• Kejkej91

    Ångest av nya jobbet.

    Hej på er. 
    Behöver lite tips av er levnadsvana och glada. Jag har gjort mitt största misstag; Jag bytte jobb, jag slutade ett jobb jag trivdes helt okej med för att kunna utvecklasvidare, valde att byta till ett som lät seriöst, skulle betala 2000 kr mer i månaden och vara mer varierande.
    Problemet var att ingenting av detta stämde, jobbet är skit - det är så tråkigt och enformigt, de behandlar oss nya som skit - vi fick ingen upplärning eller någonting och sedan är de spydiga och elaka när vi inte kan. Min lön är lika dålig som den var sist, de sa när jag skulle börja "Du kommer tjäna X-antal kronor i månaden" men när jag skrev på mitt kontrakt så kommer jag endast tjäna de där X-antal kronorna om ja jobbar 170 timmar i månaden, vilket jag aldrig kommer göra eftersom min heltid går upp i 38 timmar. 

    Jag känner mig så lurad och känner mig som en idiot hela dagarna där. Jag har alltid älskat att jobba och under mina 24 år endast varit arbetslös i 2 månader av egen vilja, reste då & levde på sparpengar. Nu har jag ingen lus alls, jag har bara ångest, sover dålig, har gått ner i vikt och är ledsen och grinig hemma. Vaknar varje dag och vill sjukanmäla mig, har endast jobbat där i en månad och försöker verkligen göra det bra och tänka positivt men det blir inte bra.

    Hur skall jag göra? Kan man säga upp sig efter så kort tid? Vad skall framtida arbtsgivare tro om mig? Kommer jag ens få ett jobb när jag haft en så kort anställning? Är det svårt att få jobb med uppsägningstid? Skulle ju aldrig säga upp mig innan jag har ett jobb, men hur mycket kommer man klara innan det påverkar en ännu mer negativt? 

  • Svar på tråden Ångest av nya jobbet.
  • activa

    Hej!
    Jag har varit i en liknande situation som du är i, men i mitt fall handlade det om ett sommarjobb och det blev faktiskt bättre med tiden...
    Men om jag inte minns fel så tror jag att du har en månads uppsägningstid de tre första månaderna. Men jag är som sagt inte helt säker så det bästa vore kanske att höra av sig till facket?
    Vad har du för yrke?

  • Ensam hemma

    Tråkigt att det blev så här. Försök att hitta ett annat jobb trots att du bara jobbat 1 månad. Berätta på intervjuerna att ditt nuvarande jobb inte var som du trodde, utan att berätta varför. Det är jätteviktigt att man trivs med sitt jobb, då gör man dessutom ett bra arbete, för din nuvarande situation lär inte gå över av sig själv.

    Det är lättare att få ett annat jobb om man redan har en anställning, då vet ju arbetsgivaren att man är anställningsbar, så fundera inte på uppsägningstiden. En arbetsgivare som hittar "den perfekte" partnern väntar gärna.

    Lycka till i ditt kommande jobb!

Svar på tråden Ångest av nya jobbet.