14 år sängvätare ibland - behöver råd !!!
Hej jag har en kille som är 14 och ja snart 15 år. Han har varit sängvätare hela uppväxten och det har blivit mer och mer sällan. Och detta är egentligen inget problem alls hemma numer. Nu sista året har det gått nästan ett halvår mellan varje gång. Och då bara i samband med utflykter. Sist var i somras då han sov i tält.
Han har aldrig fått medicin, typ minirin.
Vi har tidigare löst det som så att nån av oss föräldrar, har följt med honom på resor och haft sängunderlag, eget sovtäcke/kudde och funnits till hands/hjälpt till och bytt om det behövds och tagit upp honom på natten för att gå på toa.
Som sagt så händer det ytterst sällan numer och nu är han ju så stor att han vill åka själv. Och jag hoppas att det kanske t o m är borta, men han själv vågar inte tro det. Och visst vi kan inte vara helt säkra.
Och snart är det dags för ett läger och jag funderar på hur vi kan hjälpas åt att lösa detta, min son börjar bli jätteorolig att han ska kissa på sig just då efter som det är en utflykt. Och ja han är ju orolig att någon ska märka något och han vill absolut inte att jag pratar med någon ledare för att få hjälp om detta. Detta är oerhört känsligt !
Och jag förstår honom. Men hur ska vi göra?
Han funderar själv på att strunta i att följa med och alternativt om jag kan hämta honom sent på kvällen.
Så pratade vi om detta med medicin, typ Minirin, kanske finns det fler sorter, vad vet jag ?
Kan man vara 100 % säker undrar nu han (och jag) om vi skulle skaffar det att han inte kommer kissa på sig. Någon som har erfarenhet ? Och kan man bara ringa vårdcentralen och få det utskrivet för enstaka tillfällen, typ vid resor.
Jag tänker också om det kanske finns nån slags kalsongblöja, som nästan ser ut som en kalsong. Någon som vet ? Han är en lång kille, 180 lång så han har ju vuxenstorlek. Vet inte ens om han vill ta på det.. Kanske om blöjan är jättediskret och tunn men vråluppsugande...
Ja detta är som ni kanske förstår en jättekänslig sak.
Råd, tips och erfarenhet tas jättetacksamt emot...!