• Anonym (Undrar?)

Vet ni inte vad plombering är?!

Jag jobbar som butikssäljare på en välkänd modekejda och trivs väldigt bra med mitt jobb. Men ibland undrar jag om kunder någonsin vet vad ordet kundansvar betyder. Nästan 2/3 av alla som köper badkläder/underkläder blir förvånade när jag erbjuder att plombera.
    "Men då kan jag ju inte prova!!" brukar det låta och då förklarar jag att pga av hygieniska skäl får man inte prova hemma. Men vid returer blir det ofta mycket upprörda miner när jag nekar ett badplagg eller underkläder som är oplomberat. För det första så FÅR jag inte ta tillbaka det. Det här konceptet är inte unikt för vår butik så jag förstår inte hur man tänker.
    "Det var ingen som sa någonting till mig när jag handlade", är också ett återkommande argument. Absolut ska vi personalen erbjuda och informera om plombering, men jag kan inte ta ansvar för vad en annan säljare sagt och inte sagt för två veckor sedan. All information om vår returpolicy står på kvittot och om du väljer att inte läsa får det stå för dig. Jag står inte och nekar returer för att det är roligt utan för att jag är en anställd med regler kring jag får och inte får göra. Så meningen med detta är att jag undrar hur man som kund tänker när man står och skriker när det är du själv som vart oansvarig?

• Svar på tråden Vet ni inte vad plombering är?!
  • Whitetrash86

"För att kunden har alltid rätt" Nej, jag vet faktiskt inte... har vetat om plombering sedan tidigt tonåren.

• Anonym (Mingissning)

Min gissning är att folk vet men försöker sig på en chansning.

• SupersurasunkSara

Tja, säg som det är, det är för ER skull. Tänk om bikinin/trosan som du vill köpa har provats av en annan naken människa. Skulle du vilja köpa den då?

• 1978

Nej, jag visste inte vad plombering var. Jag har inte köpt badklädet på 15 år och då var det ingen som sa något om det. Skulle jag köpt badkläder idag hade jag inte fattat vad du pratade om. Men nu vet jag, tack vare din tråd! Och det är bra, för byxorna börjar bli slitna och jag måste hitta nya!

• Defeateris
    Anonym (Mingissning) skrev 2014-01-20 18:00:40 följande:
    Min gissning är att folk vet men försöker sig på en chansning.
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-20 18:06:10 följande:
    Tja, säg som det är, det är för ER skull. Tänk om bikinin/trosan som du vill köpa har provats av en annan naken människa. Skulle du vilja köpa den då?
    Jag håller med Mingissning och SupersuraskunkSara.. Folk vet - precis som de vet att man inte får byta/lämna tillbaka utan kvitto, precis som de vet det mesta annat i den vägen - man chansar. Samma personer hade dock blivit fly förbannade om något de köpte som nytt hade provats hemma hos någon av en naken människa..

Så nej, stå på dig, du har rätt och kunden har faktiskt - i det här fallet - fel..

• Koppkaka

Jag har faktiskt varit med om att inte bli erbjuden plombering. När jag sen lämnade tillbaka det (oprovat, sambon sa direkt att det var fel storlek) så tittade kassörskan på mig som om jag försökte ljuga henne blå. Bör tilläggas att det var samma kassörska som hade sålt dom till mig dagen innan.

Jag gav mig inte, jag hade inte blivit erbjuden någon och kunde därmed inte heller beskyllas för att ha brutit någon plombering. Jag fick rätt till slut, när jag nämnde för henne att det faktiskt var hon själv som hade sålt dom och inte erbjudit det.

• Anonym (Undrar?)
    Koppkaka skrev 2014-01-20 18:13:15 följande:
    Jag har faktiskt varit med om att inte bli erbjuden plombering. När jag sen lämnade tillbaka det (oprovat, sambon sa direkt att det var fel storlek) så tittade kassörskan på mig som om jag försökte ljuga henne blå. Bör tilläggas att det var samma kassörska som hade sålt dom till mig dagen innan.

Jag gav mig inte, jag hade inte blivit erbjuden någon och kunde därmed inte heller beskyllas för att ha brutit någon plombering. Jag fick rätt till slut, när jag nämnde för henne att det faktiskt var hon själv som hade sålt dom och inte erbjudit det.

Tråkigt att det blev så, självklart ska vi i personalen erbjuda plombering, men ansvaret ligger inte helt på oss, du som kund har också ett ansvar att kolla upp vad som gäller vid returer. Vi kan inte ta dig på orden heller att den är oprövad (av hygieniska skäl), inte för att vi tror att du ljuger, men för att vi inte kan riskera det och måste därefter slänga plagget. Jag nekar alltid oplomberade plagg om inte min chef säger annat då undantag kan göras.
  • Koppkaka

Fast det köper jag inte. Det är inte kundens ansvar att stå och ta reda på hur allting ska fungera och varför osv, det är personalens ansvar att se till att inte slarva med detta. Och en sån viktig sak som plombering i synnerhet! Om personalen sen slarvar med detta så får de skylla sig själva om dom sen får kasta plagget. Jag arbetar själv som kassörska och vet att ansvaret är mitt att informera kunder om viktiga saker ang returer osv, jag kan inte beskylla kunden för att inte ha frågat om det skulle bli problem senare, om jag missat att informera.

• Lady Paraplyh
    Koppkaka skrev 2014-01-21 00:10:20 följande:
    Fast det köper jag inte. Det är inte kundens ansvar att stå och ta reda på hur allting ska fungera och varför osv, det är personalens ansvar att se till att inte slarva med detta. Och en sån viktig sak som plombering i synnerhet! Om personalen sen slarvar med detta så får de skylla sig själva om dom sen får kasta plagget. Jag arbetar själv som kassörska och vet att ansvaret är mitt att informera kunder om viktiga saker ang returer osv, jag kan inte beskylla kunden för att inte ha frågat om det skulle bli problem senare, om jag missat att informera.

Jag jobbar inte i butik, och anser att det är kundens ansvar vad gäller bad- och underkläder. Det står klart och tydligt vad som gäller. Öppet köp är inget butiker måste ha heller.
  • Koppkaka

Uppenbarligen är det inte alltid klart och tydligt, det är ju den här tråden bevis på där någon inte visste vad det var.

Svar på tråden Vet ni inte vad plombering är?!