Det är många, framför allt Windows-användare, som använder Excel till allt möjligt. Och visst det är ett fantastiskt program, men egentligen inte för register/databas.
Axcess har jag aldrig använt (det finns bara för Windows och jag kör Mac) men skulle säkert kunna fungera.
Jag skulle dock istället föreslå FileMaker Pro (finns både för Mac och Windows). Det är alltså ett riktigt databasprogram som man kan bygga upp och bygga ut i stort sett hur mycket som helst. Det följer också med en hel del färdiga mallar som man kan använda och ändra efter sina behov. Sen finns det åtminstone tusentals mallar att hitta på Nätet.
Både FileMaker Pro och Axcess beskriver sig som "användarvänliga" och "lättanvända", men det är klart: har man aldrig arbetat i en databas så krävs det att man läser på lite.
Om du inte redan har Axcess så finns det väl en demoversion att ladda ner från Microsoft? Gå till www.filemaker.se och ladda ner en demo av FileMaker Pro. Studera sedan båda programmen och se om det finns någon mall som fungerar ungefär som du hade tänkt dig.
(Åtminstone i FileMaker så kan man inte starta med något slags Tomt Dokument, utan du måste antingen öppna en färdig databas eller mall eller också börja med att definiera en ny databas.)