• Tamara

BF Oktober 2014

Hej! Plussade förra måndagen och har läst lite här sedan dess. Vågar knappt skriva, är så orolig för mf. Vi har försökt ganska länge, och genomgått utredning. Skulle fortsätta med IVF om det inte tog sig denna gången så det känns helt fantastiskt att vi faktiskt lyckats. Har VUL inbokat 19/2 och hoppas verkligen att få se ett hjärta ticka då. Har flera barn sen innan och ett MA i v.13 i bagaget. BF 6 okt som det ser ut nu.

• Tamara

Shibby, det är hormonerna.. Jag har ett jävla humör rent ut sagt, stackars resten av familjen. Minns inte att jag varit så här de andra graviditeterna.

• Tamara

Inskrivning är vanligtvis runt v.10, en del har hälsosamtal tidigare. I det landsting jag bor går man lika mycket (eller lite) till BM varesig det är första graviditeten eller inte. Här erbjuds alla Kub/nupp kring v.12 fast det görs ju inte hos BM. Andra vanliga tiden hos Bm efter inskrivningen är inte förrän 25 fulla veckor om jag nu minns rätt..

• Tamara

Åh vad ledsamt att läsa om era blödningar och MF Vet vad ni går igenom.

• Tamara

Majamys: nej. Efter besöket i 25 fulla v är det bm besök v. 29, 32, 35, 37, 39 (fulla v.) Förutom det jag skrev ovan så är det givetvis RUL v.18-20.

• Tamara

Har också VUL 19/2, borde vara i 7+2 då så det ska ju synas en del. Går privat, vi har precis gått igenom utredning på samma ställe men lyckades bli gravida på egen hand nu. Vill veta att allt ser bra ut, vi har tidigare haft ett MA i v.13 som slutade med skrapning, vill inte komma till den falska tryggheten 12+0 igen utan att ha sett att det ser ok på vägen...

• Tamara

Jag tog en del postafen min förra graviditet men mest innan läggdags så att jag skulle slippa ligga och må illa och inte kunna sova. Gillade inte att ta på dagarna, blev så trög. Fick lergigan av bm men jag ville verkligen inte ta dem fast jag mådde illa och kräktes en hel del. Tyvärr verkar inte denna graviditet bli bättre, spytt 2 ggr idag mår så illa hela tiden. I mina andra graviditeter så har inte illamåendet/kräkandet gått över kring v.12 som det verkar göra för de flesta, utan det håller kvar länge. Så jag har inga förhoppningar att det ska sluta om några veckor men kanske innan v.30 :-/

• Tamara

Jag får i mig mat eller iaf ätbara saker i små mängder ofta så ingen hyperemesis de andra graviditeterna iaf. Kanske ska fundera en vända till på de där lergigan comp då...

• Tamara

Jag har gått upp mycket tidigt i alla mina graviditeter trots illamående och massa kräkor. Första graviditeten var jag så sund, åt bara nyttigt, promenerade överallt hit och dit och jag gick ändå upp 25 kg, så jag har insett att det inte spelar någon roll hur jag äter/rör mig när jag är gravid. Jag går upp mycket helt enkelt. Nu småäter jag för att slippa spy och jag äter whatever jag känner hjälper, förra graviditeten hade jag en period när bara Coca Cola och dill och gräslökschips höll undan kräkorna och jag dricker aldrig läsk annars och chips väldigt sällan annars. Nu har jag hittills haft tur och gått ner allt efter alla barnen men det vet man ju inte om det blir så igen. Men just nu så tycker jag tt vi struntar i vikten och försöker må så bra som möjligt!

Svar på tråden BF Oktober 2014