• häxvrål

Hur "lär" man sig att klä sig snyggt?

Jag behöver hjälp. Jag har precis fått ett nytt jobb, där jag nog förväntas ha en annan klädstil än vad jag brukar ha. Jag har idag oftast jeans och tröja, någon enstaka gång kavaj. Jag har jättesvårt att gå i höga klackar (får ont i fötterna) och använder oftast Dr Martens på vintern och sneakers på sommaren. Nu måste jag bli lite prydligare, hur gör man och vad ska jag satsa på att köpa. Jag vill inte lägga ut 1000-tals kronor på en ny garderob heller, utan vill komplettera så att jag kan använda det jag redan har. Kavajer tycker jag är svårt. Hur ska de se ut, det ser alltid ut som om de är omoderna på mig, eller så är det ovanan. och hur ska man ha håret. Har långt hår idag som jag inte vill klippa. Jag växlar mellan tofs utsläppt och fläta idag, och det känns lite trist. Alla andra tjejer på det här kontoret är så snyggt klädda och moderna jag känner mig bara lumpig vad jag än sätter på mig.

• Svar på tråden Hur "lär" man sig att klä sig snyggt?
  • häxvrål

Jo, men jag vet ju att jag måste lägga ut lite pengar på detta. Dock så är de andra tjejerna på kontoret jag nämnde ovan inte min personal utan snarare kollegor.

• Ramborg

Snygga mörka byxor och välstruken skjorta, föreslår jag. Eftersom du inte gillar kavajer. Gå till Shirt Factory i gallerian och låt dem hjälpa dig till en modell du gillar och som sitter snyggt på dig. Så köper du ett gäng såna. Se till att byxorna sitter bra och att skorna är bekväma men alltid välputsade/välskötta. Diskreta örhängen, håret i välskött tofs som inlägg nr 5 skrev. Och mitt sista tips är att gå och fixa naglarna. Man kan göra gelenaglar som inte är så obvious som de där fyrkantiga franska manikyrnaglarna som ser så plastiga ut. Ser naglar, hår och skor välskötta ut så blir intrycket välvårdat.

42.
  • häxvrål

OK, ska tänka på det där med naglar. Är det inte OK att ha kortklippta naglar? Jag har svårt att hålla långa välvårdade naglar snygga, håller på mycket i trädgården ( i alla fall på sommaren). Har valt att ha korta naglar istället.

• häxvrål

OCh snygga byxor...jag är ganska kort. Det är svårt att hitta byxor som passar på längden. Finns det bra affärer som lägger upp byxor (typ som JC gör, där jag köper min jeans)?

• Matlat
    häxvrål skrev 2014-01-18 09:21:58 följande:
    Matlat: Det är ett lite högre chefsjobb inom fastighetsbranschen.
    OK, då kan du nog ha udda kavaj och byxa, inte svart. Håller med den som föreslog nystruken skjorta och kavaj, byxor. Håller med Ramborg, många bra råd där. Skippa långa naglar om det inte är din stil. Modebloggarna är just modebloggar, och visar inte alla gånger den typ av kläder man har på arbetet. Bor du i Stockholm kan du åka upp till NK och titta runt, har även flera kollegor som handlar sitt på MQ.
  • Matlat
    häxvrål skrev 2014-01-18 09:48:33 följande:
    OCh snygga byxor...jag är ganska kort. Det är svårt att hitta byxor som passar på längden. Finns det bra affärer som lägger upp byxor (typ som JC gör, där jag köper min jeans)?
    Gå till en skräddare. Hade en kollega som alltid lämnade in sina kläder till en skräddare som tog mått och fixade till genom att lägga upp och lägga in. Är man inte standardformat kan det vara väl investerade hundralappar.
  • Ramborg

Hitta en bra skräddare. Ofta har de där små sko-och-nyckelställena samarbete med en skräddare. Jag tycker det är värt en slant att få kläder som sitter riktigt bra så man kan slippa tänka på det.

Klart du kan ha korta naglar!
    42.
  • Capt Janeway
    Jespis skrev 2014-01-18 09:14:00 följande:
    Var bor du? Åhléns i Sthlm, mfl större varuhus, har personal shoppers. Du bokar en tid, får berätta vad du behöver, vilken stil du har, färger du gillar och ogillar. Sen får du hitta på något annat ett tag och när du kommer tillbaka har han eller hon plockat fram, i olika prisklasser. Du får prova, de hämtar andra stl om det behövs och sen köper du det du vill ha. Du har inget köpkrav.
    Vad najs! Jag hatar att shoppa så det hade passat mig.
  • Mercurialis
    Esprit lägger upp byxor och ärmar på kavajer.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Ramborg
    Mercurialis skrev 2014-01-18 12:32:39 följande:
    Esprit lägger upp byxor och ärmar på kavajer.

Jag hade en kollega som VEK UPP kavajärmarna när de var för långa, så fodret syntes. Snacka om att sänka en hel outfit med ett enda drag...
    42.
Svar på tråden Hur "lär" man sig att klä sig snyggt?