• MoGi

Vilken säng?

Jag och min man har två barn, en son på 2 år och 9 månader och en dotter på 9 månader.
    Dom kommer till våren/sommaren att få dela på det rummet som just nu är sonens och vi undrar vilken slags säng vi ska välja...
    Sonen har just nu en vanlig enkelsäng, men rummet har bara ett ställe som det passar att ställa en säng på så en varsin fristående enkelsäng är tyvärr inget alternativ.

Ni som har erfarenhet får gärna säga vilka för- och nackdelar det finns med de olika alternativen eller komma med helt andra alternativ om ni har några sådana.

- En enkelsäng till sonen med en sänglåda under som går att dra ut till dottern.

- En våningssäng, där sonen sover uppe och dottern nere.

- En "kojsäng", där den övre sängen är halvhög med ett utrymme under där man kan bädda på golvet till dottern.

• Svar på tråden Vilken säng?
  • Lena

Jag tycker båda ska ha lika om de ska dela rum, dvs en säng till var och en på något sätt.

• Griseknoen35

Tycker en våningssäng skulle funka. Köp en våningssäng med en skyddskant. Kolla om du kan hitta en lite lägre våningssäng.

• MoGi
    Lena skrev 2014-01-18 15:44:41 följande:
    Jag tycker båda ska ha lika om de ska dela rum, dvs en säng till var och en på något sätt.

Menar du en varsin vanlig ensamstående säng?
    Griseknoen35 skrev 2014-01-18 18:43:14 följande:
    Tycker en våningssäng skulle funka. Köp en våningssäng med en skyddskant. Kolla om du kan hitta en lite lägre våningssäng.

Vi har tittat på våningssängar där den övre sängen är på ca 130 cm och med ganska hög skyddskant. Jag undrar om det ändå är stor risk att han ramlar ur på något sätt? Helst vill vi ju inte att han någonsin ramlar ur :)
  • Lena
    MoGi skrev 2014-01-19 17:12:39 följande:

Menar du en varsin vanlig ensamstående säng?

Vi har tittat på våningssängar där den övre sängen är på ca 130 cm och med ganska hög skyddskant. Jag undrar om det ändå är stor risk att han ramlar ur på något sätt? Helst vill vi ju inte att han någonsin ramlar ur :)
    Nej inte nödvändigtvis men att båda har en iordninggjord säng som bara är säng.
  • MoGi
    Lena skrev 2014-01-19 18:20:14 följande:
    Nej inte nödvändigtvis men att båda har en iordninggjord säng som bara är säng.

Ja, det tycker nog jag med :)
  • star67

ikea och mio har en ganska bra löftsäng som inte är så högt, en av dem hade jag valt i alla fall.

googla på kura ikea säng du får några idéer
  • MoGi
    star67 skrev 2014-01-29 21:14:57 följande:
     ikea och mio har en ganska bra löftsäng som inte är så högt, en av dem hade jag valt i alla fall.

googla på kura ikea säng du får några idéer

Åh, tack för bra tips! :)
  • star67
    GladMoGi skrev 2014-01-29 22:10:21 följande:

Åh, tack för bra tips! :)
    Glad
Svar på tråden Vilken säng?