• jennii89

hur ofta använder du tandtråd?

Tänkte det var intressant att veta hur fräscha människor är i munnen idag ;)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden hur ofta använder du tandtråd?
  • Anonym (tandtroll)

En gång om dagen. Har mycket tandsten så jag tycker aldrig dom känns rena annars. Men en del har ju ingen tandsten alls. Jag har som sagt massor, och tycker tänderna blir vitare när jag använder det. Och använder flourskölj 2 ggr om dagen, viktigt det borde alla göra :)

• Anonym (tandis)
    k girl skrev 2014-01-17 08:54:30 följande:
    Jo jo, men en inflammation gör ju att blodgenomströmningen ökar och att slemhinnan är känsligare, jag trodde att det var därför man kan börja blöda.
    Det är inte osant det du säger men om man t.ex inte borstar tänderna på 3-4 dagar så kommer man inte ha en inflammation i tandköttet. Det åker in matrester mm i kanterna och när de avlägsnas med hjälp av tandborste/tråd eller annat hjälpmedel så blöder det från tandköttet.
  • k girl
    Anonym (tandis) skrev 2014-01-17 11:00:58 följande:
    Det är inte osant det du säger men om man t.ex inte borstar tänderna på 3-4 dagar så kommer man inte ha en inflammation i tandköttet. Det åker in matrester mm i kanterna och när de avlägsnas med hjälp av tandborste/tråd eller annat hjälpmedel så blöder det från tandköttet.
    Aha! Ok, då förstår jag. 
  • fluu
    Anonym (tandis) skrev 2014-01-17 07:53:22 följande:

Borsta tänderna ett par ggr / dag och använd tandtråd ska du se att du inte blöder efter ett tag. Det är ju för att tandköttet inte sluter tätt mot tanden som du blöder. Du blöder m.a.o pga smuts

Hur många gånger då? Borstar redan(och har alltid gjort) tre gånger om dagen. Med eltandborste. Har aldrig haft hål och min tandläkare har aldrig klagat på plack eller liknande så f y.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • BinaBurner

Några gånger per vecka, kanske 5. Jag har mellanrum mellan tänderna och det fastnar lätt mat där som sen orsakar hål. Alla hål jag haft i vuxen ålder har suttit mellan tänderna pga det.

• Anonym
    beckybe83 skrev 2014-01-17 07:33:43 följande:
    Några gånger per år. Oftast i samband med att jag besökt tandläkaren som frågar om det. Har väldigt fina tänder och har aldrig haft hål. *knack knack ta i trä* Bara besvär med tandsten men knappt det. Har svårt för att använda tandtråd. Mår nästan illa när jag håller på. Kan bero på det faktum att jag har haft svårt att andas med näsan. Har inte prövat sedan de för ca 1 år sedan vidgade näsgångarna och rätade upp skiljeväggen så jag kan andas ordentligt. Kanske skulle testa och se om det känns annorlunda.
    Men, andas genom munnen, du har ju ändå den öppen
  • beckybe83
    Anonym skrev 2014-01-17 14:11:01 följande:
    Men, andas genom munnen, du har ju ändå den öppen

Det var då jag fick kväljningar när jag måste in med händerna samtidigt som jag skulle andas genom munnen. Du kanske tycker det låter lätt men det var det inte.
  • Josephine96

När jag tycker det behövs, framtänderna nån gång/gånger i veckan men de innersta tänderna mer sällan tyvärr

• Anonym (tandtroll)
    beckybe83 skrev 2014-01-17 17:57:35 följande:

Det var då jag fick kväljningar när jag måste in med händerna samtidigt som jag skulle andas genom munnen. Du kanske tycker det låter lätt men det var det inte.
    Använd plackers istället. Bara ett tips.
  • Themis

Varje dag, Jordans tandtrådshållare. Tar inte lång tid när man vant sig.

Har aldrig haft så fint tandkött och min tandläkare säger att jag kan få behålla mina fina tänder i samma skick tills jag är pensionär om jag fortsätter i samma stil.

Väldigt värt det tycker jag!

Be a voice, not an echo. /Unknown
  • k girl
    Anonym (tandtroll) skrev 2014-01-17 19:46:51 följande:
    Använd plackers istället. Bara ett tips.
    Skriver under på det... har revolutionerat mitt tandtrådsanvändande!
  • Capt Janeway

Otroligt sällan. Däremot kör jag oil pulling med kallpressade virgin kokosolja väldigt ofta.

• Anonym (Tiffany)

Jag har tidigare varit för lat för att använda tandtråd. Men nu när jag är gravid med mitt andra barn så använder jag tandtråd dagligen! Förra gången fick jag graviditets gingivitus  och det var ganska smärtsamt att äta. Speciellt på ett ställe där jag har nån slags ficka mellan tänderna där det kan samlas hur mycket mat som helst upptäckte jag. Jag använder eltandborste annars och det är jättebra men nu har jag verkligen märkt hur bra tandtråd faktiskt är! Nu blöder jag inte alls mellan tänderna om tandläkaren petar där.

• Omorfia

Ibland. Utslaget på ett år kanske det blir 1 gång i månaden. Det är så trångt mellan mina tänder så det är svårt att få in tandtråden. Blöder i tandköttet gör det ibland när jag använder tandtråden. Då kör jag på i några dagar med tandtråd (plackers) tills det slutat blöda, sen glömmer jag bort det. Har inte hål i tänderna och ingen särskild mängd tandsten. Borstar med eltandborste.

• IsDimma

En gång om dagen i regel, på kvällen.

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • Fundersam02

Jag trivs bäst när jag gör det en gång om dagen (gärna två). Det känns fräschast så.

Har svårt att tänka mig att kyssa nån som aldrig använder tandtråd.

Svar på tråden hur ofta använder du tandtråd?