Inlägg från: flowerrr |Visa alla inlägg
  • flowerrr

Måste de inte anställa?

Hej!

Jag ska försöka svara på din fråga - med den knappa information som du lämnar. Jag vet inte heller om din dotters arbetsgivare har kollektivavtal (i så fall måste du se i det kollektivavtalet, för det kan finnas avvikelser från LAS)? Oavsett - den paragraf i LAS som blir intressant är 5 § 2 st LAS. Denna paragraf talar om att om din dotter har arbetet mer än två år som exempelvis allmänt visstidsanställd under en femårsperiod går anställningen automatiskt över till en tillsvidareanställning. Här får du dock se vad för anställningsform hon är anställd som. En arbetsgivaren kan nämligen helt lagligt anställa henne i två år som allmänt visstidsanställd (det som felaktigt kallas timanställd), och därefter direkt anställa henne två år som vikarie. Detta är två olika anställningsformer - och trots att hon då har arbetat i fyra år hos arbetsgivaren har hon inte rätt till en tillsvidareanställning. Sammanfattningsvis behöver du veta vilka anställningsformer hon har haft de senaste fem åren.

Om hon har varit säsongsanställd har hon företrädesrätt till NYA säsongsanställningar kommande år (dvs ej tillsvidareanställningar) enligt 25 § LAS. Kravet är dock att hon har arbetat minst sex månader under de två senaste åren (vilket jag utgår från att hon har).

Jag svarar gärna om du har några ytterligare funderingar.

• flowerrr

Precis - det var därför jag skrev att det kan se annorlunda ut om de har kollektivavtal. Är ej insatt i SKLs

Svar på tråden Måste de inte anställa?