• Anonym (?!)

Cancer i ögat?

I våras var jag hos optikern och då upptäcktes en gul fläck i vitan. Hon sa till mig att det var ofarligt men att jag måste använda solglasögon när det är sol ute så den inte växer. Nu har den fläcken omvandlats till en stor geléklump som buktar ut. Det känns även när man blinkar. Någon som känner igen detta som vet vad det kan vara?

• Svar på tråden Cancer i ögat?
  • aysn

Hej, jag har en vit "geleklump" i ögat som har visat sig vara ett pterygium. Det är ofarligt, men kan flytta sig och då måste man operera. Hos mig har den flyttat sig lite grann från vitan till kanten av iris - skulle den nå pupillen måste man så klart ta bort den eftersom den skulle påverka synen. Jag fick också rådet att vara noggrann med solglasögon (vilket jag alltid varit!) eftersom sol och vind kan påverka. För att få diagnosen fick jag mäta och fotografera den hos en ögonläkare, samt mäta tryck och några andra saker. En gång om året (ca) ska jag dit för kontroll, men annars behöver jag inte bry mig nämnvärt.

• aysn

Skulle tillägga att det ju låter som ett pterygium och att du kanske måste ta bort den eftersom du känner den när du blinkar. Det är en helt ofarlig operation, sa min ögonläkare.

• Anonym (?!)
    aysn skrev 2014-01-20 10:37:27 följande:
    Skulle tillägga att det ju låter som ett pterygium och att du kanske måste ta bort den eftersom du känner den när du blinkar. Det är en helt ofarlig operation, sa min ögonläkare.

Tusen tack för svaret! Är så rädd att det är cancer!
  • Anonym (?!)
    aysn skrev 2014-01-20 10:37:27 följande:

Vet du hur en sådan operation går till?
  • aysn
    Anonym (?!) skrev 2014-01-20 10:49:41 följande:

Vet du hur en sådan operation går till?
    Nej, jag vet faktiskt inte. Jag är lite känslig för sådant som har med ögat att göra och ser inte precis fram emot operationen. Men jag antar att det kan göras med laser och det brukar ju gå snabbt och smidigt. Gå och hör med en ögonläkare! Förstår att du är orolig för cancer för det var jag också, men googla pterygium så ska du få se att du känner igen beskrivningen.
Svar på tråden Cancer i ögat?