Hur förbereda syskon inför förlossning
Hej,
Hur har ni andra gjort för att förbereda era barn inför förlossning av syskon?
Vi har en 2,5årig tjej som snart ska blir storasyster. Jag är nu i v.32 (har till och från haft relativt regelbundna förverkar sen v.20, så är sjukskriven på 75%) och storasyster kom i v.35.
Storasyster frågar när bebisen ska komma. Vi säger inte än, bebisen måste blir lite större först och hoppas och ber att det kommer ta flera veckor till innan bebisen kommer, men man vet ju aldrig.
Min mans föräldrar bor inte i Sverige och mina föräldrar bor ca 2h bort. Vi har en moster som bor 20 min bort men hon har en 3 månaders hemma.
Planen är att ringa mina föräldrar så fort vi får känning på att det är på gång, men det är inte säkert att vi kan vänta 2h att åka in, första barnets förlossning gick väldigt fort! Så då blir det att kalla hit moster att täcka upp innan mormor och morfar kommer.
Hur mycket förklarar man för storasyskonet?
Om det sker mitt i natten, väcker man då storasyskonet och talar om att mamma och pappa åker in? Eller låter man syskonet sova klart och så är mormor och morfar där när hon vaknar?
Man man tillägga att hon är väldigt mammig, ganska känslig och har en del mardrömmar och även nattskräck till och från...
Vi har sagt att när bebisen vill komma ut måste mamma och pappa åka till sjukhuset så doktorn hjälper oss, då får storasyster gosa med moster/mormor/morfar. Sen kommer vi hem igen. Men hon vill följa med. Jag kan hjälpa dig mamma, jag hålla dig i handen...
Vi tar gärna emot alla tips vi kan få!!!