• LilyMelkun

14 år sängvätare ibland - behöver råd !!!

Hej jag har en kille som är 14 och ja snart 15 år. Han har varit sängvätare hela uppväxten och det har blivit mer och mer sällan. Och detta är egentligen inget problem alls hemma numer. Nu sista året har det gått nästan ett halvår mellan varje gång. Och då bara i samband med utflykter. Sist var i somras då han sov i tält.
    Han har aldrig fått medicin, typ minirin.
    Vi har tidigare löst det som så att nån av oss föräldrar, har följt med honom på resor och haft sängunderlag, eget sovtäcke/kudde och funnits till hands/hjälpt till och bytt om det behövds och tagit upp honom på natten för att gå på toa.
    Som sagt så händer det ytterst sällan numer och nu är han ju så stor att han vill åka själv. Och jag hoppas att det kanske t o m är borta, men han själv vågar inte tro det. Och visst vi kan inte vara helt säkra.
    Och snart är det dags för ett läger och jag funderar på hur vi kan hjälpas åt att lösa detta, min son börjar bli  jätteorolig att han ska kissa på sig just då efter som det är en utflykt. Och ja han är ju orolig att någon ska märka något och han vill absolut inte att jag pratar med någon ledare för att få hjälp om detta. Detta är oerhört känsligt ! 
    Och jag förstår honom. Men hur ska vi göra?
    Han funderar själv på att strunta i att följa med och alternativt om jag kan hämta honom sent på kvällen.
    Så pratade vi om detta med medicin, typ Minirin, kanske finns det fler sorter, vad vet jag ? 
    Kan man vara 100 % säker undrar nu han (och jag) om vi skulle skaffar det att han inte kommer kissa på sig. Någon som har erfarenhet ? Och kan man bara ringa vårdcentralen och få det utskrivet för enstaka tillfällen, typ vid resor.
    Jag tänker också om det kanske finns nån slags kalsongblöja, som nästan ser ut som en kalsong. Någon som vet ? Han är en lång kille, 180 lång så han har ju vuxenstorlek. Vet inte ens om han vill ta på det.. Kanske om blöjan är jättediskret och tunn men vråluppsugande...
    Ja detta är som ni kanske förstår en jättekänslig sak. 
    Råd, tips och erfarenhet tas jättetacksamt emot...!

• Svar på tråden 14 år sängvätare ibland - behöver råd !!!
  • Lilje

Min erfarenhet av minirin är att den inte funkar direkt, det tar några veckors användande, och även då är resultatet sådär. Vi har hittills löst det med blöjor han kan smyga på i sovsäcken, stoppar då i en plastpåse också som han han lägga den i på morgonen om det behövs. Här också var det ett ständigt problem hela uppväxten till han fyllde 13, då vände det på studs, numera är det max en gång i månaden, och blir bara bättre.

Annars är han ju nu 14, han får ju försöka komma ihåg själv att inte dricka på kvällen, och gå på toa innan han somnar.

• Lindsey Egot the only one

Det låter som om han gör det när det blir stora förändringar och blir nervös. Jag har nu en 10 årig flicka som gör på samma sätt även om vi är med hela familjen så kan hon sängväta när vi åker på tex semester. Sova hemma, hos två av hennes kompisar, kusinen och farmor funkar bra men allt annat gör att hon sängväter.

Mitt enda råd är att han inte dricker 2-3 timmar innan sänggåendet, kissar innan han lägger sig, ställer klockan var 3:e till 4:e timma för att gå och kissa och undrar någon så får han säga att han måste ta medicin eller nått. Och skulle en olycka inträffa så ha med en svart sopsäck där han kan lägga grejerna i.

• LilyMelkun
    Lilje skrev 2014-01-19 12:45:08 följande:
    Min erfarenhet av minirin är att den inte funkar direkt, det tar några veckors användande, och även då är resultatet sådär. Vi har hittills löst det med blöjor han kan smyga på i sovsäcken, stoppar då i en plastpåse också som han han lägga den i på morgonen om det behövs. Här också var det ett ständigt problem hela uppväxten till han fyllde 13, då vände det på studs, numera är det max en gång i månaden, och blir bara bättre.

Annars är han ju nu 14, han får ju försöka komma ihåg själv att inte dricka på kvällen, och gå på toa innan han somnar.
    Ja då funkar ju inte Minirin... 
    Tack för ditt svar...
    För min son har det inte alltid räckt med att låta bli och dricka och gå på toa, och så det är inte 100 % säkert och det är det han vill ha nu. 
    Vad för typ av blöjor har ni haft, hur ser de ut. Märks de i kalsongerna ? Vi har pratat om blöja och han vill eg inte alls använda det, det känns tycker han bäbisaktigt...
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-19 12:57:11 följande:
    Det låter som om han gör det när det blir stora förändringar och blir nervös. Jag har nu en 10 årig flicka som gör på samma sätt även om vi är med hela familjen så kan hon sängväta när vi åker på tex semester. Sova hemma, hos två av hennes kompisar, kusinen och farmor funkar bra men allt annat gör att hon sängväter.

Mitt enda råd är att han inte dricker 2-3 timmar innan sänggåendet, kissar innan han lägger sig, ställer klockan var 3:e till 4:e timma för att gå och kissa och undrar någon så får han säga att han måste ta medicin eller nått. Och skulle en olycka inträffa så ha med en svart sopsäck där han kan lägga grejerna i.
    Ja tack för ditt svar.
    Det är helt klart ett samband med stora händelser och liknande så var det även då han var mindre. Kanske att han sover djupare då något stort inträffat.
    Ställa klockan är ju en idé,  dock sover han så djupt så jag gissar han inte skulle vakna, vaknar inte alltid ens på morgonen. Och detta med sopsäcken har jag oxå tänkt, men det oroar han ju sig för att någon ska se den och undra. 
  • LilyMelkun

Fick just en idé -  undrar  om bindor funkar, de är ju tunna. Men suger de tillräckligt tro ?
    Någon som testat ?
    Sy fast en tyg binda i en jättetajt kalsong ? Jag har tygbindor. 
    Eller är jag helt tokig nu. 
    Vet inte ens om min son "köper" detta...

• Mälaröbo

Jag var själv sängvätare långt upp i åldern och åh vad arg jag blev när jag som tonåring fick veta att det fanns medicin som min mamma inte ens låtit mig prova! Precis som din son kunde jag ha uppehåll i månader, men sen hände det ändå vid utflykter och annat. När jag kände mig säker hände det inte. Vid en utflykt löste vi det så att mamma la in plastad frotté i några örngott som hon rullade ihop längst ner i min sovsäck. Då kunde jag krypa ner som alla andra och sen själv dra upp ett av örngotten under rumpan.

• pyjamas

Känner väl igen problemet. För barn som inte är fullvuxna finns en diskret och vattentät pyjamas som fungerar riktigt bra just vid övernattningar: www.pjama.se/  Tyvärr finns inte denna i vuxenstorlekar

• Lilje
    LilyMelkun skrev 2014-01-19 13:26:48 följande:
    Ja då funkar ju inte Minirin... 
    Tack för ditt svar...
    För min son har det inte alltid räckt med att låta bli och dricka och gå på toa, och så det är inte 100 % säkert och det är det han vill ha nu. 
    Vad för typ av blöjor har ni haft, hur ser de ut. Märks de i kalsongerna ? Vi har pratat om blöja och han vill eg inte alls använda det, det känns tycker han bäbisaktigt...
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-19 12:57:11 följande:Det låter som om han gör det när det blir stora förändringar och blir nervös. Jag har nu en 10 årig flicka som gör på samma sätt även om vi är med hela familjen så kan hon sängväta när vi åker på tex semester. Sova hemma, hos två av hennes kompisar, kusinen och farmor funkar bra men allt annat gör att hon sängväter.

Ja tack för ditt svar.
    Det är helt klart ett samband med stora händelser och liknande så var det även då han var mindre. Kanske att han sover djupare då något stort inträffat.
    Ställa klockan är ju en idé,  dock sover han så djupt så jag gissar han inte skulle vakna, vaknar inte alltid ens på morgonen. Och detta med sopsäcken har jag oxå tänkt, men det oroar han ju sig för att någon ska se den och undra. 
    Drynites finns upp till vuxen storlek, vi har köpt dom på Ica. Svindyra, men det är ju inte ofta han behöver, endast om man sover borta. Dom känns nog som blöjor tyvärr.

Bindor suger inte upp nog, så det kommer inte hålla.
Svar på tråden 14 år sängvätare ibland - behöver råd !!!