• Karl Kaardal

Eget företag vs hobby verksamhet

Jag är en utbildad ljudtekniker som vill starta en egen inspelningsstudio. Jag har en lokal som jag redan hyr och har lite av utrustningen jag behöver. Jag måste dock köpa in ganska mycket mer om jag ska komma igång på riktigt. Jag har råd att köpa allt jag behöver.
    Min fråga är då om det är bäst att start eget företag eller ha det som en hobby verksamhet? Jag vill ha det som mitt heltidsjobb och leva på det men jag tror inte jag kommer att kunna tjäna tillräckligt med en gång för det, det kommer att ta ett tag att bygga upp ett rykte och att lära sig mer. Jag har ett "vanligt" jobb just nu så tanken är väll att jobba där samtidigt så jag klarar mig ekonomisk tills jag tjänar tillräckligt på studion för att klara mig på det. Om jag inte startar eget företag med en gång så kommer ju det hända senare, frågan är bara om det är lika bra att göra det med en gång (och på så sätt kunna dra av momsen på all utrustning) eller börja som hobby verksamhet och sen starta eget.

• Svar på tråden Eget företag vs hobby verksamhet
  • Mymla

Hobby först, sen när du fått igång det kör du firma. Tror man kan göra vissa avdrag med hobbyverksamhet men du slipper bokföring på samma sätt

• choklad

En av grunderna för att få ha det som hobbyverksamhet är att det drivs utan vinstsyfte, så tror inte du får ha det som hobbyverksamhet om Skatteverket skulle kolla upp dig.

• Karl Kaardal
    Närvaro i 08 skrev 2014-01-20 16:40:58 följande:
    Hej. 

Här kan du finna information
    www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blank...

Kanske kan du hitta någon att fråga här?
    www.vimusiker.se/

Pillar själv i Logic...men det låter bara blipp o blopp
    Lycka till.
    Tack så mycket för länkarna, ska kolla igenom broschyren lite mer och kolla in vi musiker sidan också!
    Mymla skrev 2014-01-20 17:18:34 följande: