• Angels

Påväg till utredning utomlands och jag har svårt att förstå begreppen.. snälla hjälp att förklara!

Dag 2 är andra mensdagen.

• Angels
    Lalla01 skrev 2014-01-19 14:27:20 följande:
    Alltså.. andra dagen jag har mens? men min är ganska oregelbunden så hur i tusan ska jag veta det? Man ska alltså gå på undersökning när jag har mens? jobbigt...
    Ja andra dagen i cykeln är andra mensdagen, men det kan ju hända att de räknar olika. Kan du inte bara fråga om det är den andra dagen du har mens som är den dag de syftar på? Att man gör blodprov en viss dag beror på att värdena ser olika ut beroende på vilken dag i cykeln man är på.

Däremot tycker jag du ska ifrågasätta den vaginala undersökningen där de vill mäta slemhinna och äggblåsor (om det är så att det är mensdag två de menar). Mensen är ju till för att stöta ut slemhinnan och hur ska man då kunna mäta den på dag 2 i cykeln? Någonting är det som inte stämmer om du frågar mig, för slemhinnan brukar man mäta senare i cykeln (minns dock inte exakt när för är ett år sedan jag gjorde ivf senast).
  • Angels
    Bengalen skrev 2014-01-20 06:08:06 följande:
    Det är inget konstigt att de vill göra den första undersökningen på cykeldag 2.
    Kontakta dem den dag du får din riktiga blödning så blir du inbokad till dagen efter.
    De vill mäta slemhinnan för att se att du har blött ut stora delar av den. Dag 2 är också den dag man kan se förutsättningarna inför kommande cykel då man kan räkna hur många antralfolliklar som finns. Blodprovet som tas på cykeldag 2 är FSH.

På min klinik gör de alltid ett första ultraljud just på cykeldag 2 för att säkerställa att allt ser fint ut, inga gamla cystor etc innan man får starta upp en ny stimulering. Oroa dig inte för att du har mens. De är hur vana som helst vid det.

Det var helt klart något nytt för mig, att mäta slemhinnan på dag 2 i cykeln. Aldrig gjort men låter ju som en klok idé att se så allt ser bra ut även vid blödning.

Vilken klinik går du på?

• Angels
    Bengalen skrev 2014-01-20 13:51:00 följande:
    Jag går på CFC- Copenhagen Fertility Center. Jag tror det är vanligare utomlands att man inte vill att patienten ska köra igång stimuleringen utan att ha gjort ett första ultraljud. 
    Så är det säkert, men vår klinik i Tjeckien har aldrig sagt något om det, så är säkert olika från klinik till klinik också. Ska däremot be om det till nästa gång, för är ju intressant oavsett.
Svar på tråden Påväg till utredning utomlands och jag har svårt att förstå begreppen.. snälla hjälp att förklara!