• Susanne1975

Fler med upprepade MA/MF som snart ska försöka igen?

ScillaBlå skrev 2014-04-04 22:20:21 följande:
    Tack! Din ord värmer.
    Det där om den obeskrivliga sorgen hade jag inte kunnat skriva bättre själv. Jag har väldigt svårt att förklara för nån annan varför det är så viktigt för mig att få ett barn till. De flesta förstår liksom inte utan menar att jag ska vara tacksam och ta vara på de barn jag har. Jag ÄR tacksam. Jag njuter av mina barn varje dag. Tiden går alldeles för fort med dem. Jag tror att jag kanske uppskattar dem ännu mer nu när ett syskon inte är en självklarhet. Men längtan och sorgen kommer jag inte ifrån. Den som inte varit här verkar inte förstå. Därför betyder era ord i tråden mycket för mig. Tack!
    Jag vet naturligtvis inte hur det känns för dig men jag känner igen mig så väl i det du skriver. Jag möts också av kommentarer som man helst skulle vilja vara utan som; du har ju redan ett barn, tänk på dem som som inte har några barn alls. Det är precis som att det inte är okej att längta så det gör ont efter ett syskon. Ibland känns det bara SÅ orättvist att vissa behöver genomgå så mycket sorg och smärta medan andra bara blir gravida så fort de vill det och får alla barn de någonsin önskat utan komplikationer. 

Kommentarer som; det är naturens gång, du vill väl ändå inte ha ett sjukt och missbildat barn, det är inget barn så tidigt i graviditeten i alla fall, ta det lugnt och stressa inte så ordnar det sig, tänk positivt...dina negativa tankar kan påverka så att det går dåligt. I vissa stunder vill jag bara skrika att "NEJ DET GÅR INTE ATT PÅVERKA MED TANKAR OCH STRESS FÖR JAG HAR ETT KROMOSOMFEL"!!!

Kram till dig ScillaBlå! Håller tummarna för dig!
  • Susanne1975

Grattis till graviditeten Hanna Gitta och varmt lycka till!

Jag ska försöka mig på en sammanfattning av min bakgrund. Vi har en son som fyller 18 år i december och jag började längta efter ett syskon åt honom när han var 3-4 år gammal. I många år blev jag aldrig gravid och någon hjälp gick inte heller att få på grund av min kraftiga övervikt. Nu 60 kg lättare kan jag bli gravid igen, Vårt första missfall kom i december 2011 då jag var i v. 12 och fick ett MA. Därefter blev jag gravid rätt snabbt igen och vi fick det andra missfallet i v. 7 i maj 2012. Därefter tog det nästan ett år för oss att bli gravida och när vi blev det kom det tredje missfallet i v. 7 i maj 2013. Efter det tredje missfallet frågade jag om det inte borde göras någon utredning. Detta ledde till att mitt kromosomfel upptäcktes. Jag har en så kallad balanserad translokation som betyder att jag har komplett genmaterial men bitar av två kromosomer har bytt plats med varandra och det skapar oreda när könsceller bildas. När beskedet kom var jag nästan 39 år och vi var mitt i ett IVF-försök som vi fick avbryta. 

Vi upplevde vårt 4:e missfall nyligen i 6:e veckan. Graviditeten blev till av misstag. Konstigt att beskriva det så men vi skulle precis till att göra en speciell typ av IVF med PGD (analys av embryot) eftersom mitt kromosomfel gör att det bara är 25 % chans till en lyckad och frisk graviditet vid varje graviditet. Nu när vi klantat till det och blev gravida på egen hand måste vi tyvärr vänta lite på ett IVF-försök. Nu efter missfallet måste jag ha fått en mens innan det går att planera in då hormonbehandlingen ska sättas igång. Nu är det på håret här. Åldersgränsen går vid 40 år och det blir jag i oktober. 

• Susanne1975
    Granada skrev 2014-04-21 23:05:46 följande:
    Stort grattis Hanna Gitta!

VI fick till det vid ÄL denna mânaden och för oss har det tagit sig varje gâng. BIM nästa mândag men jag känner mest nervositet inför en ny graviditet just nu. Kanske psyket inte hänger med?

VI fick ju erbjudande att kolla kromosom avvikelser men mannen vägrar. Läkaren trodde inte heller pâ det men det var den enda hjälp vi kunde fâ, jag kan fâ en "propp"utredning och har fâtt en tid i maj. Funderar pâ att bara kolla det, kromosomer känns som lönlöst om vi inte kollar bâda.
    Det som gör att jag har känslan av att vi har otur är att 2 av mina 3 missfall varit ofostriga. Det har stanat sâ tidigt att det borde kommit ut med mensen och inte ens stannat kvar. Inte ens mina barn har kommit frivilligt, det har satts igâng, sâ jag tror min kropp är lite knäpp....

Kanske kontaktar en jag privat gyn istället..

Susanne1975: 40 i âr? ditt användarnamn kanske är missvisande. Mânga âr av försök, mâste vara extremt tungt.
    När jag blev medlem råkade jag få en siffra fel men brydde mig inte så mycket om det. Är född 1974 och fyller alltså 40 i år. 

Många långa år av försök och misslyckanden ja. Det kanske låter konstigt men man blir på något vis van att det "går åt skogen". Visst är det tungt emellanåt men att ge upp har inte funnits på "kartan". Nu kanske jag snart måste acceptera att det aldrig blev något barn nr 2...än är jag inte där men i mina mörka stunder finns den tanken. Hoppet lever ännu även om tiden snart är ute. Vi har hjälp som väntar och bara det känns gott. 
  • Susanne1975
    kattisch skrev 2014-04-23 12:04:04 följande:
    Hej hoppar in här. Har tre barn födda 02, 06 och 07. Efter det så fick jag ett ma februari -13 i v 6, bekräftat v 11. Fick cytotec och började störtblöda en vecka senare. Slutade med skrapning. Ett ma i dec -13 i v 9 såg hjärtslag i v 8 men bekräftades i v 13. Fick mf igår i v 7+0.
    Jag beklagar verkligen era missfall! Skäms {#emotions_dlg.flower}
  • Susanne1975
    Granada skrev 2014-04-23 23:24:46 följande:
    "Välkommen" kattish. Här vet vi hur det känns

OK började tvivla pâ men egen âlder där ett tag  Jädrans., dâ brinner det i knutarna för er med andra ord   Hur stressigt känns inte det dâ???

Har varit ganska depp det senaste. Passerat flera beräknade "bf" och har flera gravida i omgivningen. Man glädjs ju med dem men man märker de egna förlusterna samtidigt och jag känner mig väldigt sârbar och lätt retlig just nu. Har BIM pâ mândag men 0 gravid känsla sâ jag tror inte pà plus denna mânaden.
    Nog är tiden knapp ja. Stressad är jag visst men försöker att hantera det. Jag kan ju inte påverka så mycket just nu utan försöka gilla läget och tänka positivt, låta hoppet leva. Mått riktigt dåligt har jag gjort i perioder men ett kromosomfel och åldersgränser är inget jag själv kan påverka. Lättare sagt än gjort att gilla läget men jag jobbar på det som sagt.

Hoppas att bristen på symtom inte betyder något, man har ju inte alltid det men kan vara gravid ändå. Håller tummarna för att mensen uteblir och det blir ett plus.  
  • Susanne1975
    Granada skrev 2014-04-24 21:37:43 följande:
    Mensen kom idag 4 dagar tidigt. Ok för mig men det oroar mig lite att den är mer oregelbunden, det har den aldrig varit. Inte konstigt heller efter MF sâ ska väl inte grubla pâ det...

Stress är ju inte gynnande sà taktiken gilla läget lâter som ett bättre antar jag. Hâller tummar.
    Trist att mensen kom för jag gissar att du hoppades på plus Obestämd. Det är inte konstigt som du säger att mensen ändrar sig efter ett MF. Hoppas på bättring vad gäller det och på ett plus inom en snar framtid. Använder du ÄL-stickor? 
  • Susanne1975
    Granada skrev 2014-04-24 21:37:43 följande:
    Mensen kom idag 4 dagar tidigt. Ok för mig men det oroar mig lite att den är mer oregelbunden, det har den aldrig varit. Inte konstigt heller efter MF sâ ska väl inte grubla pâ det...

Stress är ju inte gynnande sà taktiken gilla läget lâter som ett bättre antar jag. Hâller tummar.
    Tack förresten för din tumhållning...det kan behövas! {#emotions_dlg.flower}
  • Susanne1975
    Granada skrev 2014-04-26 00:02:37 följande:
    Har aldrig provat stickor dâ jag inte behövt vänta mer än 3 mânader pâ plus. Avvaktar lite, ju mindre meck desto bättre. 

Plus hoppas man ju pâ men det var första försöket efter MF sâ ingen panik ännu. Västa paniken har man ju när man väl plussat tyvärr smile4.gif Kommer förvänta mig missfall vid ev framtida graviditet, helt säkert smile4.gif
    Ja det är verkligen svårt att släppa tanken på MF vid ny graviditet. ÄL-stickor var till bra hjälp för oss och jag lärde mig att jag får ÄL sent i cykeln. Ni verkar dock ha kläm på det ändå. 
  • Susanne1975
    Den och den skrev 2014-04-28 07:34:25 följande:
    Hej på er!
    Plussade svagt igår och fick det bekräftat med digital idag.
    Jag vill egentligen inte veta så tidigt med risk för att ännu en gång bli besviken men jag måste veta pga mitt jobb (anser jag själv).... Jag jobbar på förskola och fast jag vet att det inte är därför så vill jag undvika att lyfta osv om det inte behövs.

Jag hade ett mf 2007 (äldsta dottern var då 1,5), ett ma 2009 och fick sen en dotter till 2010.

Nu har jag träffat en ny man och vi försöker skaffa barn. Att bli gravid är inga problem, det går nästan lite väl lätt.
    Men vi började i november, plussade och fick missfall i december, plussade och fick missfall i januari, plussade och fick ett utomkvedshavandeskap i februari.
    Vi bestämde oss efter det för en paus på en månad och nu har jag alltså igen plussat.

Jag hoppas innerligt att det går vägen denna gången!
    När vi var inne med utomkvedset (innan vi visste det) så sa läkaren att om det var missfall skulle vi börja utreda varför. Men nä, eftersom det var ett utomkveds så räknas det inte! Så då har jag bara haft två :-/
    Jag har dock en egen teori om att detta visst var ett missfall, vara det att embryot satt på fel ställe.
    Det upptäcktes nämligen av att jag blödde, dom hittade det i äggstocken men det hade inte spruckit och det blödde ut helt av sig själv utan ingrepp och det är vad jag förstår ganska ovanligt vid utomkveds... Det brukar upptäckas av att embryot blir så stort så det inte får plats och så spricker äggledaren.

Det var min historia!
    Jag håller tummarna stenhårt för mig själv!
    Grattis till plusset och lycka till med den nya graviditeten! {#emotions_dlg.flower}
  • Susanne1975
    kattisch skrev 2014-04-29 07:08:10 följande:
    Var till gyn igår och allt hade kommit ut som det skulle. Fick träffa en mycket trevlig läkare som skrev ut remiss för kromosomanalys på oss båda samt blodkoagulering och sköldkörteln. Ska på lab när nästa mens är över.
    Hoppas allt ser bra ut/är normalt på kommande provtagningar! 
Svar på tråden Fler med upprepade MA/MF som snart ska försöka igen?