Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Tihi

iOS iPhone vs Android

Kan någon berätta lite skillnader på iPhone och androider? På själva operativsystemet alltså. Vill inte ha massa svar om att den ena suger bara för att utan seriösa tankar och fakta, tack. Varför är den ena eller andra bättre? Vilken av dom har minst koll på vad du gör? Tänker på hur man ofta ser i media att Google är bland dom värsta att spionera men det kanske inte är så?

Vilken kan man använda till mest saker? Vilken är lättast att handla appar, musik, böcker osv på? Det skrivs spaltmeter om att iPhone är så låst men hur funkar det i verkligheten? Är det verkligen en begränsning i användandet att den är "låst"? Hur gör android en säkerhetskopiering så att man aldrig förlorar alla sms, anteckningar, info i appar osv om mobilen försvinner huxflux? Måste man ha virusskydd på android? Berätta lite så jag vet vilken jag ska köpa när det är dags att byta telefon igen.

• Svar på tråden iOS iPhone vs Android
  • sportpappa
    En väldigt viktig sak när det gäller Android är att det finns flera olika varianter av gränssnittet vilket gör att upplevelsen skiljer sig markant åt mellan olika användare av Android. För iOS så finns det bara ett gränssnitt.
    För Android så rekommenderar jag starkt Nexus-serien eller Google Edition på de telefoner som har det. Det är den mest rena Android utan allt lull-lull som ofta ställer till det och gör upplevelsen av Android riktigt usel.
    Om man ska jämföra iOS och Android så bör man jämföra iPhone 5 och en Nexus 5. Om man börjar blanda in Samsungs Galaxy-serie så blir det något helt annat. Det är också Android, men det användarna upplever är Touchwiz som är Samsungs egna gränssnitt.
    De största skillnaderna för användarna mellan iOS (som körs på iPhone) och Android är som jag ser:
    1. Filhantering.
    2. Samarbete mellan appar.
    3. Rättigheter för appar.
    4. Känslan vid animeringar och rullningar.

1. På iOS kommer du inte åt filsystemet förutom för bilder och musik. På Android så kan du hantera alla typer av filer och i fler mappar. Det kanske inte låter så hindrande, men det blir en hel del problem om man använder t.ex. Dropbox, Google Drive och andra filtjänster.
    2. På iOS så måste varje app inkludera stöd för de funktioner som behövs, t.ex. Dropbox. Det går inte att installera en Dropbox-app och tro att den sen används utan varje app lägger in en eget Dropbox-stöd. På Android så installera du en app varje funktion och sedan använder apparna funktionerna i de apparna. Det räcker alltså med att installera Dropbox-appen en gång och sedan har telefonen fullt stöd för Dropbox.
    3. Du kan ge mycket större rättigheter till appar på Android. T.ex. så kan du låta en app svara i telefon eller ringa upp eller läsa dina SMS. Såna funktioner används för att kunna byta ut telefon- eller SMS-appen om man behöver någon specifik funktion som finns i en annan app. På iOS får du snällt använda de appar som erbjuds från Apple. En riktigt bra funktion som helt enkelt inte går att göra på iOS är att låta en app kolla upp vem det är som ringer genom att den får se telefonnumret på inkommande samtal och kan sedan slå upp vem det är. På det sättet går t.ex. att automatiskt blockera telefonförsäljare. På iOS finns det blockeringsfunktioner, men de är väldigt manuella.
    4. På iOS så upplevs många saker som att det har mer flyt och är mjukare. På Android är det lite kantigare. Skillnaden beror mest på att Apple har fokuserat på just den känslan. Väldigt mycket datakraft går till just flytet och animeringar och inte att hantera data. På Android så är det mer upp till utvecklaren att skapa flytet och det varierar väldigt mycket hur de lyckas.

-Båda systemen har fullkoll på vad du gör. På Android kan du dock ge appar större rättigheter vilket gör att apparna där kan få mer koll än på iOS.
    -Det är Android du definitivt kan använda till mest saker.
    -Det är lika lätt att köpa på båda. Dock tycker jag att det är väldigt mycket fokus på användarvillkor och regler på Apple. Apple har iTunes så om du är en stor användare av iTunes så har iOS en stor fördel där.
    -Säkerhetskopiering fungerar mycket bättre på iOS så länge det fungerar. Eftersom det fungerar så bra så litar man helt och fullt på det, men det skiter sig ibland och då står man på helt bar backe. Det händer inte ofta, men det händer. På Android finns det ingen central funktion (det finns det, men det är få utvecklare som använder det) utan man får själv ta hand om det. För att lösa det så använder jag bara appar som har molnlagring. De flesta seriösa appar har idag någon typ av molnlagring så du kan hoppa mellan olika mobiler och datorer och alltid komma åt din data. Jag byter ju till och med mellan iOS och Android utan problem genom att allt lagras i molnet.
    -Virusskydd är onödigt på Android. Det finns inga virus. Det du ska se upp med är vilka appar du installerar och vilka rättigheter de vill ha. Installerar du de vanligaste apparna och håller dig till Play Store så är det inga problem.

Jag har kört iOS och Android under många år både som användare och utvecklare och det jag irriterar mig mest på är:
    För iOS:
    1. Inställningar för appar hittas oftast via den centrala inställningsappen, men inte alltid. Ibland ligger det i appen och ibland ligger det på båda ställena. Varför ligger det inte en länk till inställningsappen i notifikationscentret?!? Inställningar är allmänt rörigt.
    2. Hem-knappen och avsaknad av back-knapp. Det går inte enkelt och snabbt att backa till föregående sida utan man måste alltid in och klicka i appen. Back-knappen på Android är en suverän knapp och jag önskar att iOS lägger till den. Hem-knappen tar en alltid "hem". Det är ju bra, men om man hoppar mellan iOS och Android mycket så trycker man reflexmässigt på Hem för man tror det är Back. Det visar på hur bra och välanvänd Back-knappen är.
    3. Notifieringar - De har blivit bättre, men de är så dåliga jämfört med Android. Först och främst ser man inte att man har några notifieringar och sen fungerar hanteringen av dem allmänt dåligt. De är liksom döda ting. På Android så går det att använda notifieringar till väldigt mycket. De är levande och kan ha funktioner.
    4. Apparna ligger i en salig röra. Det går inte lätt att gömma undan de man sällan använder. Det går att stoppa in dem i mappar, men då blir det svårt att hitta dem. På Android ligger alla appar på en plats. Sen väljer du vilka appar som ska ligga framme på dina hemskärmar. Det går också att ha flera länkar till samma app i olika mappar vilket gör att man kan kategorisera en app på flera olika sätt.
    5. Avsaknad av widgets. Widgets är små kontroller som visar någon typ av data från en app. Jag använder en enda widget på min Android-telefon och det är en kalender. Genom den så kan jag se en veckovy av min kalender utan att starta appen. På iOS måste man alltid starta appen. Det kanske inte verkar så jobbigt, men det blir ett evigt hoppande mellan appar när man ska göra saker eftersom ytterligare en app krävs.

För Android:
    1. Backupsystem - Här har iOS en stor fördel. Användaren får hantera det själv på Android. Det finns alltid någon liten skitapp som är jätteviktig som helt enkelt inte har någon molnlagring vilket gör det jobbigt.

Om du ska arbeta med ljud som musiker så är iOS helt klart att föredra. Det är för hög latency på Android, men det jobbas på det för att komma till samma nivå som på iOS.
    På Android finns NFC. Saknas helt på iOS. Kan användas för mobila betalningar. 

Sammanfattningsvis så finns det fler fördelar med Android, men det beror ju på att du kan göra fler saker där och kan välja att göra på flera olika sätt. Båda operativsystemen är ganska likvärdiga när det gäller upplevelsen genom alla olika appar. De har lite olika koncept kring hur appar hanteras och vad de får göra. iOS upplevs som lite enklare för man kan inte göra så mycket och det finns få valmöjligheter. Android upplevs som lite krångligare för du kan göra precis vad som helst och alla appar går att byta ut.
    Mitt råd om du skaffar Android är att inte pilla på allt utan att bara ändra det du behöver ändra. Om du skaffar en Nexus 5 så kan du heller inte göra lika mycket som på en Samsung Galaxy S4.
  • Tihi

Sportpappa! Vilket bra och ingående svar.

Jag gillar inte att använda molntjänster och undrar om det betyder att jag borde stanna hos Apple just för att jag kan använda deras säkerhetskopiering då? Den har funkat bra hittills, ta i trä. Menar du att om säkerhetskopieringen går att skogen om jag gör den just idag t ex så försvinner ens sista information förstås men då kan man väl ladda upp en gammal kopia från förra gången och åtminstone få med sig det mesta? Eller menar du att hela iTunes ballar ur och att man inte får någon s-kopiering alls?

iTunes har jag använt sen jag fick min första iPod för oj, 10-12 år sen kanske? Så jag har ganska mycket musik på just iTunes förstås. Fast det i sig kanske inte gör något även om man byter till android?

Var inne på flashback igår och läste att Google är en av dom värsta på just övervakning. Man hör ju inte samma om Apple. Jag tycker övervakningssamhället vi är mitt i börjar bli väldigt obehagligt. Spöke Jag vet ju inte hur pålästa dom är på flashback förstås men det var många som skrev det om google iaf.

Är det överlag smart att inte ladda ner så många appar just pga vad dom kan tänkas hitta i din telefon eller spelar det ingen roll? Självklart vill man ju ladda ner appar man vill ha eller behöver men jag tänkte mer på somliga som laddar ner 500 appar för skojs skull.

• sportpappa

Om man ska köra iOS så tycker jag att man ska använda iCloud, Apples molntjänst, istället för iTunes, men om du inte vill använda molntjänster av någon anledning så fungerar ju iTunes. Dock gör iTunes dig helt beroende av just den datorn. Utan den datorn är du körd om du vill återställa en backup. Med iCloud kan du återställa utan dator.

Det är just iTunes som ställer till det. Jag gjorde en snabb sökning nu och det verkar gå att återställa telefonen mot en gammal backup, men det var inte helt solklart hur det går till.
    För iCloud verkar det enklare att välja en gammal backup.

För Android så finns det olika typer av backupappar som kan sköta om det åt dig så att du inte använder molntjänster, men jag tycker att det är att krångla till det i onödan när tjänsten faktiskt finns och oftast är helt gratis.

En stor del av Googles affärsidé är att använda användardata för att leverera relevanta annonser till dig. De övervakar inte för att övervaka. Google hymlar inte heller med vad de gör utan är väldigt tydliga med vad de samlar in.
    För Apple är det däremot lite mer oklart vad de faktiskt gör.

Ladda bara ner appar du verkligen behöver och avinstallera dem när du inte behöver dem. Jag rensar kontinuerligt bort de appar jag inte använt på några veckor. Om jag saknar dem så är det ju bara att installera dem igen. Om du köper en app så behöver du inte ha den installerad. Köpt är köpt och så länge appen finns kvar på Play Store och App store så är det bara att installera den igen utan kostnad.
    Jag är iofs minimalist, men hur många appar behöver man egentligen?
    En idé kan vara att man då och då fabriksåterställer telefonen och endast installerar appar när man behöver dem.

• Bergling

En sak, som visserligen inte har med operativsystemet att göra, men som man faktiskt bör ta i beaktande, är ju trots allt möjligheten att få en Android-mobil med både stor och liten skärm. Allt från en liten och smidig Sony Ericsson Xperia X10 Mini till en (jätte)stor Samsung Galaxy Note 3 som dessutom har en fiffig smart penna.

Annars håller jag i stort sett med sportpappas långa redogörelse.

Svar på tråden iOS iPhone vs Android