• k girl

Vi som vill leva hälsosamt! Kost & träningstråd! =)

Smoothie med hallon, lättyoghurt och havremjölk är mindre än vad jag äter till mellanmål nu för tiden. Idag har jag ätit varmrökt lax med bönor, fetaost och tomat till lunch. De flesta av mina luncher ser ut på det sättet, minimal arbetsinsats. Har man färdigkokt potatis eller quinoa/mathavre/matvete/matkorn är det väldigt enkelt att slänga ihop en näringsrik lunch med exempelvis tonfisk, rostbiff, räkor eller lax till. Det är alldeles för lite proteiner och långsamma kolhydrater i en sådan shake. 

Jag håller just nu på att lära mig att äta mer. Jag äter för lite. Tränar 4-5 gånger i veckan och tappar mer och mer kroppsfett. Nu satsar jag på att bygga lite kropp (med styrketräning). Jag ska äta 2200 kcal per dag, vettiga kalorier och en dryg tredjedel protein, är proppmätt hela tiden och får ta en proteinshake för att komma upp i de kcal jag behöver. Mitt kostprogram (som jag fått utformat) är ganska strikt ännu: inget socker och enbart bra fetter. 

Till frukost äter jag t ex en portion havregrynsgröt, en dl blåbär, två dl lättmjölk och två ägg. Hårdsmörgås med 80-100 gram lax/makrill/tonfisk- och kvargröra/keso- och kalkonröra på till mellanmål, en "kall" lunch till exempel räkor med grönsaker och kolhydratkälla, avocado med räkor till mellanmål, kyckling till middag och keso med nötter och bär till kvällsmål. Och så en proteinshake efter träningen. Haha, ja... är lite galen tror jag.

• k girl

Makrill är bra, men det är fett och energirikt. Samma mängd gravad lax, eller kokt ägg, är bättre alternativ i så fall. Gröt eller naturell yoghurt med musli/havreringar utan tillsatt socker och en smörgås med pålägg är vad jag har ätit under min viktnedgång - jag har gått ner ca 18-20 kilo. 

Jag har svårt att se hur en smoothie ska kunna motsvara vad man bör få i sig under en lunch. Men med kvarg och ägg får ni ju proteiner i alla fall. Kvarg eller keso med bär och några nötter är bättre alternativ än frukt, det höjer inte blodsockret lika lätt.

• k girl

Men ta det lugnt med nötterna, de är energirika som tusan.

• k girl
    Längtandsfull skrev 2014-02-19 14:38:04 följande:

Har börjat med appen lifesum/shapeup men det är ju jättesvårt att hålla sig på rätt mängd fett kolhydrater och protein under en dag..
    Jag har redan fått i mig förmycket protein.

Vad gör jag för fel?

Till frukost åt jag 3 knäckebröd med makrill i tomatsås och ett glas mjölk.
    Till lunch blev det kyckling och ris.

Då är inte ens dagen slut =( 

Makrill och kyckling är rikt på protein. Men det behöver du ju inte bry dig om, om du inte ska äta på ett visst sätt med större mängd av något. Protein är mättande!
  • k girl

Menar du grönsaker med sallad? För sallad är inte så mättande, det är bättre med exempelvis broccoli, blomkål, vitkål, grönkål, rotsaker och andra fiberrika grönsaker som gör att man blir mätt.

Svar på tråden Vi som vill leva hälsosamt! Kost & träningstråd! =)