Inlägg från: Längtandsfull |Visa alla inlägg
  • Längtandsfull

Vi som vill leva hälsosamt! Kost & träningstråd! =)

Här hänger jag på så får vi se om de blir någon fart på tråden:) Jag och min man har precis börjat lära oss mer om nyttig och regelbunden kost. Vi tycker det är jättesvårt att veta vad som är bra att äta så söker all info och tips jag kan hitta. Vi har börjat göra smooties och tycker det verkar vara toppen om man kan byta ut lunchen mot en smooties och sen äta en ordentlig middag vid 17 tiden. Vad tror ni om det?

• Längtandsfull

Ja det är ju bra att dra ner på kolhydrater så det försöker jag också med men tycker det är välldigt lätt få i sig förmycket endå. Jag ladda ner en app igår där jag fyller i det jag äter så ser jag hur mycket jag får i mig och gör av med Jag är dålig på frukost så jag har börjat med att äta typ 3 knäckebröd med makril i tomatsås. Dricker ett glas mjölk till det. Lunch vill jag ska va enkelt eftersom att ja kommer inte ställa mig vid spisen då. Så antingen om jag har något färdigt i frysen/kylen som gårdagens middag eller någon paj jag gjort. Men om jag inte har något färdigt så letar jag och mannen efter bra recept på smooties som man kan dricka som lunch. Den då gäller det att den innehåller det som kvävs för en lunch och där kommer det svåra. Just nu gör vi en smootie på hallon, lättyoghurt och havremjölk. Vad tror ni om det? Kanske inte känns så näringsrik.. Till middaf fortsätter vi med dom hemmalagade middagarna vi alltid gjort fast äter mindre kolhydrater som potatis, pasta och ris och äter med blandsallad. Blir vi sugna på något på kvällen så är tanken att gö en smootie igen eller ta någon frukt. Så va tror ni om detta? Ge mig gärna tips om ni har och kanske recept på bra smooties till lunch:)

• Längtandsfull

Oj det var redigt.. Känns inte som att man hinner med något annat om man skall äta så mycket=)

Men för oss som bara skall gå ner max 10 kg men största anledningen är för att bli av med våra feta magar =)
    Vi vill alltså inte bygga muskler. Någon kanske kommer på köpet .. Hahah

Vårt liv innan var välldigt dålig och oregelbunden kost.
    vi åt en dålig frukost och sen oftast inget försen middag hemma vid 17 tiden. Sen något gott på kvällen.
    Så om vi börjar äta frukost, lunch, middag och 2 mellanmål så kommer det säkert göra massor..

Så frågan är bara vad vi kan äta.
    i 2 dagar nu så har vi ätit hårt bröd med makrill och ett glas mjölk till frukost
    smoothie till lunch men vet tyvärr inte vilken som är bra och vad den skall innehålla för att få med allt som behövs till en lunch. så där vill vi gärna ha tips. Tror smoothies passar oss bra. enkelt och går fort =)

Till middag äter vi vår vanliga mat.

Ska bara få in 2 mellanmål också och där tänkte jag 1 frukt och några nötter..

• Längtandsfull

Mintast: hur mycker havregryn eller psylliumfrön ska man ha i eller är det inte så noga? Vad för proteinpulver är bra? Finns så otroligt mycket. Om jag skulle ha i det i den hallonsmootie jag gör går den bra att ha till lunch då? K girl: ägg på mitt hårda bröd kanske är bättre då:) önskar jag gillade gröt, fil eller yoghurt men det tar verkligen emot att äta det:( Yoghurt i smootie går dock bra. Försökte mig på kvarg /keso med bär men det gick inte. Fy vad vidrigt.. Jag vet att jag är krånglig. Önskar så att jag kunde äta allt.

• Längtandsfull

Montast: ok så om jag har i havregryn, psylliumfrön och något proteinpulver är den ok att ha som lunch då??

• Längtandsfull
    Mintast skrev 2014-02-18 13:44:15 följande:

Jag skulle egentligen äta ordentlig lunch och smoothie till middag, eftersom det ju är under din vakna tid du behöver energi. Men rent objektivt så funkar det till lunch, ja. Du får igång magen, du får i dig proteiner, kolhydrater och lite fett. Ha gärna i lite kanel också. Så ja, det funkar. Men tänk på att för att bli av med överflödigt fett runt magen så är det bäst att träna också, för att öka kroppens förbränning.

Vi kommer att fortsätta med att laga ordentlig middag ihop på eftermiddagen för de är då vi alla är hemma och har möjlighet att stå vid spisen.. =)

Vi har kommit igång med träningen... försöker komma iväg så ofta vi kan men det får bli en i taget eftersom att vi har barn hemma.. Men 3 gånger/vecka blir det i alla fall någon slags träning.
    Jag går i snabbt tempo på bandet och tränar även CX som är för mage/rygg.

Jag hade psylliumfrön hemma så jag hällde ner det i min smoothie jag gjorde nu man det står inte på hur mycket man kan använda..
    Jag gjorde smoothis på 2 dl naturell yogurt, 2 dl havremjölk och 2 dl frysta hallon.
    Är det bara att hälla på lite eller ska man ha så pass mycket som en dl psylliumfrön?

Man vill ju inte hälla i förlite så det liksom kvittar om jag har de i eller inte om du förstår=)

Tack så JÄTTEMYCKET för din hjälp... vi kan verkligen ingenting om detta... Hahah
  • Längtandsfull

tror jag hällde i 1 msk frön i smoothien idag och jag har inte märkt något =)
    Har även börjat äta 2 st omega3 tabletter varje dag och dom märks . hahaha...

Vi var och handlade förut och synd bara att det är så jäkla dyrt att vara nyttig...

räcker det verkligen att ha i psylliumfrön och proteinpulver i den smoothien för att kunna täcka upp lunchen.
    eller behövs det något mer för att det ska bli lite matigare?? 

• Längtandsfull

mintast: Tack så mycket=) Har försökt googla och visst man hittar massor av recept på olika smoothies men det jag tycker är så svårt är att veta om recepten innehåller allt som krävs för en lunch eller om det bara är en smoothies för mellanmål eller som dricka till sin vanliga mat.

• Längtandsfull

Har börjat med appen lifesum/shapeup men det är ju jättesvårt att hålla sig på rätt mängd fett kolhydrater och protein under en dag..
    Jag har redan fått i mig förmycket protein.

Vad gör jag för fel?

Till frukost åt jag 3 knäckebröd med makrill i tomatsås och ett glas mjölk.
    Till lunch blev det kyckling och ris.

Då är inte ens dagen slut =( 

• Längtandsfull

Söker man på ett livsmedel i appen så får man upp så mycket olika så jag har säkert tagit fel.
    sen har jag säkert inte fyllt i exakt hur mycket jag ätit..

Tror jag skiter i den appen det verkar ju krångligt.
    Trodde det skulle va en bra hjälp för mig att ha koll på om jag äter rätt.

• Längtandsfull

Ändrade i appen nu att jag ska gå ner 0,5kg i veckan och då skall jag äta 1442 kcal.
    Det är uppdelat på:
    Kolhydrater: 216 g
    Protein: 54g
    Fett:40g

Men min och min mans tanke är inte att gå på någon speciell diet utan vi vill bara äta nyttigt och regelbundet samt träna. Hoppas på att gå ner några kg och tappa några cm runt magen. Vår kost och regelbundenhet har varit katastrof.

Just nu letar jag efter enkla lunchmåltider som jag kan laga på helgen och sen frysa in.
    Men det får vara enkelt och gå fort för vi har inte mycket tid på helgen att göra detta.

Såhär verkar det som att vi kommer lägga upp våran kost.. Vad tror ni om detta?

FRUKOST: (runt kl 9-10) Smoothie på 2 dl naturell yoghurt, 2 dl havremjölk, 2 dl frysta hallon, 2 ägg och 1 msk psylliumfrön...  1 msk multivitamin och 1 kapsel omega3

LUNCH: (runt kl 13) En lunchlåda från frysen som vi gjort på helgen ihop med lite sallad från middagen dagen innan. Mjölk att dricka.

MELLANMÅL: (runt kl 15) några nötter och en frukt.

MIDDAG: (runt kl 17) Olika varje dag. Kan vara kyckling, kassler, kött, lasagne, lax, köttfärssås osv. Sallad till det och dricka mjölk.  1 msk multivitamin och 1 kapsel omega3

TRÄNING VISSA DAGAR.

KVÄLLSMÅL: Knäckebröd med något på ex, makrilli tomatsås, ägg, ost. En frukt till det. Dricka mjölk.

Låter detta bra? kommentera de gärna. Vill höra alla synpunkter=)

Är det förmycket mjölk? (älskar mjölk )

Borde vi äta/dricka något mer eller annat på kvällen när vi tränat?

Svar på tråden Vi som vill leva hälsosamt! Kost & träningstråd! =)