• Blåbärsglass

Pop overall, Sittdel/liggdel Hjälp!?

Hej! Jag blir tokig snart då jag inte kan bestämma mig. Dottern har nyss blivit 4 månader och är 63 lång (mätt idag). Jag har henne idag i liggdelen, en brio smile med fleece overall/påse st 62/68. Nu till mina frågor, Jag har köpt en pop vindfleeceoverall st 74 som jag tänkte hon kan börja använda om ca 2 mån ( när hon är 6 mån) . Vi är ju då kvar i mars månad och jag tänker att det kanske är då man börjar använda sittdelen till vagnen? Blir overallen lagom i storlek då? Och blir den lagom varm i sittdelen? Eller borde jag byta den till en fleecejacka och använda filt eller åkpåse över benen? Kom med alla era tips och idéer! Vill ju inte ha köpt en overall som inte blir använd.

Popoverall, vårkläder, sittdel
  • Svar på tråden Pop overall, Sittdel/liggdel Hjälp!?
  • Flickan och kråkan

Nu använder vi inte vagn, men overall är väl ändå rätt praktiskt. De brukar ju vilja komma upp och ur ibland - oavsett transportmedel.....för amning t.ex.  

• Lottapotta08

Min son har en POP vindfleece, halskrage och fleecemössa i åkpåsen nu. En extra filt i åkpåsen. Han är 7 månader och 69,5 cm lång och strl 68 är stor på honom. Minns inte hur lång han var vid 4 månader men han ligger mitt på normalkurvan och har gjort hela tiden. Om din dotter inte är längre än medel så kan 74 vara stort vid 6 månader. POP är ju rätt stora i storlekarna enligt min erfarenhet.

• Mellanmjölkens land

Det beror mycket på barnets proportioner. 1an hade stl62 vid 2,5 mån medan 2an är knappt 3 mån och håller på att växa ut stl68 på överkroppen... Detta trots att 1an var både längre och tyngre för sin ålder. 2an har istället väldigt korta ben men man kan ju inte ha 3/4ärm på overallen för det

• Blåbärsglass
    Lottapotta08 skrev 2014-01-23 13:23:13 följande:
    Min son har en POP vindfleece, halskrage och fleecemössa i åkpåsen nu. En extra filt i åkpåsen. Han är 7 månader och 69,5 cm lång och strl 68 är stor på honom. Minns inte hur lång han var vid 4 månader men han ligger mitt på normalkurvan och har gjort hela tiden. Om din dotter inte är längre än medel så kan 74 vara stort vid 6 månader. POP är ju rätt stora i storlekarna enligt min erfarenhet.

Hon följer medelkurvan för längden men ligger steget över på vikten. Jo, pop brukar väll vara lite större. Skulle du valt jacka eller overall i mars/april ?
  • Blåbärsglass
    Mellanmjölkens land skrev 2014-01-23 13:36:38 följande:
    Det beror mycket på barnets proportioner. 1an hade stl62 vid 2,5 mån medan 2an är knappt 3 mån och håller på att växa ut stl68 på överkroppen... Detta trots att 1an var både längre och tyngre för sin ålder. 2an har istället väldigt korta ben men man kan ju inte ha 3/4ärm på overallen för det

Ja håller med dig. Känns som att hon växer mer på överkroppen. Använder 68 på överdelarna medans byxor är bäst i 62. Iafl om man följer Lindex och pop tex.
  • Lottapotta08
    Blåbärsglass skrev 2014-01-23 15:46:43 följande:

Hon följer medelkurvan för längden men ligger steget över på vikten. Jo, pop brukar väll vara lite större. Skulle du valt jacka eller overall i mars/april ?
    Jag gillar overall på småttingar. Gillar inte den glipa som kan bli mellan jacka och byxor
  • Alexi

En rejäl åkpåse är fantastiskt bra i sittvagn oavsett övriga kläder. Vi hade ingen åkpåse första vintern när vi hade barnen i liggdel men andra vintern när de satt i sittdelen var åkpåsen superbra.

En hel overall är nog bra, det kan ju vara kallt hela mars och april. Däremot är den ju oavsett storlek för liten till hösten så ur det perspektivet (den korta användningstiden) är det ju ingen poäng att köpa alltför stort.

• littlemisssunshine08

jag har funderat på samma, men min son är 3 månader, men 64cm lång redan. Han har just nu, när det är som kallast en tunn fodrad overall från pop (gammal variant) och åkpåse. bomullskläder eller ull i overallen. nu börjar den bli liten, så jag tänker en vindfleece i 74 som han kan ha hela våren, bara för att det är april är det ju inte varmt på kvällarna liksom och hellre stort än en som han växer ur om 2 månader. 
    vi har en teutonia och jag tror inte att liggdelen kommer att funka så länge som jag hade velat, men jag använder den såklart så länge som jag kan och när det är varmare tänker jag vindfleecen, yllefilt och ev skalet/vindskyddet till sittdelen, men det är om det bara är några plusgrader i typ april/maj. 

jag skulle absolut välja overall framför jacka, bebin kommer ju ligga en del och som någon redan nämnt blir det ju ingen glipa plus att det inte blir så knöligt. 

• Blåbärsglass
    Alexi skrev 2014-01-23 20:03:30 följande:
    En rejäl åkpåse är fantastiskt bra i sittvagn oavsett övriga kläder. Vi hade ingen åkpåse första vintern när vi hade barnen i liggdel men andra vintern när de satt i sittdelen var åkpåsen superbra. En hel overall är nog bra, det kan ju vara kallt hela mars och april. Däremot är den ju oavsett storlek för liten till hösten så ur det perspektivet (den korta användningstiden) är det ju ingen poäng att köpa alltför stort.

Ja, tänkte man skulle hålla utkik på rean och köpa en vettig åkpåse.
  • Blåbärsglass
    littlemisssunshine08 skrev 2014-01-25 04:40:31 följande:
    jag har funderat på samma, men min son är 3 månader, men 64cm lång redan. Han har just nu, när det är som kallast en tunn fodrad overall från pop (gammal variant) och åkpåse. bomullskläder eller ull i overallen. nu börjar den bli liten, så jag tänker en vindfleece i 74 som han kan ha hela våren, bara för att det är april är det ju inte varmt på kvällarna liksom och hellre stort än en som han växer ur om 2 månader.  vi har en teutonia och jag tror inte att liggdelen kommer att funka så länge som jag hade velat, men jag använder den såklart så länge som jag kan och när det är varmare tänker jag vindfleecen, yllefilt och ev skalet/vindskyddet till sittdelen, men det är om det bara är några plusgrader i typ april/maj.  jag skulle absolut välja overall framför jacka, bebin kommer ju ligga en del och som någon redan nämnt blir det ju ingen glipa plus att det inte blir så knöligt. 

Ja, då sitter vi i samma sits. Jag tänker även att man kommer börja med lite picnic till våren då lillan säkert vill komma ur vagnen och ev rulla lite på en filt eller liknande. Då kan en varm overall kännas safe, så de inte blir kalla.
Svar på tråden Pop overall, Sittdel/liggdel Hjälp!?