Vi som vill leva hälsosamt! Kost & träningstråd! =)
Smoothie med hallon, lättyoghurt och havremjölk är mindre än vad jag äter till mellanmål nu för tiden. Idag har jag ätit varmrökt lax med bönor, fetaost och tomat till lunch. De flesta av mina luncher ser ut på det sättet, minimal arbetsinsats. Har man färdigkokt potatis eller quinoa/mathavre/matvete/matkorn är det väldigt enkelt att slänga ihop en näringsrik lunch med exempelvis tonfisk, rostbiff, räkor eller lax till. Det är alldeles för lite proteiner och långsamma kolhydrater i en sådan shake.
Jag håller just nu på att lära mig att äta mer. Jag äter för lite. Tränar 4-5 gånger i veckan och tappar mer och mer kroppsfett. Nu satsar jag på att bygga lite kropp (med styrketräning). Jag ska äta 2200 kcal per dag, vettiga kalorier och en dryg tredjedel protein, är proppmätt hela tiden och får ta en proteinshake för att komma upp i de kcal jag behöver. Mitt kostprogram (som jag fått utformat) är ganska strikt ännu: inget socker och enbart bra fetter.
Till frukost äter jag t ex en portion havregrynsgröt, en dl blåbär, två dl lättmjölk och två ägg. Hårdsmörgås med 80-100 gram lax/makrill/tonfisk- och kvargröra/keso- och kalkonröra på till mellanmål, en "kall" lunch till exempel räkor med grönsaker och kolhydratkälla, avocado med räkor till mellanmål, kyckling till middag och keso med nötter och bär till kvällsmål. Och så en proteinshake efter träningen. Haha, ja... är lite galen tror jag.