• Anonym (Mickan)

Fråga till styvmammor - gemensamt barn?

Hur är det att skaffa barn med någon som redan har barn sedan tidigare? Med en annan kvinna?

Jag är lyckligt gift med mannen i mitt liv och jag älskar honom över allt annat.. Han har tre barn som jag tycker väldigt mycket om, jag och barnen har fina relationer till varandra och visar varandra respekt. MEN, min biologiska klocka tickar för fullt och jag längtar så oerhört mycket efter ett biologiskt barn. Men varje gång jag tänker på det så slutar det alltid med tårar.. När jag tänker på att skaffa barn med honom så har jag jätte svårt att hantera situationen att han har barn med en annan kvinna, att han redan fått beskedet om att bli pappa, att han redan varit på ultraljud, att han redan varit med om en förlossning, att han redan tagit det stora steget med en annan kvinna..

Jag försöker prata med honom om detta, jag vill veta hur han ser på situationen och om han längtar lika mycket efter ett gemensamt barn som jag. Men det jag får till svar är att han kan tänka sig skaffa fler barn, men han säger att han inte direkt har någon längtan. Att han redan har tre barn.

Det gör så ont i mitt hjärta och min själ.. Att det inte är ömsesidigt och efterlängtat från hans håll.. Jag vet inte om jag kommer att klara av att skaffa barn med honom. Att vara den enda med längtan, nervositet, frågor, förväntan.. Det känns dödsdömt att göra det när han säger så. Och jag kan verkligen inte leva utan barn. Det är någon jag längtat efter så länge jag kan minnas.

Det känns inte rätt, det ska inte vara såhär.. Jag vill inte att mitt barn ska vara mindre önskat och efterlängtat för att det är hans fjärde, jag vill att det ska vara precis lika älskat och precis lika högt prioriterat som han barn från tidigare förhållande, det är väl inte för mycket begärt?

Jag älskar honom mest av allt och vill inte vara utan honom, men jag vill inte heller vara utan barn.. Men som sagt det känns fel att få barn med någon som egentligen är nöjd med sina sedan tidigare..

Och ska jag måsta begränsa mig till ett barn? Jag har alltid drömt om många barn, det är ingen dröm jag vill strypa på grund av att han har fler sedan tidigare..

Är det någon som känner igen sig i det jag skiver? Någon som suttit i samma situation? Isåfall hur gjorde ni för att klara av det och hur blev det efteråt? Fick alla i familjen sin plats eller var det fortfarande bonusarna som fick all sin pappas vakna tid?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Fråga till styvmammor - gemensamt barn?
  • Fånga dagen

Att mannen som har tre barn inte känner samma barnlängtan som du som inga har, är väl kanske ganska naturligt. Dock så säger han ju att han kan tänka sig fler barn. Säkert mycket för din skull.

Att han har haft ett liv tidigare som resulterade i tre barn är ju bara att acceptera, hur gärna du än önskar att ni båda skulle få uppleva att  bli föräldrar för första gången tillsammans. Han kommer ändå att älska era gemensamma barn lika mycket som han älskar de barn han har nu.

Du skriver att du vill ha många barn. Hur många då om jag får lov att fråga?

• Ess

Varje barn är ett nytt mirakel, och ingen graviditet är den andra lik.
    Han kommer att bli lika glad när era gemensamma föds som han blev med de första.

• Fånga dagen
    Ess skrev 2014-01-20 17:36:27 följande:
    Han kommer att bli lika glad när era gemensamma föds som han blev med de första.
    Absolut!
  • Anonym (samma)

Känner samma sak....skulle vilja dela glädjen med honom över barnet och att allt är nytt. Känns inte kul att han redan upplevt det med en annan kvinna. Han vill helst inte ha fler barn ens.... ;(

• Tow2Mater
    Anonym (Mickan) skrev 2014-01-20 12:45:05 följande:
    Jag vill inte att mitt barn ska vara mindre önskat och efterlängtat för att det är hans fjärde, jag vill att det ska vara precis lika älskat och precis lika högt prioriterat som han barn från tidigare förhållande, det är väl inte för mycket begärt? Jag älskar honom mest av allt och vill inte vara utan honom, men jag vill inte heller vara utan barn.. Men som sagt det känns fel att få barn med någon som egentligen är nöjd med sina sedan tidigare.. Och ska jag måsta begränsa mig till ett barn? Jag har alltid drömt om många barn, det är ingen dröm jag vill strypa på grund av att han har fler sedan tidigare..
    När barnet väl är fott, kommer det vara precis lika älskat och precis lika högt prioriterat som de tidigare. MEN, helt naturligt att han inte längtar efter ett till, och det är inget fel med att kunna tänka sig skaffa fler barn pga din skull, som ju inga har. Man tycker ju att ni borde pratat om de här sakerna och kommit overens INNAN ni gifte er?
  • Anonym (mm)

Min ville inte ens ha fler, hade en sen innan, jag var själv osäker. Men jag blev gravid och efter mycket om och men var vi båda med på tåget. Först då kom sorgen att han redan upplevt det, jag kände mig ensam men han tyckte att det är ju första med mig och det var då något som var nytt.

Nu tycker jag att det jobbigaste kom sen med bonusen som agerade som det var hen och pappa som skaffat barn ihop men dina bonusar har ju redan syskon.

Sen vill jag poängtera att du fortfarande har en möjlighet att bryta och söka dig till nån annan. Att behöva begränsa sig för de barn som redan finns stärker inte relationerna. Ta reda på vad han vill och vad du vill.

• Molly1

Jag upplevde också detta som en stor sorg, och då hade min sambo bara ett barn sedan innan... Hemskt var det, jag kände mig superensam hela graviditeten. Men sen när barnet kom var han en toppenpappa. Dock hade jag i retroperspektiv inte valt en man med barn innan om jag kunde göra om det, precis som många andra. För mycket ångest. Nu är det nio år tills bonusen (kanske?) flyttar. But who's counting?

• Litet My

Nu är jag ingen bonusmamma så du vill förmodligen inte ha mitt svar men, jag har 2 barn en sedan innan och en med min nuvarande och jag hade inte en tanke på att Lillasyster skulle vara mindre värd, att jag redan gjort detta eller att det varit mindre magiskt när hon kom jämfört med storebror. För mig var det en graviditet och förlossning i sig som var lika speciell som den tidigare, ultraljudet lika spännande eller kanske mer eftersom jag visste hur spännande det var.

• Gung Ho

Haha Ess (sagt med glimten i ögat): För en gångs skull håller jag med dig!

• slutatsnusa
    Ess skrev 2014-01-20 17:36:27 följande:
    det tror jag med
    men så tänker jag att det förmodligen blir så att de tre stora barnen fortfarande kommer att ta mycket tid eftersom de är äldre
    hade de varit era gemensamma hade det varit likadant - den förälder som inte har hand om den lilla gör nåt med de stora eller så får den lilla hänga med och skjutsa till de storas aktiviteter
    en kompis till  mig skämtade lite om det när de fick en sladdis
    lillan hängde me på storebrödernas grejer det är först nu när hon är tonåring och de andra flyttat ut som fokus ligger på henne
    inget konstigt med det i en kärnfamilj, men i en nyfamilj tycks det en massa olika om fenomnet
Svar på tråden Fråga till styvmammor - gemensamt barn?