• Anonym (orolig pappa)

Kan mamma ändra medborgarskap på barnen ensam?

Min fru kommer från ett latinsk land och vi ligger i separation. Vi kommer att enas om dom praktiska sakerna, men jag vet inte hur hon tänker innerst inne när det gäller barnen. Vi har två barn. 

När jag undersöker med Skattevärket ser jag att vårt ena barn nu har blivit registrerad som medborgare i ett latinsk lag (hennes hemland) och det gör mig orolig för vad hon har som plan med barnen i framtiden.

Vi har enas om att barnen ska vara i Sverige och växa upp här, men jag känner en stor oro då jag uppdager ändringen på ena barnens identitet.  Hon har inte  frågat mig om att ändra medborgarskapet på barnen och därför är min fråga följande:  Kan man värkligen ändra medborgarskap på sitt eget barn utan att den andre part är involverad/informerad eller har enas om det? Är det så enkelt? lagligt? är det kriminellet?

Tacksam för kommentarer och svar.

Hälsning
    Orolig pappa

• Svar på tråden Kan mamma ändra medborgarskap på barnen ensam?
  • Momalicious

Man kan väl ha dubbla medborgarskap? Jag har det. Är ju praktiskt om hon vill ta med sina barn till sitt hemland nån gång så de slipper åka dit på visum eller liknande. Hur det hela funkar vet jag inte men såvida du inte tror att hon kommer kidnappa barnen och föra de utanför landet så skulle jag inte oroa mig. Jag har som sagt två medborgarskap, svenskt och tyskt och det är inget som spelar någon roll sådär allmänt.

• Anonym (skumt)

Hm står ni båda som vårdnadshavare? Jag får inte lägga till mitt efternamn på våra barn utan att pappan måste skriva på och det vill han inte så barnen måste ha enbart hans efternamn tills de blir 18 år och kan ändra som de vill. Låter konstigt att mamman kan få igenom en sådan stor ändring utan att du behöver skriva på,är ju större än att lägga till ett efternamn menar jag. 

Det blev stopp direkt hos Skatteverket för mig när de såg att vi båda är vårdnadshavare.

• anonimus

Ansökte om dubbel medborgarskap till mina barn när vi separerade, inget som exet blev inblandad i. Kan man ansöka om utan den andra vårdnadshavaren godkännande. Är själv från Belgien och här kan man även ansöka om pass utan den andras påskrift.

Om jag, som inte är svensk, reser själv med mina barn vill jag att de skall ha belgisk pass ifall det händer något utomlands och man behöver hjälp av ambassaden så det inte blir krångel för att barnen bara är svensk!

Vet att exet inte tycker om det heller, rädd att jag ska flytta med barnen, men han kan inte göra något åt det för det är helt lagligt att ha dubbel medborgarskap samt dubbla pass.

• korralin

Hej! 

Jag föddes i Sverige i ett utomäktenskapligt förhållande. Min mamma har en annan nationalitet och jag ärvde enligt lag hennes medborgarskap. Jag är således inte svensk medborgare och har aldrig varit.
    När mina föräldrar separerade behövde vi åka till min mammas hemland för att ta hand om diverse egendomar där, och fick då reda på att hon var registrerad som enda förälder där och att om hon ville så skulle hon kunna dra till hemlandet och ta mig med och det fanns inget som min pappa skulle kunna göra åt saken eftersom han inte var min pappa "på pappret". 

Jag har ingen aning om lagar och så vidare utan har bara denna personliga erfarenhet, men jag skulle verkligen råda dig till att kolla upp det där. Min mamma registrerade givetvis min pappa som pappa även i sitt hemland när vi insåg vilket misstag det var, främst eftersom min tillvaro skulle ha blivit jävligt osäker ifall hon dog/råkade ut för en olycka innan jag blivit myndig eftersom det skulle innebära att myndigheternas i hennes hemland skulle få hantera ärendet pga min "avsaknad" av anhöriga i Sverige. 

• SupersurasunkSara

Barns medborgarskap

När ett barn registreras i folkbokföringen bedömer Skatteverket vilket medborgarskap barnet har förvärvat. Ett barn blir svensk medborgare från födseln om antingen:

mamman är svensk medborgare eller pappan är svensk medborgare och gift med barnets mamma, eller pappan är svensk medborgare, inte gift med barnets mamma och barnet föds i Sverige.

Om ingen av er som föräldrar är svenska medborgare bedömer Skatteverket barnets medborgarskap utifrån era medborgarskap och lagstiftningen i era respektive hemländer.

korralin, du borde ha svenskt medborgarskap.

TS, du kan ringa polisen och kolla om du kan förhindra att ett pass görs med barnets personnummer om du är rädd att barnet ska kidnappas utomlands. Iaf om du har gemensam vårdnad, annars har mamman rätt att göra precis som hon vill.

• korralin
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-18 14:06:20 följande:
    Barns medborgarskap

När ett barn registreras i folkbokföringen bedömer Skatteverket vilket medborgarskap barnet har förvärvat. Ett barn blir svensk medborgare från födseln om antingen:

mamman är svensk medborgare eller pappan är svensk medborgare och gift med barnets mamma, eller pappan är svensk medborgare, inte gift med barnets mamma och barnet föds i Sverige.

Om ingen av er som föräldrar är svenska medborgare bedömer Skatteverket barnets medborgarskap utifrån era medborgarskap och lagstiftningen i era respektive hemländer.

korralin, du borde ha svenskt medborgarskap.

TS, du kan ringa polisen och kolla om du kan förhindra att ett pass görs med barnets personnummer om du är rädd att barnet ska kidnappas utomlands. Iaf om du har gemensam vårdnad, annars har mamman rätt att göra precis som hon vill.

Lagen har i så fall ändrats för det har jag inte och allt skedde regelrätt. 
  • aleakim
    korralin skrev 2014-01-18 14:17:19 följande:

Samma här. Mamma är dansk medborgare, pappa svensk och de var inte gifta när jag föddes. Jag fick danskt medborgarskap.

Fick däremot svenskt sen när de gifte sig.
  • SupersurasunkSara
    korralin skrev 2014-01-18 14:17:19 följande:
    Ok.
  • Surkärring

Japp hon kan fullt lagligt ge barnen medborgarskap i sitt hemland. Det är bara att stövla in på ambassaden här i Sverige,registrera medborgarskapet och få ut pass. Det enda hon behöver är att påvisa hon är barnens vårdnadshavare. 

Man kan ju tycka det inte är rätt att det ska vara så lätt speciellt som vi i Sverige har lagar som säger båda vårdnadshavare måste medgiva i stort allt som har med barnen att göra. Men det är din frus hemlands lagar som styr och där är det lagligt att enbart ena vårdnadshavaren ansöker om t ex pass.

Det finns så klart lite du kan göra om du känner att din oro är befogad och risken är hög mamman för ut barnen ur landet.

Det finns  t ex en bra hemsida om just bortförda barn. Där kan du läsa om hur du kan försöka förhindra att barnen försvinner. Tveka inte att kontakta dem om din oro så får du säkert flertalet råd och tips.

www.saknadebarn.org/hjalp-nu/forebyggande-atgarder/

Endast döda fiskar följer strömmen
Svar på tråden Kan mamma ändra medborgarskap på barnen ensam?