• Anonym (Undrar?)

Vet ni inte vad plombering är?!

Jag jobbar som butikssäljare på en välkänd modekejda och trivs väldigt bra med mitt jobb. Men ibland undrar jag om kunder någonsin vet vad ordet kundansvar betyder. Nästan 2/3 av alla som köper badkläder/underkläder blir förvånade när jag erbjuder att plombera.
    "Men då kan jag ju inte prova!!" brukar det låta och då förklarar jag att pga av hygieniska skäl får man inte prova hemma. Men vid returer blir det ofta mycket upprörda miner när jag nekar ett badplagg eller underkläder som är oplomberat. För det första så FÅR jag inte ta tillbaka det. Det här konceptet är inte unikt för vår butik så jag förstår inte hur man tänker.
    "Det var ingen som sa någonting till mig när jag handlade", är också ett återkommande argument. Absolut ska vi personalen erbjuda och informera om plombering, men jag kan inte ta ansvar för vad en annan säljare sagt och inte sagt för två veckor sedan. All information om vår returpolicy står på kvittot och om du väljer att inte läsa får det stå för dig. Jag står inte och nekar returer för att det är roligt utan för att jag är en anställd med regler kring jag får och inte får göra. Så meningen med detta är att jag undrar hur man som kund tänker när man står och skriker när det är du själv som vart oansvarig?

• Svar på tråden Vet ni inte vad plombering är?!
  • TrosAnn
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-21 00:54:54 följande:

I många fall ligger ansvaret på kunden. Det här är också ett sådant fall. Öppet köp är ingen rättighet, butiken måste inte ha det.

Paraplyt:Öppet köp eller ej.  En använd trosa borde ju inte kunna bli plomberad?
  • Anonym (..)

Jag brukar inte få frågan om plombering vad jag minns. Men sedan evighet står det ändå på alla kvitton att man inte får lämna tillbaks underkläder/badkläder. Ett tag trodde jag att det gällde bh också, men tydligen inte. Jag kan för övrigt inte fatta hur nån kan vilja prova trosor i butik naken, verkar superäckligt. Gör många så? Funkar ju att prova utanpå sina egna kläder. 

• TrosAnn
    Anonym (Greta) skrev 2014-01-21 01:02:18 följande:
    Ja, självklart ska personen i kassan informera om plombering och jag har ALDRIG varit med om att hen inte gjort det. Sen kan det självklart göras misstag. De är ju inte mer än människor. Men på många underklädesavdelningar och i provrummen står det ju oftast vad som gäller vid byte av underkläder. 

Tror de flesta människor vet men försöker ändå. 
    Vad vet DU om det? De flesta fuskar?? Hur kom DU fram till det?
    Fint nickname  har du, du får sno det <3 
  • Anonym (Greta)
    TrosAnn skrev 2014-01-21 01:14:37 följande:
    Vad vet DU om det? De flesta fuskar?? Hur kom DU fram till det?
    Fint nickname  har du, du får sno det <3 
    För jag tror folk har koll. Eftersom det informeras om det på flera ställen i de flesta butiker. Jag visste det när jag var 12 liksom. Men alltid finns det som som försöker. 
  • Anonym (Qwe)

Du kobbar med människor och service, detta är en del av ditt jobb. Om det är så jobbigt har du valt fel yrke.

Jag jobbat, precis som du, med försäljning/kundtjänst och detta är vår vardag. Fullt av dumma frågor och oförstående kunder men så är det! Bara fortsätta förklara reglerna och svara på frågorna, det är det vi har betalt för!

Jag hade varit tacksam om mina produkter hade varit billiga saker som badkläder, prova att ta mitt samtal där jag nekar återköp på saker värda flera tiotusentals kronor vilket händer då och då. Våra regler är mycket tydliga. På minst 2 olika sätt blir kunder informerad om reglerna, både muntligt och skriftligt, men ändå kommer samtalen om återköp. Men jag skulle aldrig klaga eller gnälla, det är mitt jobb.

Kunder kan vara jobbiga, absolut, men de betalar din lön!

• Anonym (Zi)

Men det borde ju kunna lösas på ett oerhört simpelt sätt; skriv in på kvittot om plagget tas hem med eller utan plombering. Baka in det i kassadatorn så det kommer upp som tillval så fort en underklädesvara slås in. På så vis kan varken kassörskan eller kunden "glömma" detta och det går inte att låtsas som det regnar ifall att kunden sen kommer tillbaks och vill ha pengarna tillbaks.

• Cogito ergo sum

Klart man vet, inte plomberat ingen återlämning vad jag vet på underkläder bad osv. Såvida det inte är hål eller liknande som man inte sett innan hoppas jag..tänker på sömmar. Det har jag fått återlämna iaf.

• Anonym (Undrar?)
    Anonym (Qwe) skrev 2014-01-21 06:49:04 följande:
    Du kobbar med människor och service, detta är en del av ditt jobb. Om det är så jobbigt har du valt fel yrke.

Jag jobbat, precis som du, med försäljning/kundtjänst och detta är vår vardag. Fullt av dumma frågor och oförstående kunder men så är det! Bara fortsätta förklara reglerna och svara på frågorna, det är det vi har betalt för!

Jag hade varit tacksam om mina produkter hade varit billiga saker som badkläder, prova att ta mitt samtal där jag nekar återköp på saker värda flera tiotusentals kronor vilket händer då och då. Våra regler är mycket tydliga. På minst 2 olika sätt blir kunder informerad om reglerna, både muntligt och skriftligt, men ändå kommer samtalen om återköp. Men jag skulle aldrig klaga eller gnälla, det är mitt jobb.

Kunder kan vara jobbiga, absolut, men de betalar din lön!

Jag tycker inte att mitt arbete är jobbigt, skrev i ts att jag trivs och det är självklart att jag bemöter mina kunders frågor med tålamod och trevlig ton. Men som du sa är det mycket dumma frågor och jag skriver bara av mig här och frågar hur en sådan enkel sak som plombering kan ha undgått så många!
  • Anonym (buick)

Jag har ofta kunder som vill göra återköp för att "tigerbalsamet luktade för starkt" eller "den här var för krånglig för mig" om en hygienprodukt.. Ofta äldre som är förvirrade och inte har så mycket pengar..

• Koppkaka

Det har det nog inte. Folk är idioter som ofta försöker med fula tricks och dumma frågor.
    Jag fick häromdagen skäll över hur en parkering i närheten alltid kunde vara full, och det skulle jag fan göra någonting åt! -.- ett tydligt exempel på just det

• Anonym (Undrar?)
    TrosAnn skrev 2014-01-21 00:25:44 följande:
    Jag får ju prova underkläder på den affär som har underkläder. Det är ingen som kollar HUR jag provar trosan, Jag kan ha mens, flytningar eller svampinfektion och prova trosan mot mitt bara underliv.. Med diverse gegg som följd.

Varför skulle trosan som jag ska ge bort vara plomberad när den förmodligen har varit i kontakt med någon annans fitta redan?

Det enda rätta är att förbjuda trosprovning överhuvudtaget.

Tycker inte du TS att det är lite "konstigt" att du ska plombera en vara som redan är "besudlad"? 

Vi kontrollerar ju självklart provade underkläder så de ser fräscha och rena ut om nu någon har prövat, vilket inte händer så ofta! Och man får ju utgå ifrån att man har vett nog att ha trosor på sig när man prövar underkläder som andra kan komma att köpa. Du verkar inte förstå den hårfina skillnaden att vi måste dra gränsen någonstans! Och också förstå att man inte kan lasta oss i kassan för detta då det är regler som kommer från huvudkontoret, som vi är skyldiga att följa!
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Zi) skrev 2014-01-21 07:37:21 följande:
    Men det borde ju kunna lösas på ett oerhört simpelt sätt; skriv in på kvittot om plagget tas hem med eller utan plombering. Baka in det i kassadatorn så det kommer upp som tillval så fort en underklädesvara slås in. På så vis kan varken kassörskan eller kunden "glömma" detta och det går inte att låtsas som det regnar ifall att kunden sen kommer tillbaks och vill ha pengarna tillbaks.
  • Anonym (Slaskhinken)

Ha ha, skälla ut någon för att parkeringen är full. Jag jobbar på ett ställe som har drop in verksamhet. Det händer att den blir full ibland, lokalen har begränsningar i hur många vi får släppa in. Det är en del som blir riktigt otrevliga och inte tycker man kan kalla det för drop in om det kan bli fullt ? Jag tror inte folk egentligen är så dumma egentligen men de testar om man ger med sig om de är otrevliga nog, alternativt så vill de avreagera sig på någon som inte är i en position att skälla tillbaks. Finns tyvärr de som mer än gärna använder servicepersonal som slaskhinkar för sina egna frustrationer. Man har inte rätt att lämna tillbaka saker man köpt i butik om det inte är något fel på varan. Folk har ett eget ansvar, ska vi bli som USA och varna för att kaffet är varmt?

• Maria 434

För mig är det självklart att man inte får lämna tillbaka underkläder efter man tagit hem dom, tycker det är väldigt tydligt informerat om dessa i de butiker jag besöker.
    Sen för mig säger sunda förnuftet att det är givet

Svar på tråden Vet ni inte vad plombering är?!