jbk skrev 2014-01-20 18:47:10 följande:
Jag har två pojkar som är 4 och 2 år gamla. Jag har haft väldiga humörsvängningar sen första barnet kom och mycket dåligt tålamod (det har varit många bråk pojkarna emellan). Jag har inte varit den mamma jag vill vara. Detta har resulterat i att mina barn får väldiga utbrott när de blir arga och frustrerade. De har ju lärt sig från sin mor. De kastar saker, skriker och säger fula ord. Nu undrar jag hur jag ska komma tillrätta med detta... Tror ni att det räcker att jag ändrar mitt beteende och lugnar ner mig? (Har börjat träna mindfulness bla). Tips och råd tack!
Ja, det kan man. Jag hade en period när barnen var små då jag var väldigt tröttt och stressad och därför hade problem med humörsvängningar och dåligt tålamod, skällde på barnen och bråkade med min man. Den perioden är över nu, jag har fått tänka om helt.
Är man själv inte så stressad så orkar man vara tydlig och konsekvent och prata istället för att gorma åt barnen. Barn kan bli väldigt stressade av skäll, och så blir de aggressiva mot varandra, för de kommunicerar aggressivt.
DEN GLADA NYHETEN ÄR ATT BARN KAN LÄRA OM VÄLDIGT SNABBT! Börja redan idag, och då ska du inte låta bli att reagera när ett av barnen slåss eller bär sig åt, du ska bara inte börja gapa och kasta saker själv, men säga till tydligt och konkret, många gånger, så går det snabbt in.
Det är jättebra att du börjat öva mindfulness och liknande. Se till att det inte bara blir en metod som du lär dig, håller på med ett tag och sedan struntar i att använda. Förmodligen är du som jag mera stresskänslig än genomsnittet, (kanske pojkarna också) och då behöver du tänka över vad du kan göra, ta gärna kontakt med någon KBT-coach eller kanske någon på företagshälsovården eller liknande (jag vet inte vad du har för situation och nätverk runtomkring). För mig hjälpte det mycket att dels lära mig verktyg för stresshantering men allra mest långsiktiga effekter har jag fått av att löära mig att acceptera nuet som det är, jag orkar inte göra samma karriär och ha lika högt tempo som alla andra, jag får hitta en nivå på krav som passar mig och min familj, välja bort många aktiviteter och uppdrag som är roliga, utvecklande och spännande men som jag blir uttröttad av.
Det behöver inte vara att gå från att vara innerstadskarriärmänniska till att köpa en get och flytta ut i skogen. Hitta din egen balans, det är svårare än man tror men skönt när man gjort det.