• Äldre 19 Jan 00:36
    19941 visningar
    16 svar
    16
    19941

    Lära sig somaliska?

    Jag är och har alltid varit väldigt intresserad av språk. Har kommit på idén att det skulle vara intressant att lära sig somaliska. Dels för att jag även mäter en hel del personer inom mitt jobb där språket blir ett hinder.
    Har många språkkunniga kollegor, men ingen som kan somaliska.
    Tänker själv att det hade underlättat mitt jobb och även kanske kan upplevas som väldigt bra av de personer jag kommer i kontakt med.
    Vet inte om någon vet, men är det väldigt svårt? Har kollat runt på nätet och hittat lite sajter där man kan lyssna på ord och så, men det är ju svårt att bedöma hur pass invecklat själva språket är när man bara hör/ser enstaka ord.
    Hade varit spännande om någon hade erfarenhet och vill dela med sig :)

  • Svar på tråden Lära sig somaliska?
  • Äldre 19 Jan 00:37
    #1

    "MÖTER en hel del personer inom mitt jobb" ska det vara.. Mäter ingen på jobbet :)

  • Äldre 19 Jan 01:07
    #2

    Där ser man :O jag visste inte ens att de hade ett eget språk, trodde det pratades arabiska i somalia Skäms

  • Längta­nsBlåa­Blomma
    Äldre 19 Jan 01:13
    #3

    Det är tydligen ett väldigt logiskt språk rent grammatiskt. Jsg vet en språkkunnig person som lärde sig det självmant. Sätt upp en annons på Komvux där du söker privatlärare, det borde finnas många som vill tjäna lite extra pengar på att undervisa 2h/v. Fast du får ju välja nån med omsorg, nån som kan okej svenska och som gått några år i skolan i sitt hemland (välutbildad).


  • Äldre 19 Jan 01:16
    #4

    Vad coolt att du vill lära dig somaliska. Det är någorlunda lätt att läsa och skriva somaliska. Det som är svårt är att det är ordrikt. Dessutom gillar somalier att retas om man råkar säga fel. Talspråket är otroligt viktigt. Fanns en kurs i somaliska i Göteborgs universitet. Vet inte om det finns kvar.

  • Längta­nsBlåa­Blomma
    Äldre 19 Jan 01:22
    #5

    Det här är ssomaliska. Låter inte så likt arabiska tycker jag :)


    amorvincitomniia skrev 2014-01-19 01:07:42 följande:
    Där ser man :O jag visste inte ens att de hade ett eget språk, trodde det pratades arabiska i somalia Skäms



    Soomaaliya ayaa sababtay iney qurba-joog badani dib ugu laabtaan dalkoodii hooyo iyo magaalooyinkii ey yimaadeen sababo kala duwan aawadood.
  • Längta­nsBlåa­Blomma
    Äldre 19 Jan 01:23
    #6

    Jag skulle förresten också vilja lära mig somaliska. Det kommer nog behövas med tanke på alla somaliska invandrare.


  • Äldre 19 Jan 08:54
    #7
    kara84 skrev 2014-01-19 01:16:11 följande:
    Vad coolt att du vill lära dig somaliska. Det är någorlunda lätt att läsa och skriva somaliska. Det som är svårt är att det är ordrikt. Dessutom gillar somalier att retas om man råkar säga fel. Talspråket är otroligt viktigt. Fanns en kurs i somaliska i Göteborgs universitet. Vet inte om det finns kvar.

    Ja, jag såg att det hade funnits kurser på GU, men det verkar tyvärr inte finnas nu.
    Har däremot sett att Folkuniversitetet har kurser och ramlade på en gratis "prova-på" kurs i Somaliska på 3 timmar nu i veckan, så den ska jag gå på och se hur det verkar.
    Kanske kan få bidrag från arbetsgivaren om jag har tur, men det är nog inte så troligt tyvärr.
  • Äldre 19 Jan 08:56
    #8
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-01-19 01:13:35 följande:
    Det är tydligen ett väldigt logiskt språk rent grammatiskt. Jsg vet en språkkunnig person som lärde sig det självmant. Sätt upp en annons på Komvux där du söker privatlärare, det borde finnas många som vill tjäna lite extra pengar på att undervisa 2h/v. Fast du får ju välja nån med omsorg, nån som kan okej svenska och som gått några år i skolan i sitt hemland (välutbildad).


    Okej, låter bra att det skulle vara logiskt!


    Har fortsatt kolla runt på nätet lite på ord och uttryck och hittade nån sida där man även kunde lyssna på uttal av ord och liknande.


    Bra idé med hemundervisning, men är rädd för att inte lära mig "rätt" då bara. Men vi får se, kanske längre fram när man kan lite grunder.

  • Fru Blanka av Namur
    Äldre 19 Jan 10:14
    #9
    amorvincitomniia skrev 2014-01-19 01:07:42 följande:
    Där ser man :O jag visste inte ens att de hade ett eget språk, trodde det pratades arabiska i somalia Skäms
    Nä, det är ett eget språk. Men dom som har fått en längre skolgång (det är få) har förstås fått lära sig arabiska. Eftersom alla muslimer bör kunna läsa Koranen i original och lyssna på radioutsändningarna från Mekka (eller det är det ideala i alla fall).
  • Äldre 20 Jan 10:02
    #10
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-01-19 01:22:38 följande:
    Det här är ssomaliska. Låter inte så likt arabiska tycker jag :)



    Soomaaliya ayaa sababtay iney qurba-joog badani dib ugu laabtaan dalkoodii hooyo iyo magaalooyinkii ey yimaadeen sababo kala duwan aawadood.
    Somaliskan har många lånord från arabiskan. Många bokstäver har en motsvarighet i arabiska alfabetet.
  • Äldre 6 Jul 01:26
    #11

    Somaliska språket är inte svårt förutom vissa bokstäver, t.ex. C,X osv.

  • Äldre 6 Jul 01:29
    #12

    Finns det ens ett skriftspråk?

  • Äldre 9 Aug 02:30
    #13

    Om du forfarande behöver lära somaliska ..kontakt mig kxirsi@gmail.com

  • Äldre 26 Dec 12:27
    #14

    Hej jag kommer ifrån somalia.jag kom till Sverige när jag vara 10 år och nu är 13 år. Jag sjävl tycker att det är svårt att prata på somaliska om du vill lära dig somaliska så finnste en Youtube kanal där du kan lär dig somaliska /okännd

  • Äldre 29 Dec 14:39
    #15

    Hej!
    Det är väldigt intressant att någon vill lära sig nytt språk och kommunicerar med folk. Jag är somalisk talande. Mitt språk är inte svårt att lära sig.
    Tips:
    Umgås med somaliska tjej och pratar dem med somalisk språk.
    Försök läsa små böcker med somaliskt - svenska språk.
    Lyssna tv eller radio som talar somalisk språk. 

    Gå till Studieförbund och ber om att du vill delta somalisk kurs.

    Ibn Rushd studieförbund.

  • Äldre 7 May 21:52
    #16

    Jag lära mig somali men jag är svårt för mig

Svar på tråden Lära sig somaliska?