Missbruk ärftligt?
Jag tror inte det behöver vara ärftligt.I min släkt på båda sidor har ingen missbrukat något, min mamma el pappa dricker knappt eller gjorde när de var unga.
Jag har däremot festat sen jag var 14, började med narkotika vid 20 års åldern, (ecstasy, lsd, svampar m.m.) När jag flyttade till Oslo för 7 år sedan så jag det så lätt att få tag på piller tex Iktrorivil, xanor, valium på gatan så jag började festa på det och sedan var jag fast i det.
Det handlar nog mycket till ens egen inställning till de + att jag hamnade i "fel" sällskap. Min mamma har inte uppfostrat mig till å bli en knarkare eller alkolist. Jag har t o m suttit på rehab.
Vissa menar på att det är en sjukdom el ärftligt. Jag tror mer att det är i vilket umgänge i tonåren man hamnar med. Skulle jag bara umgås med städade människor så skulle jag nog inte sitta hemma å knapra piller eller ta massa LSD ute på krogen. Det skulle vara helt fucked up.
Men tex piller är väldigt beroendeframkallande så akta dig för piller! Det är värre å ta sig ur ett pillerberoende än Heroin.
Lycka till.
Mvh
Mikael