• Anonym (Filur)

Socionomer!

Hallå alla socionomer. Jag har lite frågor till er. De lyder:
    * Vart arbetar du?
    * Vad har du för arbetsuppgifter?
    * Trivs du på ditt jobb?
    * Vad har du för lön?
    * Om du fick spola tillbaka tiden till innan du utbildade dig till socionom vad skulle du då välja? Socionom eller en annan utbildning?
    * Vad har du för arbetstider?

Tråden ligger här med flit för att ni ska kunna vara anonyma så var inte blyga. Berätta mer om ert jobb än frågorna som står om ni har lust.

• Svar på tråden Socionomer!
  • Anonym (Mi)

Jobbar som chef i kommunal äldreomsorg.
    Har ett väldigt omväxlande jobb, budgetansvar, personalansvar, verksamhetsutveckling osv osv. Massa roligt massa jobbigt. Mycket jobb! Lön 36 500kr.

Jag tycker om mitt jobb (oftast) men man behöver vara driven och vara beredd på att jobba över. Nog inget jobb för småbarnsmammor, medelåldern bland mina kollegor är rät hög. Ett väldigt ensamt jobb. 

Trivs som socionom, det finns mycket olika saker man kan jobba med och fokusera på. 

• Anonym (Smulan)

* Vart arbetar du? Familjehemskonsulent på privat organisation

* Vad har du för arbetsuppgifter? Rekrytera, handleda och utbilda familjehem

* Trivs du på ditt jobb? ja :)

* Vad har du för lön? 35000:-

* Om du fick spola tillbaka tiden till innan du utbildade dig till socionom vad skulle du då välja? Socionom eller en annan utbildning? Har helt rätt jobb:)

* Vad har du för arbetstider? 8-17, men jag planerar själv min tid och därmed mina arbetstider.

• Anonym (Filur)

Tack så mycket ni som svarat. Ni verkar ha väldigt intressanta och givande jobb.

• Anonym (mia)

- Jag arbetar som socialsekreterare för ekonomiskt bistånd.
    - Jag utreder ansökningar av ekonomiskt bistånd och upprättar arbetsmarknadsplaneringar tillsammans med klienterna.
    - Jag trivs jättebra.
    - Jag har en lön på 26 000 kr.
    - Jag är nöjd med min utbildning. Jag kan inte komma på vad annars jag skulle utbildat mig till. Min utbildning öppnar upp många dörrar och jag har många yrken att välja mellan.
    - Mina arbetstider är 8-16.30. Vi har flextider så vi kan anpassa tiderna lite som vi vill (inom rimliga gränser).

• Anonym (Filur)

Jag vet att det finns fler socionomer här inne. :P

• Anonym (Filur)

Skulle verkligen uppskatta om fler vågade svara. :/

• Anonym (Filur)

.........

• Familjebehandlare

Här kommer ett svar til!! * Vart arbetar du? Som familjebehandlare i öppenvård inom socialtjänst. * Vad har du för arbetsuppgifter? Samtal i olika former - familjesamtal, ungdomsvård, föräldrautbildning i grupp mm * Trivs du på ditt jobb? Verkligen styr mina bokningar själv, jobbar med de som vill ha hjälp (dvs frivillighet, ej tvång), stor frihet och många fina möten med människor * Vad har du för lön? 26500 (4 år sen examen, låga löner för socionomer där jag bor) * Om du fick spola tillbaka tiden till innan du utbildade dig till socionom vad skulle du då välja? Socionom eller en annan utbildning? Osäker. Trivs jättebra på mitt jobb men osäker om jag kommer orka med att jobba med samtal m människor i tuffa livssituationer. Då möter jag ändå rätt lite "elände" jämfört med socialaekreterarkollegor. Gäller att ha positivt som väger upp i ens liv! Men är glad över socionomers många vägval och funderar på att forska så småningom! * Vad har du för arbetstider? Mestadels dag men ibland kväll för att möta behoven. Trivs jag bra med! Styr mina bokningar själv som sagt o stor frihet i jobbet så bättre kan en inte ha det!

• Anonym (Filur)

.........................................

Svar på tråden Socionomer!