• morsaigen

6-åringen har fått prickar/knottror i ansiktet - laktosintolerans??

Hej

Min 6-åring har fått fullt med små prickar / knottror i ansiktet. De är ej röda utan har samma färg som övrig hud. De kliar inte. 

Vi håller just nu på att utreda henne, pga att hon har en besvärlig mage. Vi ska precis börja köra en laktosfri testperiod, sedan blir det ev. glutentest och så småningom fler prover om ingen orsak hittas. 

Till saken hör - i höstas blev hon inlagd på sjukhus för vad som såg ut att vara en allergisk reaktion mot något. Kraftiga magkramper och hudutslag. Någon förklaring till det hela kom vi aldrig fram till. 

Så nu undrar jag om någon därute känner igen dessa symtom, eller ett par av dem, och kan dra några kloka slutsatser som kan få mig närmre lösningen på frågan? Jag funderar alltså på om det finns något därute hon inte tål. Ger laktosintolerans någonsin hudutslag som dessa? Eller någon annan klok tanke?

• Svar på tråden 6-åringen har fått prickar/knottror i ansiktet - laktosintolerans??
  • Lindsey Egot the only one

Min son är laktosintolerant och har aldrig fått prickar. Låter som en allergisk reaktion och intolerans är inte allergi.

• Lady Paraplyh

Nej, det är inte laktosintolerans. Laktosintolerans blir man "bara" dålig i magen av, det skulle kunna vara mjölkproteinallergi.

• Arbetsvegan

Laktosintolerans är ingen allergi och "ska" inte ge utslag eftersom det inte bildas några antikroppar.

Skulle rekommendera att inte gå med på laktosfritt därför att det är en mycket vanlig feldiagnos. Vet många som fått diagnosen laktosintolerant men som i själva verket har gluten. Problemet är att om man har gluten blir tarmarna så retade att tom laktos irriterar, när detta tas bort blir det bättre eftersom en del av retningen försvinner Där brukar diagnosen ställas och sen så är det så bra med det.
    Nackdelarna det kan få ed sig är att ju mindre laktos man äter desto mindre kan man bryta ner, det gäller alla eftersom förmågan att bilda laktas, det som bryter ner laktos, minskar. Det kan vara i princip omöjligt att få tillbaka det igen. Poängen är att det finns många som nu varken tål gluten eller laktos pga att läkare ofta slutar vid det de tror...

Med andra ord: begär glutenutredning direkt, visar det inget kan det vara ide att gå vidare till laktos.

Arbetsvegan skrev 2014-01-20 22:51:51 följande:

Laktosintolerans är ingen allergi och "ska" inte ge utslag eftersom det inte bildas några antikroppar.

Skulle rekommendera att inte gå med på laktosfritt därför att det är en mycket vanlig feldiagnos. Vet många som fått diagnosen laktosintolerant men som i själva verket har gluten. Problemet är att om man har gluten blir tarmarna så retade att tom laktos irriterar, när detta tas bort blir det bättre eftersom en del av retningen försvinner Där brukar diagnosen ställas och sen så är det så bra med det.
    Nackdelarna det kan få ed sig är att ju mindre laktos man äter desto mindre kan man bryta ner, det gäller alla eftersom förmågan att bilda laktas, det som bryter ner laktos, minskar. Det kan vara i princip omöjligt att få tillbaka det igen. Poängen är att det finns många som nu varken tål gluten eller laktos pga att läkare ofta slutar vid det de tror...

Med andra ord: begär glutenutredning direkt, visar det inget kan det vara ide att gå vidare till laktos.

Det kan ju även vara stressmage eller ibs. Utslagen kan ha kommit pga kylan.
  • Arbetsvegan
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-20 22:55:04 följande:
    Det kan ju även vara stressmage eller ibs. Utslagen kan ha kommit pga kylan.
    Naturligtvis kan det vara en massa andra saker. Jag försökte bara säga att laktosintolerans är en mycket vanlig feldiagnos som de enkelt "konstaterar", som kan ge onödiga konsekvenser.
    Arbetsvegan skrev 2014-01-20 22:57:56 följande:
    Naturligtvis kan det vara en massa andra saker. Jag försökte bara säga att laktosintolerans är en mycket vanlig feldiagnos som de enkelt "konstaterar", som kan ge onödiga konsekvenser.
    Jo men enda sättet att veta om det är laktosintolerans är att utesluta vanlig mjölk. Men det kan ta upp till en månad innan man märker skillnad. Sedan mår de med stressmage och ibs bättre med laktosfri kost också.
  • Arbetsvegan
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-20 23:11:35 följande:
    Jo men enda sättet att veta om det är laktosintolerans är att utesluta vanlig mjölk. Men det kan ta upp till en månad innan man märker skillnad. Sedan mår de med stressmage och ibs bättre med laktosfri kost också.
    Ja, jag skrev det men jag skrev att man inte bör testa det först man gör och jag skrev varför det bör vara så.
    Frågor på det?
  • minerva123
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-20 23:11:35 följande:

Om det är laktosintolerans märker man direkt förbättring när man slutar med mjölkprodukter. Laktosintolerans är ju brist på ett enzym som bryter ner laktos i magen och inte en allergi. Det ger därför inte heller några hudsymtom. Mjölkproteinallergi är ju något helt annat och där kan det ta tid innan man ser förbättring med mjölkfri kost.
    minerva123 skrev 2014-01-21 18:58:32 följande:

Om det är laktosintolerans märker man direkt förbättring när man slutar med mjölkprodukter. Laktosintolerans är ju brist på ett enzym som bryter ner laktos i magen och inte en allergi. Det ger därför inte heller några hudsymtom. Mjölkproteinallergi är ju något helt annat och där kan det ta tid innan man ser förbättring med mjölkfri kost.
    Jo jag är helt medveten om vad laktosintolerans är eftersom min man och son har det. Och när de skulle testa tog det 2 veckor innan deras system mådde bra igen och deras besvär försvann. Sedan fick sonen ibs.
  • Jkpg Deluxe

Vår son har testats för både gluten och mjölkprotein och laktos....inga prover visade på allergi/intolerans!

Men, han har knottror (hudfärgade) i främst ansiktet men även på andra delar av kroppen! BVC säger torr hud eller något som jag inte minns nu vad det hette....men deras råd vara bara SMÖRJ med mjukgörande. punkt.

Han är dålig i magen, klagar på magont! Han har ätit laktosfritt mer eller mindre nu i 3 år och allergicentrum tycker vi ska introducera laktos igen....men det funkar inte alls, han blir dålig direkt! 

• Prutt
    Jkpg Deluxe skrev 2014-01-21 22:30:10 följande:
    Vår son har testats för både gluten och mjölkprotein och laktos....inga prover visade på allergi/intolerans! Men, han har knottror (hudfärgade) i främst ansiktet men även på andra delar av kroppen! BVC säger torr hud eller något som jag inte minns nu vad det hette....men deras råd vara bara SMÖRJ med mjukgörande. punkt. Han är dålig i magen, klagar på magont! Han har ätit laktosfritt mer eller mindre nu i 3 år och allergicentrum tycker vi ska introducera laktos igen....men det funkar inte alls, han blir dålig direkt! 

Dricker han laktosfria produkter nu, och sen blir han dålig när han får vanliga? Eller har ni helt uteslutit mjölk (alltså även laktosfri mjölk)? Man kan inte lita på testet när det gäller mjölkproteinallergi, då det väldigt ofta ger ett felaktigt svar.
  • Prutt

För övrigt existerar laktosintolerans i princip inte hos barn under skolåldern, så fick han magproblem redan när han var 3 är det med stor sannolikhet något annat som orsakar det.

• Jkpg Deluxe
    Prutt skrev 2014-01-21 23:27:24 följande:

Dricker han laktosfria produkter nu, och sen blir han dålig när han får vanliga? Eller har ni helt uteslutit mjölk (alltså även laktosfri mjölk)? Man kan inte lita på testet när det gäller mjölkproteinallergi, då det väldigt ofta ger ett felaktigt svar.
    Han är väl aldrig 100% bra, men mycket bättre med laktosfritt (som han fått sedan 1 års ålder och som de nu vid 4 år vill att vi ska fasa ut!)....Har tagit patchtest på både mjölk och gluten (plåster 3 dgr för att se långsam reaktion/hudutslag) och de gav ej utslag på mjölk....pyttelite på råg men det tyckte inte läkarna var något!
  • cosinus

Om ni haft kallt den senaste tiden gissar jag på att kölden är orsaken.

Mina barn får alltid torr knottrig hud på vintern, överallt på kroppen. Men kindorna är ju rätt exponerade. Smörja håller det i chack men det brukar inte försvinna helt föränn det blir vår.

Sen kan ju barnet vara allergiskt mot något också, men de ggr min ena son haft utslag av allergi har de suttit på bålen i första hand och alltid varit lite färgade och kliat som tusan.

Svar på tråden 6-åringen har fått prickar/knottror i ansiktet - laktosintolerans??