Mokidoki skrev 2014-01-20 15:23:00 följande:
Men alltså nu måste jag få komma med en fråga till er som vet: inte är det väl så att man kan få en fast anställning på förskola om man inte är utbildad förskolelärare? Oavsett hur många timmar man än arbetat som vikarie?
För jag jobbade på förskola som timvikarie för några år sedan och när jag frågade om jag hade någon chans att få fast anställning eller tillsvidareanställning i framtiden så svarade de nej då jag inte har utbildningen.
Det beror på vad kommunen/förskolan har för policy. I den bästa av världar så önskar man ju att de hade samma regler gällande timanställda som övrig personal. Då tänker jag att kan de ta in en outbildad timanställd i två års tid utan problem så kan de väl fastanställa personen också, uppenbarligen finns ju ett behov?
Men då lär man få anställning som barnskötare, du kan inte ha titeln förskollärare om du inte har läst utbildningen.
Och jo, du behöver inte ha 100% förskollärare på en förskola, du kan ha tillsvidareanställda barnskötare också. All personal behöver inte ha utbildning. Men många kommuner sätter som mål eller policy att bara anställa utbildad personal.