• Lantis86

Fler med upprepade MA/MF som snart ska försöka igen?

Någon som lyckats bli gravid än? Hade mitt 4e missfall för en månad sen å det känns så fruktansvärt tungt... Känns som att man aldrig ska komma över v.8:(

• Lantis86
    Susanne1975 skrev 2014-08-19 08:33:29 följande:

Usch så tråkigt! Jag beklagar verkligen! Jag fick mitt 4:e missfall i april och väntar nu på mens och såsmåningom ett andra IVF-försök. Alltså inte gravid. 

Har ni fått någon hjälp och vet någon orsak till missfallen? 

Jo, har fått påbörja en utredning, men dom har då inte hittat något:( fick träffa en läkare i somras, men hon va inte kul att ha å göra med, kändes bara som skit efter man hade varit hos hon då ja hoppas jag får en annan nästa gång:(

Har fått trombyl och progesteron vaggisar att ta nästa gång... Men är lite rädd för å ta progesteron då jag har fått MA två gånger och måstat skrapas för att få ut det.. Men det gick inte att nämna till den läkaren:(

Vet du vad som ligger bakom dina mf?
  • Lantis86
    mrshellstrom skrev 2014-08-19 13:41:12 följande:

Hej. Tänkte hoppa in här om jag för.

Fick en son i september förra året (oplanerad, åt p-piller), sen ett ma som upptäcktes i v8 i maj och nu ett tidigt mf i början på augustu.

Känns tungt och tråkigt att behöva gå igenom.

Verkar ha ganska lätt att bli gravid men lyckas inte behålla det. :/

Nu ska vi försöka igen. Har en tid bokad hos en gynekolog den 28/9 för att kolla läget.

Till min fråga: hur går man tillväga om jag får ytterligare ett ma/mf nu? Det blir isf 3e på rad.

Vem ringer man?

Hoppas vi alla lyckas snart!

Kan förstå att det känns tungt, har liknande historia med 2ma å 2 tidiga mf:( men är bara att hoppas på att det går bättre nästa gång..

Men du borde se till att få göra många tidiga ul!! Ring till kvinnokliniken så fort du plussar så att du VET att du har ett UL inbokat redan typ v7.. Sen bokar du in fler efter det... För det tycker jag har varit det värsta, att gå runt och vara orolig.. När man har haft ett MA kan man inte tänka sig något värre..

Andra gången jag fick MA kändes allt så bra, sen vart jag jätteorolig V8 och fick göra ett vul 8+1 då var allt bra... Då kändes allt bra en vecka igen, men sen vart jag orolig igen. Då vågade jag inte ringa igen för jag kände mig dum, och alla sa att det är ingen fara, du har fått se hjärtat... Vecka 14 mådde jag så dåligt att jag bara grina, bokade ett UL, som visade att det hade dött 8+3... Innan jag skulle skrapas träffade jag en jättebra gynekolog som lovade att jag skulle få göra många UL med samma person.

Verkar gynekologen du ska träffa nu bra så ta upp det och planera i förväg... Och se till att det är någon du gillar, kräv en annan annars....

Sen ska du inte tänka på att det kan hända en gång till, fokusera bara på att få så mycke hjälp du kan den här gången så det inte händer igen:)

Sen kan du ju alltid testa äta omega 3, ska ha lite blodförtunnande effekt... Kan vara bra om det är "miniblodproppar" som orsakar MF:)
  • Lantis86
    mrshellstrom skrev 2014-08-20 11:24:00 följande:

Kvinnokliniken här (Malmö och Lund) ger inte ut speciellt många ul inte. :/ de kan vara riktigt, riktigt otrevliga.

Då får man ta det privat isf, trots att det är hiskeligt dyrt.

Hoppas så att det ska gå vägen igen snart :)

Jo faktiskt, men tyck ändå att du ska ta upp det med gyn nu när du har tid hos en... För du har ju ändå en historia och man tyck ju att dom borde vara mer medgörlig då:) för är ju det psykiska som är tyngst med sånt här ju, speciellt eftersom du har lätt att bli gravid:)
  • Lantis86
    Susanne1975 skrev 2014-08-22 22:13:19 följande:

Lantis86; orsaken till mina missfall är med högsta sannolikhet mitt kromosomfel som upptäcktes efter 3:e missfallet. Nu väntar jag på ett andra försök IVF med PGD. Det sista försöket för min del sen måste jag tyvärr sätta punkt i "bebisverkstan". Känns lönlöst att försöka på egen hand då missfallsrisken är hela 75 % för min del.

Välkomna alla nya till tråden och jag beklagar djupt era missfall och MA! 

Får verkligen hoppas att det går vägen den här gången då. Lycka till!!:)
  • Lantis86
    Den och den skrev 2014-08-31 09:50:22 följande:

Nu har jag plussat... Och skitnojjig för att jag inte hämtat progesteronen innan helgen! Kan inte börja ta dom förrän i morgon em.

Men åh... Jag hoppas så mycket detta ska vara femte gången gillt....

Grattis!:) Jag tycker inte att några dagar hit eller dit borde göra någon skillnad med progesteronet:) så har du bara fått det, inge trombyl eller något?

på mig har dom också tagit massa blodprover som inte visar något... Men tydligen har dom inte tagit alla, sen skulle dom göra ett ultraljud å kolla livmodern, men få var jag gravid så dom gjorde inget... Så fick jag missfall igen, så nu är det det bara att vänta på antingen plus (å sen börja med progesteron och trombyl) eller att få tid för fortsättningen på utredningen... Hoppas gravid kommer först, för den här gången ska det banne mej gå vägen:)
  • Lantis86
    jamka skrev 2014-08-31 18:57:39 följande:

Hej på er! Grattis Den och den! Och lycka till!

Jag ska på utredning efter mina 3 MA (första 2011 och sista i juni 2014). Är lite rädd att bli gravid före utredningen som blir den 2 oktober. Jobbigt att varje graviditet slutade med MA, tidigast v. 9 och senast v.12. När jag blir gravid så räknar jag med att tre månader senare blir det den jobbiga färden till akuten, blodförlust och slutligen skrapning och sjukskrivning från jobbet.

Om du känner dig orolig tycker jag näsan att du ska vänta, man känner sig ändå tryggare när dom har kollat upp en och att dom har lite koll på en... Det är ju bara en månad kvar:) för låter himla otrevligt att nästan behöva blöda ihjäl:( är nog jobbigt att behöva gå igenom mf&ma ändå... Så är det första barnet gör dig?
  • Lantis86
    Den och den skrev 2014-09-02 16:52:42 följande:

Nej.. inget trombyl.. Har tagit 3 doser progesteron nu....

Men fan alltså... jag vill inte vara negativ men behöver kräka av mig massa oro. Jag har en stegring på test, men dom är för svaga tycker jag. Jag har konstigt ont (inte växtvärk, det har jag ingen alls!) på ena sidan av magen som känns alldeles för likt mitt X i februari. Fan jag är så jävla orolig... Och att folk inte förstår att jag vill inte höra svaret "Åh, men så kan det vara. Alla graviditeter är olika. Ibland är det så svagt". Jaaa, jag vet allt det! Tro mig... det är min 9:e graviditet, jag vet hur det känns och hur det kan vara! Men jag vill vara realist. Jag vill inte leva på hoppet för det är bara slöseri med tid. Jag är nog mest orolig för att det ska ta lång tid innan jag ska börja blöda för att det slösar bort tid som ändå inte blir någon bebis, vill på nästa försök för någon gång måste det gå... Jag är mer orolig för det än att börja blöda för det känns inget bra detta så jag tror ändå inte det kommer bli nåt!

Låter jag helt sjuk eller??

Nej jag förstår precis... Har gått på den missen att lyssna på andra för mycket på andra, det enda som kommer ut av det är att man inte vågar prata med den personen mer för man känner sig tjatig:( man känner sin egen kropp bäst enligt min erfarenhet, jag har alltid känt när något inte stått rätt till:(

Men jag vet inte riktigt vad man ska göra... Har läst att fiskolja ska vara bra mot missfall (äter 3st per dag) dom är ju också lite blodförtunnande... Tänker att om det är mf på G så kanske det kommer igång fortare, och är det inte det så är det ju bra mot det.. Men är du orolig för att det är missfall tycker jag inte du ska ta progesteron, för det gör ju så graviditeten håller i sig även om det är MF på G... Kanske du ska ringa å höra med kvinnokliniken?! Och stå på dig!!!

Vad var det för vitaminer du skulle ta?

Lycka till (lider med dig)
  • Lantis86

Jo, jag tror nog det är det bästa å prata med dom och berätta hur du känner... Om inte annat så för å gå tid för ett vul så fort som det går att kolla...

Har dom ingen egen erfarenhet av hur det är med x, men dom sagt så brukar man känna på sig ganska rätt... Speciellt när man har hunnit med ett antal graviditeter..Känns det lika oroligt idag?:/

• Lantis86

Tro det kan vara lite farligt att kolla för ofta också, man blir ju så himla orolig när det står "fel" ... Men jag håller tummarna för att det börjar kännas "som det ska" snart, så du kan slappna av lite...

Så himla dumt att man inte kan kolla när man är så tidig på nått annat sätt än grav- test, för man vet ju inte om någon lever där inne:( är inge kul att vara orolig hela tiden...

Men har du inte stigit på några dagar känns det som att du skulle ha ha pratat med kk lr slutat med progesteronet... Hur långt är det du har kommit nu?

Svar på tråden Fler med upprepade MA/MF som snart ska försöka igen?