• Anonym (G-kupa)

Bröstförminskning beviljad genom landstinget

Då var det ett faktum! Operationen blir av nästa vecka och nu så här när man kommit hem och landat i den stora lyckan dyker det naturligtvis upp frågor, både sånt jag måste ta med läkaren naturligtvis, men också sånt som jag tror att andra med erfarenhet kan berätta

Jag går alltså från en g-kupa. Läkaren sa att ca 500g på vardera bröst bör tas bort, och att man hamnar kanske på en B eller C-kupa. Har jag något att säga till om ifall jag helst vill ha B? Vill ju liksom minimera risken att dom ev växer och blir tyngre/börjar hänga igen.. Vill ALDRIG mer känna att dom är i vägen igen

Och det här med att tejpa ärren.. Dom nämnde nåt om nån silikontejp. Här vill jag enbart ha tips

Tack ?

• Svar på tråden Bröstförminskning beviljad genom landstinget
  • Patrikstjej

Grattis vad kul för dig! Skulle också vilja ha nr bröst förminskning! Hade också sagt att jag hellre ville ha en B än C så klart du ska säga det! Stort lycka till!

• Gladskit

Om du bara är tydlig med dina önskemål så kommer din kirurg nog kunna fixa så att du hamnar rätt i storlek. Sen har kirurgen säkert erfarenhet av passande storlek i förhållande till din kroppsform osv, de har ju gjort det här några gånger.

Jag är ganska lång, bredaxlad och hade HH-kupa innan. Jag gick från det till en liten och nätt D. Mindre hade sett konstigt ut till min kropp men nu är proportionerna jättebra.

Tejpen ska du ha till ärren. Antingen silikontejp eller kirurgtejp, bästa tejpen var den dom sålde på kliniken upplevde jag för även om den på apoteket såg likadan ut så kändes det inte riktigt lika. Jag bytte tejp en gång i veckan ungefär, i samband med dusch. Och jag tejpade i ett halvår ungefär.

Jag fick börja träna efter ca 6v enligt kirurgen men jag valde själv att avstå från löpträning och "hopp" så länge som jag tejpade.  Jag tyckte det var onödigt med att rörelserna skulle slita i mina ärr som inte var helt läkta så då avstod jag hellre ett tag till för ett bättre slutresultat. Och mina ärr är jättefina och tunna idag så jag vill tro att det är lite på grund av att jag försökte ta bra hand om ärren.

• Anonym (..)

En av de största rädslorna jag hade innan var att inte få bort tillräckligt. Så jag sa att jag vill ha bort så mycket som möjligt. Hon förklarade att med den operationsmetoden kan man inte ta bort exakt hur mycket som helst. Ju större de är från början, desto sämre möjlighet. Och det har med att göra att man inte vill skära av bröstvårtorna. Men jag fick stor a-kupa och jag är sååå nöjd :)) Jag kunde gärna ha haft ännu mindre, men jag har inget som hänger och dinglar nu. Ser ok ut i kläder utan behå. Och framför allt kan jag köpa vilka kläder jag vill. 

En lustig effekt är att den första tiden är de så svullna att de inte rör sig ur fläcken vad man än gör, den känslan saknade jag sedan när de började återgå till normal konsistens.

Med tejp hade jag kirurgtejp i 6 mån, finns samma att köpa på apoteket som de hade på kliniken. När det gått ett tag testade jag även silikontejp som heter Mepitel från Apoteket, ganska dyr produkt och jag har för mig man fick beställa hem det. Kan nog inte säga att jag märkte någon skillnad, men kanske använde jag det för kort tid.

• wvsmamma

Hej! Ser att de är en gammal tråd men hoppas ändå på svar???? har idag varit på vc och fått beviljat bröstförminskning och han skicka en remiss vidare till en plastikkirurg! De jag undrar nu är hur lång tid detta i regel tar? Bor i västragötaland???? och alla tips ni har mottages gärna?

• Gladskit
    wvsmamma skrev 2017-01-04 18:07:52 följande:

Hej! Ser att de är en gammal tråd men hoppas ändå på svar???? har idag varit på vc och fått beviljat bröstförminskning och han skicka en remiss vidare till en plastikkirurg! De jag undrar nu är hur lång tid detta i regel tar? Bor i västragötaland???? och alla tips ni har mottages gärna?

Du ska ju ha rätt att få vård inom tre månader, annars kan man vända sig till ett annat landsting. Jag hoppade över vårdcentralen och sökte direkt till en klinik som hade avtal med mitt landsting så jag slapp ju den väntan. Och blev erbjuden operation bara ett par veckor senare om jag hade velat, men det funkade inte på så kort varsel. Men jag vet att jag var på konsultation i slutet på januari månad det året och blev op i början av april. Så det gick fort ändå!
Svar på tråden Bröstförminskning beviljad genom landstinget