Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Hur förbereda syskon inför förlossning

Jag har tre barn: 6 år, 4,5 år och ½år. Äldsta var så liten när vårt andra barn kom att det inte var så aktuellt att förbereda så mycket. Vi pratade om att det fanns en bebis i min stora mage - hans syster/bor - och att morfar och morfars syster skulle vara hemma med honom när lillasyster/lillebror ville komma ut för då skulle vi åka till doktorn. Nu med sista barnet så var de stora lite äldre. Vi läste syskonböcker och "om-hur-bebisar-blir-till"-böcker. Talade om att vi skulle åka till sjukhuset när det var dags för bebisen att komma ut och att moster då skulle komma och vara hemma hos dem.

För mig är det inte ett alternativ att åka iväg utan att tala om för något av mina barn att jag åker. Nu har vi aldrig behövt väcka något barn då de har vaknat själva efter ett tag i alla fall. Alla mina tre förlossningar har startat nattetid. Jag har haft snabba förlossningar - nu med sista hann vi vara inne på förlossningen i 16 minuter - men vi har ju ändå inte åkt iväg på stört hemifrån. Sista tog totalt 3 timmar från första värkkänning men det blev inget stressande ändå hemma - det var på förlossningsparkeringen det blev lite stressigt . Våra barn sover gott, men när vi båda föräldrar har gått upp, jag har packat väskan till BB, duschat, ringt förlossning, lampor har tänts, barnvakt anlänt etc etc så kom de båda traskande efter hand . Samma sak när äldsta fick sin första lillebror. 

Mitt tips är att inte göra så stor sak av det. Då stressar man barnen minst. 

Svar på tråden Hur förbereda syskon inför förlossning