• Anonym (Pcosare)

Pcos, funderingar kring ägglossning

Hej,

Jag är 29 år och har sedan många herrans år tillbaka fått diagnosen PCOS. Jag har dock fastän jag gått på p-piller blivit gravid vid två tillfällen, t.o.m vecka 9 och t.o.m vecka 12 (graviditeterna upptäcktes i vecka 7 och 11). Jag gjorde dock abort båda gångerna för jag kände mig inte redo.

Nu känner jag mig redo. Jag har ätit yasmin i flera år och när jag slutade så fick jag akne igen, Fått diagnosen böldakne flera år sen och gått på roaccutan i två omgångar. Nu undrar jag dels om jag kan få hjälp med akne och hårväxt pga PCOS av landstinget, vad har jag för alternativ (som inte skadar ett eventuellt foster/amning)och vart kan jag vända mig?

Dels så undrar jag hur vet jag hur min ägglossning fungerar? Jag hade p-pillermensens första dag den 15 december, har tagit tre gravtest och alla visar negativt. Jag var hos en gynekolog häromdagen som såg det klassiska pärlbandet på höger äggstock, men hon trodde jag hade haft ägglossning på vänster äggstock. Jag misstänkte att jag hade haft egen ägglossning (trådtestet) den 8 januari.  

Vidare så fick jag en enorm chock på bussen den 13 januari, då jag kände hur något rann liksom, jag tänkte nu kommer mensen. Men så satte jag mig upp och var helt dygnssur, minst 2 dl klar vätska hade runnit igenom mig, men inte från mitt urinrör. Jag är helt säker på saken. Gynekologen visste inte vad det kunde ha varit. Kan detta höra ihop med min PCOS? Eller graviditet?

Sen senaste 4 dagarna har jag haft ont över båda mina äggstockar... kan det vara cystor som spricker som ger en sådan smärta?

Senaste gravtestet jag gjorde var idag (om jag hade ägglossning den 8 januari så är det BIM -2.).
    Är pcosare mer låghormonare - alltså kan det vara så att gravtesten visar negativt i en tidig graviditet pga hormonstörningar? Eller ska jag helt utesluta graviditet?

Hur snart kan man få hjälp om man har PCOS - med att bli gravid?
    Att jag blivit gravid utan hjälp av hormoner tidigare är det en slump? Eller kan jag tolka det som om att jag kan bli gravid "på egen hand"?

Nu blev det massvis med frågor... hoppas ni har tid och ork att svara på dem.

Hälsningar

en Pcosare

Svar på tråden Pcos, funderingar kring ägglossning