• Karl Kaardal

Eget företag vs hobby verksamhet

Jag är en utbildad ljudtekniker som vill starta en egen inspelningsstudio. Jag har en lokal som jag redan hyr och har lite av utrustningen jag behöver. Jag måste dock köpa in ganska mycket mer om jag ska komma igång på riktigt. Jag har råd att köpa allt jag behöver.
    Min fråga är då om det är bäst att start eget företag eller ha det som en hobby verksamhet? Jag vill ha det som mitt heltidsjobb och leva på det men jag tror inte jag kommer att kunna tjäna tillräckligt med en gång för det, det kommer att ta ett tag att bygga upp ett rykte och att lära sig mer. Jag har ett "vanligt" jobb just nu så tanken är väll att jobba där samtidigt så jag klarar mig ekonomisk tills jag tjänar tillräckligt på studion för att klara mig på det. Om jag inte startar eget företag med en gång så kommer ju det hända senare, frågan är bara om det är lika bra att göra det med en gång (och på så sätt kunna dra av momsen på all utrustning) eller börja som hobby verksamhet och sen starta eget.

• Svar på tråden Eget företag vs hobby verksamhet
  • Mymla

Hobby först, sen när du fått igång det kör du firma. Tror man kan göra vissa avdrag med hobbyverksamhet men du slipper bokföring på samma sätt

• choklad

En av grunderna för att få ha det som hobbyverksamhet är att det drivs utan vinstsyfte, så tror inte du får ha det som hobbyverksamhet om Skatteverket skulle kolla upp dig.

• Karl Kaardal
    Närvaro i 08 skrev 2014-01-20 16:40:58 följande:
    Hej. 

Här kan du finna information
    www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blank...

Kanske kan du hitta någon att fråga här?
    www.vimusiker.se/

Pillar själv i Logic...men det låter bara blipp o blopp
    Lycka till.
    Tack så mycket för länkarna, ska kolla igenom broschyren lite mer och kolla in vi musiker sidan också!
    Mymla skrev 2014-01-20 17:18:34 följande:
    Hobby först, sen när du fått igång det kör du firma. Tror man kan göra vissa avdrag med hobbyverksamhet men du slipper bokföring på samma sätt

Tack för svaret! Undrar också varför du tycker det? Vad exakt är det för fördelar med att ha det som hobby först?

Närvaro i 08 skrev 2014-01-20 18:04:31 följande:
    Här är en till sida som kanske kan ge dig svar om hur du vill göra.
    Vilken sorts musik gör du?

www.verksamt.se/home

Har kollat runt en hel del på den hemsidan men inte riktigt hittat det svar jag har letat efter.

Jag gör ingen musik i studion, det är tänkt att andra band ska komma dit och spela in sitt material. Jag kan tänka mig jobba med nästan allt, kanske inte så mycket rap/hip hop eller elektroniskt musik då jag har väldigt lite koll på det. Annars på fritiden spelar jag i punk/hardcore band.

choklad skrev 2014-01-26 20:57:08 följande:
    En av grunderna för att få ha det som hobbyverksamhet är att det drivs utan vinstsyfte, så tror inte du får ha det som hobbyverksamhet om Skatteverket skulle kolla upp dig.

Jo det vet jag, grejen är ju det att jag inte tror att det kommer att bli någon vinst i början ändå eftersom jag kommer att ha höga utgifter med alla utrustning och jag kommer inte kunna ta jättemycket betalt i början (då det tar ett tag att bygga upp ett rykte).

• sportpappa
    Karl Kaardal skrev 2014-01-29 01:16:07 följande:

Jo det vet jag, grejen är ju det att jag inte tror att det kommer att bli någon vinst i början ändå eftersom jag kommer att ha höga utgifter med alla utrustning och jag kommer inte kunna ta jättemycket betalt i början (då det tar ett tag att bygga upp ett rykte).

Om du gör vinst eller inte är ointressant. Det är syftet som avgör. Om du driver det för att tjäna pengar så har du vinstsyfte.
  • Karl Kaardal
    sportpappa skrev 2014-01-29 08:27:40 följande:
    Om du gör vinst eller inte är ointressant. Det är syftet som avgör. Om du driver det för att tjäna pengar så har du vinstsyfte.
    Jag förstår det, men det känns ju helt omöjligt för någon att bevisa att jag har ett vinstsyfte när jag inte gör någon vinst. Jag kan ju i princip bara säga att jag inte har något vinstsyfte innan jag börjar få vinst sen starta företaget.
  • sportpappa
    Karl Kaardal skrev 2014-01-30 14:36:33 följande:
    Jag förstår det, men det känns ju helt omöjligt för någon att bevisa att jag har ett vinstsyfte när jag inte gör någon vinst. Jag kan ju i princip bara säga att jag inte har något vinstsyfte innan jag börjar få vinst sen starta företaget.
    Japp, det är svårt att bevisa och ingen kommer nog bry sig.
  • 040kille

Definitivt som företag. Du får dra av momsen. Går det med förlust får du göra skatteavdrag. Sak samma att du gör avdrag direkt för vad du behöver köpa. Behöver du köpa något för 10 000 ex moms är det direktavskrivning på grejerna, så ett tips kan vara att köpa datorprogram eller liknande många gånger i stället för att köpa alla på en gång.

Jag startade eget just så även om det gick plus direkt och jag fick säga upp mig för att hinna med. Men det är helt rätt tänkt att först driva på fritid och ha försörjningen från en anställning till du kan leva på det.

Du ska kolla efter en bok på bibblan med. "Starta eget" heter den kort och gott. Där är en hel del checklistor att kolla igen innan du drar igång. Jag tyckte den var till riktigt god hjälp. Sen slutligen, tänk på att man jobbar för att försörja sig. Kan du inte få förtjänst i det så bomma igen och återgå som anställd.

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
Svar på tråden Eget företag vs hobby verksamhet