• Leana

Tips på bra proteinkällor för viktnedgång?

Om man räknar på kalorier för viktnedgång, hur får man tillräckligt med protein? Har läst att man bör få i sig ca 0,8-1,2 g per kg kroppsvikt, och tycker det blir ju rätt mycket när man ser till de olika livsmedlens innehåll. Varierar behoven beroende på om man har mycket övervikt att bli av med, jämfört om man bara vill tappa trivselkilon?

• Svar på tråden Tips på bra proteinkällor för viktnedgång?
  • Leana

Tack för länkar! Jag kollar dem när jag kommer hem från jobbet. Det handlar både om intresse för egen del, och för annans räkning. När det handlar om stor övervikt så gäller det nog att hitta en kosthållning på färre kalorier som fungerar i vardagen över tid, och passar personen i fråga. Jag har aldrig använt kvarg. Smakat, och tyckte det var surt och strävt. Men kan man göra nåt roligare med kvarg än att äta den som yoghurt? Kan det ersätta grädde i vissa såser? Eller kanske göra kall sås (som tillbehör till fisk) med kvarg istället för créme fraiche?

• Leana

Nu har jag tittat lite på länkarna, och det var en del intressant. Men hur i hela friden ska man äta för att komma upp i lämplig proteinmängd under viktnedgång? Jag vet inte hur jag ska få ihop det utan att ta till proteinpulver. Jag föredrar rejäl hemlagad mat framför pulverdieter så långt det är möjligt. Och hur räknar man proteinbehovet i förhållande till kroppsvikt för andra än unga, friska militärer? Har man trettio kilos övervikt så borde det ju vara lite annorlunda än om man vill gå ner fem inför beach 2014?

• Leana

Jag har en väninnna som kommer att bo hos mig ett tag när hon separerar, och om jag styr upp kosten så kanske jag kan hjälpa henne till en nytändning. Hon har gått upp mycket i vikt när hennes kille har strulat runt, och jag tror hon väger runt 130 kilo nu. Så det är mest för hennes skull jag undrar, men jag blir inte ledsen om jag tappar några kilon själv också. Kan man verkligen räkna per kilo kroppsvikt med så mycket övervikt?

• Leana

Tack igen för verkligt bra och matnyttig info! Det verkar bli till att öka konsumtionen av rent kött/fisk och grönsaker. Rent kött utan så mycket fett är jag inte så van att laga, så det lär bli en liten utmaning att göra det aptitligt. Och någon form av sås för att göra maten mindre torr, utan att det blir helt kalorispeckat direkt tar jag gärna emot tips på. Sky funkar ju många gånger, men lite variation vill man ju gärna ha. Jag tänker att man ska inte behöva äta tråkigt bara för att gå ner i vikt!

Svar på tråden Tips på bra proteinkällor för viktnedgång?