Inlägg från: Gladskit |Visa alla inlägg
  • Gladskit

Måste de inte anställa?

faithfully skrev 2014-01-19 18:05:50 följande:
    Efter 365 lasdagar är in inlasad. Då har hon förtur på arbetspass, men bara framför dem som inte är inlastade. Anställning har man rätt till efter 720 arbetspass (inom 5 år som någon skrev).

Det kan ju vara så att hon är inlasad nu och har förtur i och med det, men de som är inpoolade (720) dagar ligger före henne så det är inte säkert att det finns vikariat så det räcker åt dem med 365 lasdagar och förtur.

Förturen gäller dock bara anställningar (vikariat/allmän visstid) som är längre än 14 dagar. En arbetsgivare behöver inte välja TS dotter framför någon annan om det bara gäller enstaka arbetspass vid behov.
  • Gladskit
    flowerrr skrev 2014-01-20 14:49:22 följande:

Hej!

Jag ska försöka svara på din fråga - med den knappa information som du lämnar. Jag vet inte heller om din dotters arbetsgivare har kollektivavtal (i så fall måste du se i det kollektivavtalet, för det kan finnas avvikelser från LAS)? Oavsett - den paragraf i LAS som blir intressant är 5 § 2 st LAS. Denna paragraf talar om att om din dotter har arbetet mer än två år som exempelvis allmänt visstidsanställd under en femårsperiod går anställningen automatiskt över till en tillsvidareanställning. Här får du dock se vad för anställningsform hon är anställd som. En arbetsgivaren kan nämligen helt lagligt anställa henne i två år som allmänt visstidsanställd (det som felaktigt kallas timanställd), och därefter direkt anställa henne två år som vikarie. Detta är två olika anställningsformer - och trots att hon då har arbetat i fyra år hos arbetsgivaren har hon inte rätt till en tillsvidareanställning. Sammanfattningsvis behöver du veta vilka anställningsformer hon har haft de senaste fem åren.

Om hon har varit säsongsanställd har hon företrädesrätt till NYA säsongsanställningar kommande år (dvs ej tillsvidareanställningar) enligt 25 § LAS. Kravet är dock att hon har arbetat minst sex månader under de två senaste åren (vilket jag utgår från att hon har).

Jag svarar gärna om du har några ytterligare funderingar.

Du har rätt förutom i att OM man arbetar inom kommun, Landsting eller annan arbetsplats där man slutit avtal med SKL, så räknar man numera ihop AVA och vik.

Den som har haft vikariat i sammanlagt 720 dagar under de senaste fem år har rätt till tillsvidare tjänst.
    Den som har haft allmän visstid i sammanlagt 720 dagar under de senaste fem åren har rätt till tillsvidare tjänst.
    Den som har totalt 1080 dagar på vikariat/allmän visstid under de senaste fem åren har rätt till tillsvidare tjänst.

Så inom dessa verksamheter räknas tiden samman.
  • Gladskit
    flowerrr skrev 2014-01-20 15:12:27 följande:
    Precis - det var därför jag skrev att det kan se annorlunda ut om de har kollektivavtal. Är ej insatt i SKLs

• Gladskit
    Mokidoki skrev 2014-01-20 15:23:00 följande:
    Men alltså nu måste jag få komma med en fråga till er som vet: inte är det väl så att man kan få en fast anställning på förskola om man inte är utbildad förskolelärare? Oavsett hur många timmar man än arbetat som vikarie?

För jag jobbade på förskola som timvikarie för några år sedan och när jag frågade om jag hade någon chans att få fast anställning eller tillsvidareanställning  i framtiden så svarade de nej då jag inte har utbildningen.

Det beror på vad kommunen/förskolan har för policy. I den bästa av världar så önskar man ju att de hade samma regler gällande timanställda som övrig personal. Då tänker jag att kan de ta in en outbildad timanställd i två års tid utan problem så kan de väl fastanställa personen också, uppenbarligen finns ju ett behov?
    Men då lär man få anställning som barnskötare, du kan inte ha titeln förskollärare om du inte har läst utbildningen.

Och jo, du behöver inte ha 100% förskollärare på en förskola, du kan ha tillsvidareanställda barnskötare också. All personal behöver inte ha utbildning. Men många kommuner sätter som mål eller policy att bara anställa utbildad personal.
  • Gladskit
    Aricept skrev 2014-01-27 21:20:49 följande:

Timmis, dvs vikarier på timmar är en andtällningsform.

Vikarie på timmar är i de flesta kollektivavtal inte en anställningsform.
    Och enligt LAS finns heller ingen sådan utan det är tillsvidare som är grunden, och sedan finns olika möjligheter att tidsbegränsa en anställning.
Svar på tråden Måste de inte anställa?