.

• k girl

Så ofta jag kommer på, vilket brukar bli varannan-var tredje dag. Jag har aldrig haft besvär heller men i och med första graviditeten hände någonting i munnen och min munhälsa försämrades, men det blir faktiskt bättre med tandtråd.

• Anonym (tandis)
    fluu skrev 2014-01-16 23:47:46 följande:
    Aldrig, börjar bara blöda då.

Borsta tänderna ett par ggr / dag och använd tandtråd ska du se att du inte blöder efter ett tag. Det är ju för att tandköttet inte sluter tätt mot tanden som du blöder. Du blöder m.a.o pga smuts

• k girl
    Anonym (tandis) skrev 2014-01-17 07:53:22 följande:

Borsta tänderna ett par ggr / dag och använd tandtråd ska du se att du inte blöder efter ett tag. Det är ju för att tandköttet inte sluter tätt mot tanden som du blöder. Du blöder m.a.o pga smuts

Det är väl på grund av inflammationen man blöder? 
  • Mamori

Alltid på kvällen när jag borstar och någon gång under dagen om jag känner att ngt fastnat. Känns så obehagligt att lägga sig utan att ta tandtråd!

• Anonym (tandis)
    k girl skrev 2014-01-17 07:55:43 följande:
    Det är väl på grund av inflammationen man blöder? 

Tandköttsinflammation uppstår på grund av plack. Plack består av mikroorganismer som koloniserar ytan på tandkött och tänder. Om mikroorganismer får ligga kvar orörda organiserar de sig och bildar plack. Plack orsaker ett inflammatoriskt var i tandköttet som ger upphov till symptomen för gingivit. Största riskfaktorn för att drabbas av gingivit är dålig munhygien men även dålig kost, rökning, åldrande, vissa läkemedel, stress och systemiska sjukdomar (ex diabetes) är bidragande orsaker.

Varför placket uppstår har ju ingen betydelse, det är bara att borsta och "flossa" mer då. 

• k girl
    Anonym (tandis) skrev 2014-01-17 08:43:20 följande:

Tandköttsinflammation uppstår på grund av plack. Plack består av mikroorganismer som koloniserar ytan på tandkött och tänder. Om mikroorganismer får ligga kvar orörda organiserar de sig och bildar plack. Plack orsaker ett inflammatoriskt var i tandköttet som ger upphov till symptomen för gingivit. Största riskfaktorn för att drabbas av gingivit är dålig munhygien men även dålig kost, rökning, åldrande, vissa läkemedel, stress och systemiska sjukdomar (ex diabetes) är bidragande orsaker.

Varför placket uppstår har ju ingen betydelse, det är bara att borsta och "flossa" mer då. 

Jo jo, men en inflammation gör ju att blodgenomströmningen ökar och att slemhinnan är känsligare, jag trodde att det var därför man kan börja blöda.
Svar på tråden hur ofta använder du tandtråd?