Inlägg från: jamieblue |Visa alla inlägg
  • jamieblue

BF Oktober 2014

Hej! Jag är också ny i tråden :) Plussade i helgen och har inte riktigt vågat tro på det men det börjar sjunka in nu... Om man ska tro appar och sådant så är BF 19 oktober.

• jamieblue

Jag ska göra första SF-mätningen 4 juli, spännande!

Jag är i vecka 22 just nu, någon mer som tyckte att magen växer/växte väldigt mycket under den här tiden? Tycker att skillnaden mot bara för en-två veckor sedan är jättestor! Nu finns det ingen chans alls att hålla in magen längre :) Blir lite oroad för jag börjar inse exakt hur stor mage man får när man är gravid, hehe.

• jamieblue
    JennyL88 skrev 2014-06-14 06:47:43 följande:

Jag känner samma sak, känner mig rätt stor nu. Bebisen har börjat bli riktigt stark och lever runt med sparkar hela dagarna. Det är rätt gött men värre är det med dessa fogar. Hade inte så ont förra graviditeten. Hur länge kunde ni jobba, som har fysiskt krävande arbeten? Eller hur länge tänker ni jobba?
    Jag har inte något fysiskt krävande arbete så jag är fel person att svara, men ville bara säga att kontorsarbete också är helt värdelöst egentligen. Alldeles för mycket stillasittande och det är lätt att få ont i nacke och axlar, inte bara när man är gravid alltså. 

Känner redan att det kommer vara dåligt för gravidryggen att sitta ner så mycket som jag gör. Sjukgymnasten gav ett tips om att sätta en timer på mobilen så att man skulle komma ihåg att ställa sig upp med jämna mellanrum. Det kanske jag gör, men det är inte helt enkelt när man sitter i kontorslandskap och riskerar att störa kollegorna även om mobilen bara vibrerar...

Men självklart finns det jobb som är mycket värre att ha när man är gravid. Jag skulle ju kunna jobba fram till BF, i princip, men tror att jag vill vara hemma ca två veckor före BF. 
  • jamieblue
    Aftonstjärna skrev 2014-06-14 15:56:37 följande:
    Blir avis på er svenskar som kan göra som ni vill, verkar det som, här är vi tvungna att gå en månad innan bf. Skulle gärna jobba fram till bf och ta en månad föräldrapeng i slutändan istället! 
    Va?! Måste du sluta jobba en månad innan BF?! Varför det? Var bor du? 

I Sverige är det nog ganska fritt och arbetsgivaren kan absolut inte säga att man måste sluta jobba. Det är nog för det mesta den gravida som vill sluta jobba en viss tid före BF. Man kan ta ut föräldrapenning när det är 60 dagar kvar till BF, fast de flesta vill nog spara den tills efter att barnet är fött. 
  • jamieblue
    MissLis skrev 2014-06-14 17:40:29 följande:
    Håller med! Nu växer den så att det knakar smile1.gif Är också i vecka 22 och ibland spänner det rejält långt ner i magen, liksom töjer.
    Älskar att hon blivit större så jag kan ordentligt rörelser smile1.gif
    Har exakt samma känsla i magen, särskilt förra veckan. Är glad att den är lite mindre påtaglig den här veckan. Det är inte direkt obehagligt men inte bekvämt heller!
  • jamieblue
    Aftonstjärna skrev 2014-06-15 07:00:01 följande:
    Bor som trollis i Finland, glömde skriva det! Det är väl nog för att mammorna ska få vila och förbereda sig som man beslutat om att moderskapsledigheten börjar 30 dgr innan bf, önskar att det var lite mer flexibelt. Finns ju pigga gravida mammor och jobb som går att göra trots stor mage.  
    Bra att det finns något som heter moderskapsledighet, men det vore ännu bättre om man fick välja hur länge man jobbade :)
  • jamieblue
    Tamara skrev 2014-06-17 09:12:51 följande:
    Min äldsta är också född 2002. Har lite spridning på mina, 2002, 2004, 2012 också 2014 då.

Jag har blivit väldigt vagn intresserad, skulle gärna ha fler, byta och prova. Har en city cross med sittdel och city korg som vi köpte till -12 barnet, används bara som sovvagn hemma, en Akta Graco Evo som vi hade som bil, rese, shopping vagn till honom när han var mellan 6-15 månader, en Baby Jogger city mini GT som är bilvagn nu och så köpte vi ett Nitrochassi för ett tag sedan för att ha möjlighet att använda både sittdel och liggdel i höst om det behövs och även för att ha en smidigare vagn. Hoppas det inte blir någon snö...

Kollar i barnvagnsgrupper på FB och blocket och klurar på annat varje dag, så jag är nog lite skadad.. Fast man har ju olika behov beroende på ålder på barn, vad man gör, hur man bor osv..

Har tänkt att vi ska klara oss utan syskonvagn fast det blir strax under 2 år i mellan de yngsta men det kan ju ändras smile5.gif
    Hehe, du skulle gärna få sköta mitt vagninköp! Jag blir trött av blotta tanken! 
  • jamieblue

Någon som har tips på bra gravidbyxor? Jag har klarat mig utan hittills men nu börjar det bli lite för trångt. Alla byxor verkar liksom så himla stora, finns det inga som är justerbara och som magen kan växa i? 

• jamieblue
    Emma90 skrev 2014-06-21 16:10:37 följande:
    H&M har jätte sköna och fina mamma byxor. Ingen som tror att det är såna byxor man har på sig förrän man visar det :)
    mitthemligajag skrev 2014-06-21 22:38:34 följande:
    Jag varnar dock för stuprörsjeansen, de med slitningar i från h&m! Mina är total trasiga med stora hål överallt! Hade dom knappt två månader innan dom gick sönder med stora hål där slitningarna var :p ovärt
    SysterAnna skrev 2014-06-22 06:06:47 följande:
    Älskar boot cutjeansen från hm. Är också bra i storlek tycker jag. Är normalt en 34/xs och har dem i minsta storleken. Sitter bra. Sen beställde jag mammabyxor från bon prix. Dem gick att reglera i hur stora de var över magen på två ställen. 
    Ok, det blir till att kolla H&M då, tack för tips! Synd att många H&M-butiker verkar strunta i mamma-hörnorna bara, varje gång jag gått förbi har det sett så stökigt och urplockat ut. 
  • jamieblue

Apropå viktfrågan som finns några sidor längre bak så är jag lite nojig över det, måste jag erkänna. Jag är i v 25 och har gått upp 6 kg. Det är inte jättemycket, jag vet, men jag är ganska trött och äter därför mer än vanligt. Försöker typ pigga upp mig själv med lite extra kolhydrater. Plus att jag kan inte vara lika fysiskt aktiv längre och då sätter sig kilona så klart lättare. Så jag är nog mer nojig över dåliga vanor än själva viktuppgången i sig. 

Dessutom hade jag ett BMI på 24,9 till att börja med, så jag känner att jag vill se upp med att gå upp för mycket i vikt. Men för tillfället känner jag mig helt karaktärslös och äter det mesta jag är sugen på. 

Hur som helst var jag på första SF-mätningen idag och allt verkade bra, skönt. Än så länge verkar mitt ätande inte lett till någon jättebebis Glad

Svar på tråden BF Oktober 2014