Vet ni inte vad plombering är?!
Jag jobbar som butikssäljare på en välkänd modekejda och trivs väldigt bra med mitt jobb. Men ibland undrar jag om kunder någonsin vet vad ordet kundansvar betyder. Nästan 2/3 av alla som köper badkläder/underkläder blir förvånade när jag erbjuder att plombera.
"Men då kan jag ju inte prova!!" brukar det låta och då förklarar jag att pga av hygieniska skäl får man inte prova hemma. Men vid returer blir det ofta mycket upprörda miner när jag nekar ett badplagg eller underkläder som är oplomberat. För det första så FÅR jag inte ta tillbaka det. Det här konceptet är inte unikt för vår butik så jag förstår inte hur man tänker.
"Det var ingen som sa någonting till mig när jag handlade", är också ett återkommande argument. Absolut ska vi personalen erbjuda och informera om plombering, men jag kan inte ta ansvar för vad en annan säljare sagt och inte sagt för två veckor sedan. All information om vår returpolicy står på kvittot och om du väljer att inte läsa får det stå för dig. Jag står inte och nekar returer för att det är roligt utan för att jag är en anställd med regler kring jag får och inte får göra. Så meningen med detta är att jag undrar hur man som kund tänker när man står och skriker när det är du själv som vart oansvarig?